Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 05-11-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

262 miljoen recreatieve fietstochten van Nederlanders

262 miljoen recreatieve fietstochten van Nederlanders

Een meerderheid van de volwassen Nederlanders (58%) maakt recreatieve fietstochten voor plezier. Dat resulteert in 262 miljoen recreatieve fietstochten op jaarbasis. Dat schrijft het Fietsplatform in haar nieuwe Landelijke kennisrapportage Recreatief fietsen 2024 met daarin ook aandacht voor de fietsinfrastructuur, fietsvakanties en de impact van fietsen.

De nieuwe cijfers over recreatieve fietstochten zijn afkomstig uit het Nederlands Vrijetijdsonderzoek waarvoor tussen november 2022 en november 2023 een kleine 30.000 Nederlanders zijn ondervraagd.

Starten vanuit huis

Bij het overgrote deel (94%) van de fietstochten start men direct vanuit huis. De gemiddelde afstand is 23 kilometer. Bijna de helft (47%) van de fietstochten gebeurt op een elektrische fiets. Het hoge aandeel van e-bikes is ook terug te zien in de verkopen. In 2023 was 56% van de verkochte nieuwe fietsen een e-bike.

Eric Nijland, directeur Fietsplatform: "Net als vorig jaar bevat het rapport een bundeling en vergelijking van zowel landelijke als provinciale onderzoekscijfers. Provincies hebben ons laten weten deze benchmarkmogelijkheid te waarderen."

Hoge waardering en veel bestedingen

Ook buitenlanders fietsen veel in ons land. Zo ondernmen Duitsers jaarlijks 3 miljoen dagtochten met de fiets en Belgen 1 miljoen. Zij besteden tijdens die fietstochten 460 miljoen euro. Nederlanders 1,8 miljard euro. Nederlanders geven fietsen in Nederland een rapportcijfer 8,2 en de knooppuntennetwerken een 7,9. De knooppuntenborden worden nog veel gebruikt, door 67% van de recreatieve fietsers. Apps op de mobiele telefoon door 43%. Papieren kaarten raken een beetje uit de gratie en worden nog door 18% gebruikt.

Verbeterpunten voor recreatief fietsen zijn er zeker. Zo klaagt 38% over te smalle paden, 31% over de kwaliteit van het wegdek en 28 over drukte op de fietspaden.

Provinciale verschillen

De kennisrapportage van het Fietsplatform zoomt bij verschillende onderwerpen ook in op de verschillen tussen provincies. Zo trekken Drenthe, Utrecht, Overijssel en Zeeland relatief veel fietsers van buiten de eigen provincie. In Zuid-Holland, Noord-Holland en Utrecht is per inwoner relatief weinig kilometer fietsinfrastructuur in het landelijk gebied beschikbaar. Dit zijn ook de provincies waar relatief veel drukte ervaren wordt.  

Over het Kennisrapport Recreatief fietsen

Naast de uitgebreide Landelijke kennisrapportage Recreatief fietsen 2024, met alle bronvermeldingen, is er een factsheet. Deze is ook beschikbaar in het Engels. Fietsplatform verzorgt jaarlijks een update van de kennisrapportage, zodat de sector beschikt over de meest recente cijfers over recreatief fietsen. Aanvullend maakt Fietsplatform voor provincies een maatwerk factsheet met kerncijfers over hun regio. Deze zijn voor eigen gebruik van de provincies.

Fietsfacts
Fietsfacts
Link: https://www.fietsplatform.nl/fietsen-in-cijfers/
Trefwoorden: dagrecreatie, fietsen, onderzoek, fietsdagtochten, recreatief fietsen, fietsvakanties, fietsbezit, fietsinfrastructuur

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.