Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 27-11-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Brabant Partners claimt Goed Leven

Brabant Partners claimt Goed Leven

Visit Brabant krijgt een nieuwe naam en strategie: Goed Leven. De organisatie gaat in navolging van veel DMO’s en CMO’s Brabant Partners heten. Voor het publiek blijft Visit Brabant de ingang tot al het moois dat Noord-Brabant te bieden heeft.

Het team van Visit Brabant heeft een jaar lang met externe partners aan de nieuwe ‘Meerjarenvisie 2025-2034’ gewerkt. De presentatie was gisteren in Veghel, op dezelfde locatie waar tien jaar geleden de start van Visit Brabant werd gevierd.

Goed Leven

Brabant gaat vanaf nu ‘Goed Leven’ claimen. Brabant Partners gaat voor een rijker Brabant in 2034 door bezoekers. Niet alleen economisch maar ook toekomstbestendig en duurzaam met het behoud van het moois van Brabant. In Nederland mag Brabant volgens directeur Heleen Huisjes ‘Goed Leven’ claimen. "Je kunt er genieten, er is de menselijke maat en een bloeiend verenigingsleven. Maar Goed Leven kan alleen bestaan als we erom geven, het teruggeven en doorgeven.”

IJzersterk verhaal

Voor gedeputeerde Bas Maas van de provincie is Goed Leven een ijzersterk verhaal. "Goed dat jullie vooruitblikken maar ik wil toch even terugkijken. Brabant stond er op bezoekersgebied tien jaar geleden niet goed voor. Dat is gekanteld en dat kan niet gezien worden zonder jullie inspanningen. We hebben veel bezoekers gekregen uit Duitsland en België. Die zijn aangeslagen op de campagnes van Visit Brabant.” Voor de meerjarenvisie had hij ook nog lovende woorden die hij in een breder perspectief plaatste. "We zien in de media veel waan van de dag en dan is het belangrijk dat we een stip op de horizon hebben. Dat we weten waar we naar toe werken. Goed Leven sluit heel mooi aan bij het provinciaal programma Levendig Brabant waar de sectoren met elkaar verbonden zijn.”

Merkwaarden en thema’s

Brabant Partners heeft rond Goed Leven drie merkwaarden gedefinieerd:

  • Aandacht voor elkaar en omgeving: Goed Leven gaat om de balans en tussen geven en nemen. We zijn teamspelers, diep verweven met Brabant. Saamhorigheid is onze kracht voor verandering.
  • Authenticiteit: Echte mensen met echte verhalen. Met nieuwsgierigheid en een open houding treden we de wereld tegemoet. We laten Brabant zien zoals het is, met al zijn realiteit en uitdagingen.
  • Stelling nemen en prikkelen met een positieve insteek: Goed Leven betekent karakter tonen en kleur bekennen. Met optimistische bevlogenheid inspireren we mensen om deel uit te maken van de beweging.

Die merkwaarden wil Brabant Partners laden rond drie thema’s. "Dat zijn de thema’s waar we ons in eerste instantie op gaan richten” vertelde Heleen aan haar en masse opgekomen partners. "Die thema’s vertegenwoordigen het DNA van Brabant maar zijn zeker niet in beton gegoten. Maar wel goed doordacht. Het kan zijn dat we in de loop van tien jaar wijzigingen in aanbrengen.”

  • Goed eten: Brabant staat bekend als bourgondisch, genieten en feesten. Maar dat geeft ook problemen in de voedselproductie, overgewicht en gezondheid. Die levensstijl is misschien niet meer houdbaar.  Als we het hebben over Goed Leven gaan we op zoek naar het nieuwe bourgondische van Brabant met goed eten door een lokaal en duurzaam aanbod. Brabant Partners wil onder andere met foodroutes toeristen met dat aanbod kennis laten maken. Voor ondernemers komt er een kennisprogramma.
  • Verbonden landschap: Het Brabantse landschap moeten we koesteren. Dorpen, steden en het landschap zijn voor bewoners en bezoekers een grote waarde. De kwaliteit van het landschap is belangrijk maar staat door onder andere verdozing onder druk. Belangrijke drager voor een verbonden landschap is het Van Gogh Nationaal Park. Ander mooi voorbeeld zijn de Kloosterroutes waar de spirituele waarde centraal staat. Daarnaast zet de organisatie in op belevingsroutes.
  • Samen sterk: De gastvrijheid en het feestelijke van de provincie wil Brabant Partners koesteren omdat dat de samenleving heel veel biedt. Dit is een hele belangrijke waarde voor Brabant maar die staat onder druk want Brabant is niet alleen gastvrij. Dat zien ze in de eenzaamheid die jongeren voelen of de protesten tegen asielzoekers. Daarom gaan we op zoek naar ontmoeting en welzijn. Wat kunnen we doen om dat vrijwilligerswerk te versterken en hoe krijgen we toegankelijkheid en inclusief aanbod.

Meer bezoek voor een rijker Brabant

Wat niet verandert is dat Brabant Partners bezoekers wil trekken uit Nederland en de buurlanden en ook inzet op meer bezoek. Maar wel met een duidelijke nuancering. Heleen: "Meer bezoekers voor een rijker Brabant maar met een positieve impact op de lokale economie en leefbaarheid. Het is belangrijk dat die bezoeker van wat verder weg Brabant nog weet te vinden.” De organisatie heeft zichzelf ook als opdracht gegeven om bezoek te spreiden naar minder drukke plekken en perioden.

Visit Brabant blijft

De Brabantse DMO gaat met twee merken werken. "We gaan door met Visit Brabant voor het publiek want we gaan onze SEO positie niet opgeven. Maar we gaan voor de b-to-b markt werken onder de naam Brabant Partners. We sluiten aan bij een grote groep van DMO’s die eenzelfde beweging maken.”

Nieuwe beeldtaal

De nieuwe strategie komt met een nieuwe beeldtaal en aanpak die in de loop van 2025 wordt uitgerold. "We gaan niet vertellen wat Goed Leven is. We gaan bewoners en bezoekers vragen: Wat is Goed Leven voor jou? In de communicatie komen vooral Brabanders aan het woord want zij vertellen de echte verhalen.” Dat komt ook tot uitdrukking in de fotografie die Brabant Partners gaat gebruiken. De Brabantse reisjournalist en fotograaf Hans Avontuur gaat de partners van Brabant Partners trainen in het fotograferen van het echte goede leven. "We zoeken de schoonheid in het alledaagse.”

De daad bij het woord

Dat Goed Leven niet alleen bij woorden bleef, bleek wel uit de hapjes die de bezoekers na afloop kregen gepresenteerd. Die waren verzorgd door BrabanDISH en DIS die vier gerechten met lokale producten serveerde. We kregen met het gerecht van BrabanDISH een voorproefje van de recepten die Myra Madeleine voor de feestdagen heeft ontwikkeld. Die werden geserveerd op handgemaakte bordjes van papierpulp en reststromen zoals uit de keuken zoals schillen van uien en suikerbieten. Deze bordjes zijn speciaal ontwikkeld door Marijke Remmers en worden gemaakt in een sociale werkplaats in Tilburg.

BrabanDISH
Topics:Marketing
Trefwoorden: beleid, dmo. Noord-Brabant, strategie, visie

CELTH



||| Nieuws |||

10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
26/05/25
Exclusief voor leden
Jelmer Schoolderman brandmanager bij Corendon
Jelmer Schoolderman treedt per 2 juni 2025 in dienst bij Corendon als Brandmanager. In deze rol vers...

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...