Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 08-01-2025
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Zomervakantie 2025: Dit zijn de trends

Zomervakantie 2025: Dit zijn de trends

In deze eerste week van het jaar wordt al zichtbaar waar de vakantievoorkeuren liggen in 2025. TUI kijkt naar de al gemaakte vakantieboekingen voor komende zomer en heeft haar reizigers-community bevraagd over trends. Dit resulteert in een vijftal reistrends voor 2025 en een overzicht van de meest geboekte bestemmingen op dit moment. Van meer invloed van AI op de vakantiekeuze tot een hang naar nostalgie.


TUI baseert zich op eigen en externe onderzoeken en diverse enquêtes. Uit deze onderzoeken en de feedback van de TUI-community tekenen zich een aantal trends af, die inzicht geven in de voorkeuren en gedragingen van Nederlandse vakantiegangers.

 

AI en vakantiekeuzes

Artificial Intelligence (AI) speelt een steeds grotere rol bij het plannen van een vakantie. Eind 2024 was 74% van de respondenten bekend met AI, en 16% van hen gebruikte AI voor vakantie gerelateerde beslissingen, waar dat vorig jaar nog maar 9% was. AI wordt vooral ingezet voor tips over bezienswaardigheden, restaurants en activiteiten en voor praktische informatie zoals het weer. Van de AI-gebruikers overweegt 59% om zich te laten adviseren door een AI of virtuele assistent bij het plannen van hun vakantie. Dit toont een groeiende acceptatie van AI, ondanks de wens voor échte, ongefilterde beelden.

 

Echte beelden en realistische informatie

Vakantiegangers willen authentieke beelden zien bij het kiezen van hun bestemming en accommodatie. Ruim 68% geeft de voorkeur aan video's en ongefilterde foto's, zoals 360-graden beelden en foto's van andere reizigers. Hoewel influencers inspireren bij de keuze van een bestemming, zijn realistische details van het hotel cruciaal bij het boeken. Reizigers willen een eerlijk en gedetailleerd beeld van wat ze kunnen verwachten, zonder de verfraaiingen die vaak op sociale media te zien zijn.

 

Individuele ervaringen op bekende bestemmingen

Bijna 60% van de ondervraagden kiest voor grote, bekende bestemmingen, maar zoekt tegelijkertijd naar unieke, authentieke ervaringen zoals verborgen restaurantjes en onontdekte plekken. Deze informatie wordt vaak online gezocht of verkregen via (digitale) assistentie van de reisleiding ter plaatse. Reizigers willen het beste van beide werelden: de voorzieningen en veiligheid van populaire bestemmingen, gecombineerd met de charme en exclusiviteit van minder bekende plekken.

 

Vertrekken vanaf luchthavens over de grens

Nederlandse vakantiegangers vertrekken steeds vaker vanaf luchthavens net over de grens. 37% overweegt dit het komende jaar. Hiervan geeft 82% de lagere prijzen als voornaamste reden, gevolgd door gunstige vluchttijden (39%) en nabijheid van de woonplaats (32%). Het gebruik van buitenlandse luchthavens kan aanzienlijke kostenbesparingen opleveren, wat vooral aantrekkelijk is voor prijsbewuste reizigers. TUI verwacht dat het vertrek vanaf luchthavens in de buurlanden verder zal toenemen. Denk dan aan Brussel, Antwerpen en Düsseldorf, Weeze en Keulen.


Nostalgie en vintage vakanties

De huidige hectische samenleving wekt een verlangen naar rustiger tijden. Dat werkt nostalgie in de hand, ook op het gebied van vakantie. 71% van de ondervraagden heeft weleens nostalgische gevoelens en 67% laat dit meewegen in hun vakantiekeuze. Gevraagd naar een toelichting geven de ondervraagden aan dat ze graag terugkeren naar een bestemming waar ze als kind geweest zijn, herinneringen willen ophalen aan eerdere vakanties, authenticiteit en rust willen en de vrijheid en eenvoud van vroeger ervaren.


TUI ziet dat terug in een groeiende belangstelling voor bepaalde bestemmingen zoals de Balkanlanden, met name Kroatië, Noord-Macedonië en Albanië. Deze plekken bieden een authentieke en nostalgische vakantiebeleving. Reizigers zoeken naar eenvoud, rust en de charme van vroeger, wat hen helpt om te ontsnappen aan de hectiek van het moderne leven.

 

Trefwoorden: Onderzoek, trends, AI, vakanties

CELTH




||| Nieuws |||

05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.
25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...