Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-10-2024
Auteur: Marc Gerlings

Leiden laat zich zien als Nationale Onderwijsstad 2025

Destinatiemarketing: van universiteit breder trekken naar onderwijs

Leiden laat zich zien als Nationale Onderwijsstad 2025
Leiden laat zijn kracht als onderwijsstad extra zien in 2025.
Leiden is vanaf 1 januari 2025 een jaar lang Nationale Onderwijsstad. Stichting Nationale Onderwijsweek, het LEF, Leiden Kennisstad en de gemeente Leiden slaan de handen ineen om een jaar lang de kracht van het Leidse onderwijs zichtbaar te maken.

Stichting Nationale Onderwijsweek organiseert elk jaar de Nationale Onderwijsweek (NOW). Deze landelijke stichting gelooft dat je moet investeren in onderwijs om verschil te maken voor de volgende generatie. Ze schenkt daarom ieder jaar in de eerste volle week van oktober alle aandacht aan het onderwijs en haar professionals in Nederland. In 2025 doet ze dat samen met Nationale Onderwijsstad Leiden. 

Job Christians, voorzitter van Stichting NOW: "We hebben Leiden verkozen tot Nationale Onderwijsstad in 2025, omdat deze stad zichzelf presenteert als Kennisstad en Stad van Ontdekkingen. We zijn ook gecharmeerd van de brede samenwerking in het Leidse onderwijsveld.”

Jaar lang activiteiten

Voor het eerst zal Leiden Nationale Onderwijsstad in 2025 niet alleen in de Nationale Onderwijsweek, maar het hele jaar door activiteiten organiseren. De coördinatie van deze activiteiten ligt in handen van het Leiden Education Fieldlab (LEF), een Leidse netwerkorganisatie bestaande uit onderwijs, bedrijfsleven, culturele instellingen en de gemeente Leiden. De kernactiviteiten van Stichting Nationale Onderwijsweek staan gepland in de week van 6 tot en met 10 oktober 2025.

Van universiteit naar onderwijs

De Leidse wethouder Abdelhaq Jermoumi (Kansengelijkheid, Jeugd en Onderwijs) reageert trots op de titel. Wethouder Jermoumi: "De titel Nationale Onderwijsstad past bij Leiden. In Leiden vind je het hele scala aan onderwijs, van voorschool tot aan de universiteit. Bovendien is hier ook veel interactie tussen het onderzoek naar onderwijsmethodes en de directe toepassingen in het onderwijsveld. In Leiden worden ook veel leraren opgeleid. Er zijn dus veel educatie-en onderwijsprofessionals in de stad en in onze regio. Het mooie is dat zij elkaar ook opzoeken en samenwerken in een groot netwerk om zoveel mogelijk gelijke kansen te bieden op goed onderwijs, zodat alle kinderen en jongeren hun talenten tot ontwikkeling kunnen laten komen.”

Oudste universiteit van Nederland

Collega-wethouder Fleur Spijker (Economie, Kennis, Sport en Gezondheid) kijkt niet alleen vooruit naar 2025, maar blikt ook terug op de historie van Leiden: "Het is fantastisch dat we in 2025 Nationale Onderwijsstad zijn, want in dat jaar viert ook de oudste universiteit van ons land, Universiteit Leiden, haar 450-jarige bestaan. In 2025 onderstrepen we dat Leiden een ware kennisstad is, waar zowel de universiteit als het hbo en mbo baanbrekende ontdekkingen mogelijk maken, talent zich kan ontplooien en onze kenniseconomie voortdurend blijft innoveren."

Thema: Samen er dwars door heen

Reinier van de Wal, bestuurder bij schoolbestuur SCOL en lid van de binnenkring van het LEF, wil graag laten zien wat Leiden te bieden heeft: "Leiden biedt een rijke leeromgeving. We willen breed zichtbaar maken wat voor moois er in de educatie- en onderwijssector in de Leidse regio gebeurt. We hebben elkaar nodig om vraagstukken in het onderwijs op te lossen. Daarom luidt ons thema: Samen er dwars door heen. Dat is de kracht van Leiden, Stad van Ontdekkingen.”

Programma

Het nog groeiende programma van Leiden, Nationale Onderwijsstad 2025 is te vinden op: www.leidennationaleonderwijsstad.nl.
Trefwoorden: Leiden, onderwijs, 2025, positionering, marketing, dmo

CELTH



||| Nieuws |||

10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
26/05/25
Exclusief voor leden
Jelmer Schoolderman brandmanager bij Corendon
Jelmer Schoolderman treedt per 2 juni 2025 in dienst bij Corendon als Brandmanager. In deze rol vers...

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...