Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 01-11-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Tarieven Schiphol fors omhoog, luchtvaartmaatschappijen not amused

Tarieven Schiphol fors omhoog, luchtvaartmaatschappijen not amused
Foto: 123RF

Schiphol gaat de komende jaren de tarieven voor luchtvaartmaatschappijen fors verhogen. De totale stijging bedraagt 37% over een periode van drie jaar. Dit betekent dat vliegmaatschappijen gemiddeld 15 euro meer per passagier gaan betalen aan Schiphol in 2027. De luchthaven motiveert deze forse verhoging met de noodzaak om te investeren in een betere kwaliteit van de luchthaven en om de geluidsoverlast voor omwonenden te verminderen.

De extra inkomsten die Schiphol genereert door de tariefsverhoging, worden geïnvesteerd in de verbetering van de luchthaveninfrastructuur, de dienstverlening aan passagiers en luchtvaartmaatschappijen, en de arbeidsomstandigheden van medewerkers. Schiphol heeft plannen om de komende vijf jaar maar liefst 6 miljard euro te investeren.

Stimulans voor stillere vliegtuigen

Om de geluidsoverlast voor omwonenden te verminderen, gaat Schiphol de tarieven voor stillere vliegtuigen verlagen en voor lawaaiige vliegtuigen verhogen. Vanaf 2025 worden bepaalde zeer lawaaiige vliegtuigen zelfs helemaal geweerd van Schiphol. Ook nachtvluchten worden duurder om zo het nachtelijke vliegverkeer te beperken.

CFO Robert Carsouw legt uit: "Deze forse stijging van de tarieven is noodzakelijk om te investeren in de gewenste kwaliteit en duurzaamheid op Schiphol, om de dienstverlening aan luchtvaartmaatschappijen en passagiers te verbeteren, en om fatsoenlijke arbeidsomstandigheden te bieden aan alle mensen die op Schiphol werken. Daarnaast, door vliegen met lawaaiigere vliegtuigen en vliegen in de nacht aanzienlijk duurder of onmogelijk te maken, dragen we bij aan de reductie van overlast voor onze omgeving.”

KLM not amused

Volgens KLM wordt Schiphol de één na duurste luchthaven van Europa nu zij haar tarieven in het komende jaar verhoogt, bovenop de 40% tariefstijging van de afgelopen drie jaar. Dit heeft grote gevolgen voor zowel de reiziger als de luchtvaartsector. Doordat de kosten van tegenvallers bij Schiphol worden verhaald op de luchtvaartmaatschappijen, zijn hogere ticketprijzen voor reizigers onvermijdelijk. Marjan

Rintel, CEO van KLM: "Schiphol schuift extra kosten van tegenvallers en budgetoverschrijdingen voor een groot deel af op de reiziger. Duurdere tickets zijn onvermijdelijk als je de havengelden zo sterk verhoogt. Dat is onredelijk en onverstandig. Onredelijk, omdat Schiphol de kosten van alle tegenvallers én van de coronajaren volledig bij de luchtvaartmaatschappijen legt. Onverstandig, omdat de luchthaven daarmee haar eigen positie als internationaal knooppunt ondergraaft en kwetsbaar maakt. Met alle risico’s van dien voor de hubfunctie, de verbondenheid van Nederland en onze economie.” KLM is het overigens met Schiphol eens dat de staat van de luchthaven niet voldoet aan de behoeften van reizigers en werknemers op Schiphol. Ook steunt KLM de inspanningen om geluidshinder te beperken en het gebruik van tariefdifferentiatie om luchtvaartmaatschappijen te stimuleren stillere vliegtuigen in te zetten.  

Balans tussen kosten en baten

De tariefsverhoging is volgens de luchthaven nodig om de kosten te dekken die Schiphol maakt voor de dienstverlening aan luchtvaartmaatschappijen. De afgelopen jaren zijn de kosten voor Schiphol sterk gestegen door onder andere inflatie en de gevolgen van de coronapandemie. Schiphol benadrukt dat de luchthaven geen winst maakt op de havengelden en dat alle inkomsten worden gebruikt voor het onderhoud en de verbetering van de luchthaven.

Transavia vreest duurdere tickets

Transavia vindt de aangekondigde luchthaventarieven buiten elke proportie die niet in verhouding staan tot de dienstverlening op de luchthaven. Transavia begrijpt dat er geïnvesteerd moet worden in de luchthaven, maar deze investeringsagenda is simpelweg te ambitieus. Transavia wil dat Schiphol de prijzen aanpast naar redelijke tarieven, kritisch kijkt naar de investeringsagenda inclusief de maakbaarheid ervan en meer dan aangekondigd via eigen middelen bijdraagt om de tariefstijging te dempen. Te meer omdat naast de luchthaventarieven ook andere kosten, zoals ETS, SAF en vliegbelasting al zorgen voor een sterke groei van de ticketprijzen.

Trefwoorden: luchtvaart, luchthavens, luchtvaartmaatschappijen, tarieven, tickets

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.