Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-12-2024
Auteur: Marc Gerlings

Tijd vage duurzaamheidsclaims is voorbij

Tijd vage duurzaamheidsclaims is voorbij
De speech van ACM-directeur Consumenten Edwin van Houten over toezicht op duurzaamheidsclaims bij het Nationaal Sustainability Congres 2024 laat ook zijn visie zien op de toekomst. De tijd van vage duurzaamheidsclaims lijkt voorbij.

"Hoe ziet de toekomst eruit? We zullen als ACM vermoedelijk nog een tijd bezig blijven met het toezicht op duurzaamheidsclaims. We willen de komende tijd meer ruimte creëren om het gesprek aan te gaan met bedrijven en andere stakeholders. Om problemen te begrijpen en de wet- en regelgeving uit te leggen. Om de verbinding te zoeken om samen tot oplossingen te komen. Het komende jaar zullen we daar eerst in bepaalde sectoren ervaring mee gaan opdoen. We willen een omgeving creëren waarin bedrijven zich durven uit te spreken over hun duurzaamheidsinspanningen, waarin de regels duidelijk zijn en we voorbeelden geven uit de praktijk hoe goede duurzaamheidscommunicatie eruit ziet."

"Tegelijkertijd laat de toekomstige wet- en regelgeving steeds minder ruimte voor vage en algemene duurzaamheidsclaims. Met de inwerkingtreding van de Richtlijn Empowering Consumers for the Green Transition is het straks echt uit den boze om dat soort duurzaamheidsclaims te doen. De marketing- en communicatieafdelingen zullen aan de bak moeten om originele en rake duurzaamheidsslogans te bedenken die in een paar woorden of zinnen duidelijk maken welk duurzaamheidsvoordeel jouw bedrijf onderscheidt van de rest. Zoek dat onderscheidende element, zoals de stoel volledig gemaakt van gerycled plastic, en profileer je daarmee. Zodat consumenten die graag een duurzame keuze maken wel bij jouw bedrijf uit moeten komen. Zo kan de concurrentie op het gebied van duurzaamheidsinnovatie tussen bedrijven worden aangewakkerd en worden consumenten geholpen in hun keuzes."

"Naast het verbod op misleiding zullen bedrijven steeds meer te maken krijgen met positieve verplichtingen. Zo zal de CSDDD, de Corporate Sustainability Due Diligence Directive, grote bedrijven verplichten hun ketens te verduurzamen. Ook moeten zij een klimaatplan opstellen en naleven. De ACM is beoogd toezichthouder voor de CSDDD. Als de ACM daadwerkelijk toezichthouder wordt zal de komende jaren de nadruk liggen op guidance, multi-stakeholder initiatieven en informele handhaving. Er komt, naast de CSDDD, nog meer regelgeving aan die als doel heeft de verduurzaming van de Europese economie verder op weg te helpen, waarbij overigens de ACM niet telkens als toezichthouder aangewezen zal zijn. Denk aan de Green Claims richtlijn, de Ecodesign regelgeving en de introductie van digitale product paspoorten en de Right to Repair regels. We beseffen dat dit voor veel bedrijven uitdagingen met zich mee zal brengen. Maar denk even terug aan het gedicht van Joke van Leeuwen: het is kort dag. Laten we er voor zorgen dat het niet te kort dag is. Laat deze tijd een kans zijn. Een kans om die stap naar verduurzaming voor eens en altijd te gaan zetten. Om dat - waar het kan – samen te doen. En om het te zien als een uitdaging die we met elkaar aangaan om de meest urgente crisis van deze tijd het hoofd te bieden."

"En tot slot: wees echt niet bang om uit te dragen wat je doet. Vertel je verhaal. Dat moedigen we aan. Maak duidelijk waarmee jouw bedrijf zich onderscheidt, welke stappen jullie zetten of gaan zetten op het gebied van verduurzaming. Als je dat duidelijk en specifiek doet en het eerlijke verhaal vertelt, heb je van de ACM niets te vrezen. Integendeel: dan ben ik je grootste fan!"
Trefwoorden: duurzaamheid, acm, controle, management

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.