Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-12-2024
Auteur: Marc Gerliings

Leiden start met AI Whatsapp functie I Ask Leiden

Leiden start met AI Whatsapp functie I Ask Leiden
Logo van I ask Leiden. Logo: Leiden&Partners
Destinatieorganistie Leiden&Partners biedt vanaf maandag 9 december een pilot met Whatsapp. De tool, deels op basis van Artificiële Intelligentie en deels beheerde content, is 24/7 in alle talen beschikbaar voor iedereen die vragen heeft over een bezoek aan sleutelstad Leiden. 

Met de WhatsApp functie breidt Leiden, Stad van Ontdekkingen de gastvrijheidsrol van de VVV uit, gebruikmakend van slimme AI technologie. De functie heet 'I ask Leiden'. Bezoekers aan de stad Leiden, potentiële bezoekers, maar ook (regio)bewoners, congresbezoekers en internationals kunnen nu in hun eigen taal vragen stellen via de I Ask Leiden Whatsapp over hun bezoek aan Leiden. Of het nu gaat om de openingstijden van een museum, de aankomende kerstmarkt tijdens de Winter Wonder Weken of wanneer de Keukenhof weer opengaat, Whatsapp geeft 24/7 antwoord. 

"Een hele mooie, innovatieve aanvulling op onze huidige dienstverlening”, zo geeft Mincke Pijpers, Head of Marketing & Strategy van Leiden&Partners aan. "Met de nieuwe tool, kunnen wij ook buiten de openingstijden van VVV Leiden, zichtbaar zijn bij bezoekers aan de stad en ze voorzien van de juiste informatie. Bij mijn weten zijn we de eerste citymarketingorganisatie die dit nu op deze manier gaat toepassen”.

Scan de QR code 

De I Ask Leiden app wordt ontsloten via de verschillende websites van Leiden&Partners, zoals www.leiden.nl, www.visitleiden.nl maar ook www.leidenconventionbureau.nl en www.leideninterationalcentre.nl. Via een Whatsapp icoontje kunnen webbezoekers 24/7 in hun eigen taal antwoord krijgen op de door hun gestelde vraag. 

Daarnaast wordt de I Ask Leiden Whatsapp via een QR code zichtbaar gemaakt voor (potentiële) bezoekers. Wie de I Ask Leiden QR code scant komt meteen in het Whatsapp conversatiescherm terecht en kan daar de vraag stellen. De I Ask Leiden QR code wordt samen met de partners van Leiden&Partners zichtbaar gemaakt in de stad, op regionaal, nationaal en internationale schaal en loopt de code mee in campagnes en uitingen van Leiden&Partners.

"We starten deze maand met de pilot, zodat we ook het bezoek aan de stad rondom de Winter Wonder Weken kunnen meenemen”, zo geeft Pijpers aan. "Daarna focussen we uiteraard op het bollenseizoen. Maar ook reguliere vragen als ‘waar kan ik het beste parkeren, of wanneer is het ook al weer precies markt in Leiden’ zijn voor ons relevant. En die kunnen ook gewoon van een (regio)bewoner komen. Whatsapp gaat ons van data voorzien, waarmee we meer inzicht krijgen in de gebruikersbehoefte”, aldus Pijpers.

Uitbreiding met verdienmodel ticketing?

De pilot loopt in ieder geval tot 1 juni 2025. De eerste maand wordt vooral gebruikt om de content te finetunen en automatische koppelingen te leggen. Ook wordt er gekeken naar de frequentie en het gebruik van de Whatsapp functie. "Bij succes kunnen we uitbreiden naar een betere follow-up in vragen door bijvoorbeeld ticketing en reserveringen toe te voegen. Dan kan iemand meteen een parkeerplek reserveren in een van de garages, een restaurant, rondvaart boeken of een museumticket kopen”, zo geeft Pijpers aan. "Maar ook feedback ophalen van bezoekers over de stad of het delen van een ervaring behoort tot de mogelijkheden”. 

Ga naar www.leiden.nl voor meer informatie of stel I Ask Leiden je vraag via Whatsapp nummer +31 85 0605516.
Trefwoorden: Leiden, whatsapp, AI, communicatie, dmo

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.
17/06/25
Exclusief voor leden
Pocketpark Houthavens Botanique open
Prinses Margarita opende in de Amsterdamse Houthavens het Houthavens Botanique. Dit groene pocketpark, een samenwerking van Heren2, Boomkwekerij Ebben en Erwin Stam Tuinstudio, benadrukt het belang van groenbeleving.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.
03/06/25
Klimrijk Brabant verwelkomt 15.000ste bezoeker tijdens jubileumjaar
Het vijftienjarig jubileum van het park was een mooie aanleiding om de 15.000ste bezoeker extra in het zonnetje te zetten.