Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 29-11-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Zeeland presenteert de gast van de toekomst

Zeeland presenteert de gast van de toekomst

Tijdens de Toeristische Ontmoetingsdag 2024 in Zeeland stond het thema ‘De Gast van de Toekomst’ centraal. Diana Korteweg Maris van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme presenteerde het onderzoek ‘De gast van de toekomst in Zeeland in 20240’. Gedeputeerde Dick van der Velde schetste het belang van toerisme voor Zeeland met oog voor zowel ondernemers als inwoners.

Korteweg Maris schetste een toekomstbeeld waarin toerisme in balans moet zijn met de samenleving en de omgeving. Ze benadrukte dat de gast van de toekomst technologie en digitalisering omarmt, klimaatbewuste keuzes maakt en op zoek is naar authentieke ervaringen en lokale cultuur. Daarnaast zullen natuurgerichte activiteiten en ontmoetingen tussen alleenreizenden belangrijker worden.

Geen gamechangers verwacht

Maar niet alles verandert. Nederland, Duitsland en België blijven de drie belangrijkste markten voor Zeeland. Er wordt wel een sterke toename van gasten uit Zuid-Europa verwacht maar aantallen zijn nog beperkt. De babyboomers maken plaats voor generaties X, Y, Z en Alpha. Vanaf generatie Z zijn ze opgegroeid met de telefoon in de hand en verwachten op reis een compleet verweven digitaal en fysiek aanbod.

Kansen

Kansen liggen er voor convenienceproducten voor oudere generaties en slimme duurzame mobiliteit. De toerist van 2040 zal een balans zoeken tussen snelheid en rust, en zal comfortabele accommodaties in een groene omgeving waarderen. Door de klimaatverandering zullen ze verkoeling zoeken aan de kust maar wel uit de brandende zon. Met een focus op kwaliteit, in plaats van kwantiteit, kan Zeeland inspelen op de veranderende behoeften van toekomstige toeristen.

Integrale benadering

Het belang van een integrale benadering, waarbij economische, sociale en ecologische aspecten in balans zijn, werd duidelijk benadrukt. Daarbij moet de ontwikkelrichting van de sector in grote lijnen kloppen met behoeften van de gast van de toekomst. De overheid is daarbij verantwoordelijk voor de inrichting van de openbare ruimte en investeringen in natuur en cultuur. Ondernemers moeten focus kiezen in de brede pallet van leefstijlen. Met de nieuwe en praktische gids 'Leefstijlvinder' worden ze door het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme op weg geholpen.

Grote uitdagingen voor Zeeland

Voor gedeputeerde Dick van der Velde staat Zeeland voor grote uitdagingen rond de energietransitie, arbeidsmarkt, klimaatadaptatie, natuurinclusiviteit en de belangen van bewoners: "Denk mee over de gast van de toekomst maar denk ook na over de inwoner van de toekomst. Als we het draagvlak in de omgeving voor de sector kwijtraken doen we het niet goed. Mijn grootste angst is dat we deze sector verliezen omdat de inwoners het niet zo leuk meer vinden.” Dat betekent niet dat er geen ruimte is voor ondernemen in toerisme en recreatie. "Voor een gezonde sector moet er ruimte zijn voor (product)vernieuwing, creativiteit en goed ondernemerschap.” Voor Van der Velde is toerisme is in Zeeland een topsector die niet alleen economisch van groot belang is maar ook bijdraagt aan de recreatie voor de eigen inwoners die gebruikmaken van voorzieningen die deels door toeristen worden betaald. "Zonder toerisme ziet Zeeland er heeeeel erg rustig uit”, besloot Van der Velde.

Tot slot

De Toeristische Ontmoetingsdag 2024 bood waardevolle inzichten in de toekomst van toerisme in Zeeland. Door samen te werken en te investeren in kennis en innovatie, kan Zeeland zich voorbereiden op de gast van de toekomst en een duurzame toeristische sector ontwikkelen.

Trefwoorden: toerisme, vakanties, Zeeland, toekomstverwachtingen

CELTH




||| Nieuws |||

18/08/25
Jacqueline Lijs nieuwe directeur-bestuurder Visit Flevoland
Per 15 september van dit jaar zal Jacqueline Lijs de rol van directeur-bestuurder van Visit Flevoland vervullen. Hiermee volgt zij Brigitte Daalder op.
18/08/25
Exclusief voor leden
Coosto biedt integratie Bluesky aan
Beheerplatform voor sociale media Coosto breidt zijn aanbod uit met een integratie van Bluesky, het snelgroeiende socialmediaplatform dat inzet op openheid, privacy en inhoudelijke interactie.
18/08/25
750 Ajax shirts met SAIL embleem
Voetbalclub Ajax en SAIL 2025 slaan handen ineen voor een bijzondere samenwerking. Speciaal voor de jubileumeditie van SAIL brengt Ajax een gelimiteerde versie van het uittenue 2025/2026 uit, voorzien van een exclusief SAIL 2025-embleem.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
23/07/25
Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...