Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 05-11-2024
Auteur: Marc Gerlings

Teams studenten Zeeland op zoek naar duurzame oplossingen

Teams studenten Zeeland op zoek naar duurzame oplossingen
Slotevenement WET-week is in Vlissingen.
Van maandag 4 tot en met 8 november vindt de jaarlijkse We Explore Together Week (WET Week) plaats in HZ University of Applied Sciences en het Joint Research Center Zeeland (JRCZ) aan Het Groene Woud in Middelburg. De groepen werken ook aan oplossingen voor een evenement en een stadlandgoed.

Tijdens deze week gaan ruim 300 studenten van HZ University of Applied Sciences, Scalda en University College Roosevelt op zoek naar oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. De organisatie van de week is in handen van de HZ. De studenten zijn afkomstig van tal van (technische) opleidingen van de instellingen en een mix van nationale en internationale studenten. Ze gaan in teams op zoek naar oplossingen voor vraagstukken op het gebied van energie, voedsel en water. Deze vragen zijn via HZ Nexus ingebracht door ondernemers, organisaties, overheden en onderzoeksgroepen uit de regio.

Stadslandgoed in Vlissingen

Een kleine greep uit de ingebrachte vragen: Het nieuwe Restore Festival in Middelburg wil weten hoe ze zo duurzaam en verantwoord mogelijk water kan gebruiken tijdens het evenement en hoe ze als muziekfestival licht- en geluidshinder én vervuiling kan tegengaan. 

De gemeente Vlissingen denkt na over een zogenaamd stadlandgoed en roept de hulp in van studenten. 

VoltH2 uit Terneuzen vraagt of en hoe je regenwater kunt inzetten voor de productie van waterstof. 

Fieldlab Zephyros wil weten of windturbinebladen kunnen worden hergebruikt en Concert at SEA vraagt of het zeewater kan gebruiken voor het doorspoelen van de toiletten op het festival. 

Alle opdrachten staan in het teken van de Sustainable Development Goals.

Slotevenement in Cinecity

De studenten presenteren hun oplossingen aan hun opdrachtgevers en betrokkenen op vrijdag 8 november tijdens een groot slotevenement in bioscoop Cinecity in Vlissingen, mede mogelijk gemaakt door het Delta Climate Center (DCC). Het DCC is het nieuwe klimaatcentrum voor deltavraagstukken dat is opgericht door de HZ, Scalda, University College Roosevelt, Wageningen University & Research, Universiteit Utrecht en het NIOZ.

Elke bioscoopzaal heeft een eigen thema: energie, voedsel en water. Na de pitches en een algemene blik van een deskundige van het DCC gaan de studenten in de gangen en foyer van het complex in gesprek met hun opdrachtgevers.
Trefwoorden: HZ, studenten, duurzaamheid, evenement, stadlandgoed, Zeeland

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.