Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-11-2024
Auteur: Iris Kerst
Inholland

Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam krijgt na buurtparticipatie nieuwe gevel

Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam krijgt na buurtparticipatie nieuwe gevel

Het voormalige ABN AMRO-pand in de grootschalige gebiedsontwikkeling Hart van Zuid wordt omgetoverd tot een groot street art-kunstwerk. In het gebouw heeft ook het Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam haar basis. Het idee voor de kleurrijke beschildering ontstond in dit Lab en na een participatietraject gaat de Rotterdamse streetart-kunstenaar Naomi King samen met buurtbewoners aan de slag.

Dit gebouw, dat sinds 2021 verschillende bedrijven huisvest, zal uiteindelijk door Heijmans worden getransformeerd tot een woontoren. Tot die tijd blijft het een creatieve ontmoetingsplek, met onder andere het Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam, een initiatief van Hogeschool Inholland. Dit lab doet al vijf jaar onderzoek naar de transformatie van het gebied en hoe bewoners hierbij betrokken kunnen worden..

Op de locatie van het voormalige kantoor van ABN AMRO op het Zuidplein 54 komt een woongebouw met huur- en koopappartementen, vooral gericht op studenten en starters. Naar verwachting start de realisatie medio 2026. Totdat het pand wordt gesloopt, blijft het kunstwerk een kleurrijke aanwinst voor het gebied. 

Participatie

Tijdens een participatiemiddag en -avond georganiseerd door Heijmans, heeft Naomi King drie schetsen gepresenteerd waaruit buurtbewoners konden kiezen. Hieruit is het kleurrijke ontwerp Mi Lobi Zuid gekozen. Dit ontwerp, dat de gezichten van de mensen uit Zuid toont, symboliseert de liefde en betrokkenheid die zij voor hun wijk voelen. Inmiddels hebben al meer dan 120 passanten meegeholpen aan het schilderen van het pand.

StreetArtRotterdam

Urban Leisure & Tourism Lab

Het project begon als een afstudeerproject van Joris Sauerbier, mogelijk gemaakt door financiering van de Rabobank. In opdracht van het Urban Leisure & Tourism Lab deed hij onderzoek naar het verbeteren van het veiligheidsgevoel, met name voor vrouwen rondom Zuidplein. Dit leidde tot het concept Kleur op Zuid, dat kleur, groen en verlichting inzet om de openbare ruimte aantrekkelijker en veiliger te maken.

Het project laat zien hoe kunst en stedelijke ontwikkeling samen kunnen bijdragen aan een betere leefomgeving. Het wordt mede mogelijk gemaakt door Hogeschool Inholland, Rabobank en Heijmans. Volg de voortgang via het Instagram-account @hartvanzuidrotterdam010 om op de hoogte te blijven van het proces.

Link: https://www.tourismlabrotterdam.nl
Trefwoorden: beleid, toerisme, recreatie, gebiedsontwikkeling, Zuid-Holland, Rotterdam, bewoners, bewonersparticipatie

Reacties:

  • Nog geen reacties aanwezig.

Plaats een reactie:

Naam:Verplicht
E-mailadres:Verplicht
Bericht:Verplicht
 

Reload Image


 

CELTH



||| Nieuws |||

17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...