Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De hoogtepunten en resultaten van de 22e editie van Recreatie Vakbeurs
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte. Voorbereiding: een jaar in de maakVeel mensen vragen hoe lang de voorbereidingen voor de beurs duren. Het antwoord? Een heel jaar! Van persoonlijke bezoeken aan (potentiële) exposanten en bezoekers tot talloze meetings en telefoongesprekken: het organiseren van Recreatie Vakbeurs is een intensief proces. 
Samen met mijn collega’s Kristel, Maaike en Jeffry organiseer ik de beurs inmiddels al vier jaar. Dit jaar sloot onze collega Nick aan voor zijn eerste editie. Deze hechte samenwerking zorgt voor een sterke basis en continuïteit, wat ook werd weerspiegeld in de beoordelingen: bezoekers en exposanten gaven de beurs wederom een 8+. Hoogtepunten van 2024Deze editie brak records: meer dan 340 exposanten, een uitbreiding naar buiten en meer dan 100 nieuwe exposanten. Het feit dat al meer dan 220 exposanten zich hebben ingeschreven voor 2025 onderstreept de impact van de vakbeurs op de recreatiebranche. Een bijzonder trotspunt is het bedrag dat we hebben opgehaald voor Alzheimer Nederland: €4.475,85. 
Naast het goede doel kreeg duurzaamheid ook extra aandacht. Samen met exposant Mapping Partners gebruikten we digitale schermen met een interactieve plattegrond, en de Easyfairs NL-app werd volop ingezet. In het Recreatie College kwam het onderwerp duurzaamheid ook terug – samen met vele interessante workshops, die erg goed werden bezocht. Dit willen we in 2025 verder uitbreiden.

Daarnaast kwam de versterkte samenwerking met branchepartners HISWA-RECRON, Green Key en NRIT duidelijk tot uiting in hal 8, waar ook het Recreatie College en het bezoekersrestaurant waren gevestigd. De blik vooruitMet trots kijken we terug, echter zijn we al volop bezig met de plannen voor 2025. Een van de speerpunten is meer aandacht voor Maar eerst staat Recreatie Next Level op de planning, op 12 en 13 februari in Evenementenhal Gorinchem. Dé next step naar inspiratie & kennis voor de (toekomstige) recreatieprofessional. Dit kennis- en netwerkevent richt zich specifiek op ondernemers, marketeers en de technische dienst in de recreatiebranche. Meer dan 60 experts presenteren hier innovaties op het gebied van Digitalisering & Marketing, Dienstverlening, Recreatietechniek en Zwembad & Water.
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, dagrecreatie, horeca, vakbeurzen
|
|
16/06/25
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
|
13/06/25
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
|
13/06/25
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
|
13/06/25
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
|
13/06/25
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
|
13/06/25
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
|
13/06/25
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
|
12/06/25
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
|
|
19/06/25
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
|
24/06/25
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
|
25/06/25
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
|
27/06/25
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
|
27/08/25
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
|
|