Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 04-10-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Rabobank: Ketens dominanter in horeca en recreatie

Rabobank: Ketens dominanter in horeca en recreatie

Ketens worden tot 2040 steeds dominanter in de sectoren horeca en recreatie. Ondernemers doen er goed aan zich te richten op een flexibel en betaalbaar concept. En bedrijven moeten zelf de regie nemen op verduurzamen, anders dicteren ketenpartners die voor je. Dat zijn enkele opmerkelijke conclusies van Rabobank in haar nieuwe Sectorvisie Horeca & Recreatie.

De sector horeca en recreatie is van behoorlijke omvang met zo’n 60.000 bedrijven en 800.000 werknemers. Maar het is ook een hele diverse sector waar bedrijven voor grote transitie-uitdagingen staan. Niet in de laatste plaats omdat ook de consument verandert. Zo hebben demografische ontwikkelingen als vergrijzing en de toename van mensen met een migratieachtergrond impact op het vakantiegedrag en eetgewoontes en hechten jongere generaties minder aan spullen en meer aan beleving. Dat vereist aanpassingsvermogen en strategische keuzes van ondernemers.

Ketenvorming

Grootste ontwikkeling is voortgaande ketenvorming. Door de grote opgaven waar ondernemers voor staan en ontwikkelingen in de markt worden ketens steeds dominanter: van landelijke en zelfs mondiale horecaconcepten tot local heroes met meerdere vestigingen.

De experts van de Rabobank hebben vijf transitiepaden ontwikkeld.

1 De consument

Dat ‘de gast’ niet bestaat is genoegzaam bekend maar de gast in al zijn facetten verandert wel. Zo zullen demografische ontwikkelingen leiden tot een veranderende vraag bij de gast. o ontstaan er meer "adults only” vakantieverblijven en zullen we een meer divers beeld zien in de restaurantwereld, waarbij gerechten minder traditioneel en juist op andere culturen gericht zijn. Ondernemers kunnen daarop inspelen door de rol van verbinder op zich te pakken en ontmoetingen te faciliteren. Veranderingen gaan razendsnel, net als de voorkeuren van de consument. Zorg dus dat je concept flexibel is en je kosten in de hand houdt.

2 Digitalisering

Ondernemers in de sector vrezen, ten onrechte, dat de gastvrijheid leidt onder digitalisering. Het tegenovergestelde is evenwel het geval. Geen gast staat met plezier in de rij voor de incheckbalie van een hotel of voor de bar om te kunnen betalen. Door dit te digitaliseren, maak je de gast blij en heb je meer tijd voor een persoonlijk gesprek of om extra service te bieden. Bedrijven zullen in toenemende mate AI en robots moeten inzetten om het tekort aan arbeidskrachten het hoofd te kunnen bieden. Om efficient te kunnen plannen en in te kopen moeten ondernemers meer data uit hun kassasystemen halen.

3 Arbeidsmarkt

Grote uitdaging voor de sector is om de komende jaren aan voldoende personeel te komen. Wat niet helpt is dat de lonen in horeca en recreatie gemiddeld laag zijn. Grotere bedrijven en ketens hebben daarbij een voordeel, omdat ze meer loon, doorgroeimogelijkheden en ontwikkeling kunnen bieden. Speel als ondernemer in op de wensen van nieuwe generaties, die zoeken naar meer flexibiliteit én zingeving in hun werk.

4 Klimaat en circulariteit

De Rabobank signaleert dat de tijd gaat dringen op het gebied van duurzaamheid waar in de sector horeca en recreatie nog veel werk te verzetten is. Om gebouwen aan de energie-eisen te laten voldoen is al een tour de force. Niet in de laatste plaats omdat het vaak een gedeeld en getrapt eigendom betreft. Daar bovenop komen nog eens uitdagingen rond electrificatie, waterverbruik en het verkleinen van de CO2-voetafdruk door minder dierlijke eiwitten te gebruiken.

5 Ruimte

De komende jaren komt de strijd om de ruimte in Nederland tot een hoogtepunt. De vrijetijdssector en haar ondernemers moeten het belang van recreatie in de buurt verdedigen met goede plannen waarbij ook aandacht moet zijn voor landschapsontwikkeling, natuurbehoud en bevordering van biodiversiteit. Het meervoudig gebruik van gebouwen en ruimtes zal nadrukkelijk aan de orde komen.

Samenvattend

Tot slot benadrukt Rabobank het belang van de horeca- en recreatiesector voor een vitale samenleving en een krachtig economisch ecosysteem. De sector speelt een cruciale rol in het verhogen van de vitaliteit en productiviteit van mensen door ontspanning en ontmoetingen te faciliteren.

Link: https://pub.rabobank.nl/Sectorvisie-horeca---recreatie/02.html
Trefwoorden: ondernemen, horeca, verblijfsrecreatie, arbeidsmarkt, digitalisering, ruimte, consumentengedrag

CELTH



||| Nieuws |||

21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
14/05/25
Exclusief voor leden
Tweede XL klompenpad gaat open
Zaterdag 24 mei 2025 is in Neder-Betuwe de feestelijke opening van Klompenpad XL: het Spanjaardspad. Wethouder Herma van Dijkhuizen van gemeente Neder-Betuwe en projectleider Martijn Grievink van Stichting Landschapsbeheer Gelderland onthullen het startpaneel in Opheusden.
13/05/25
Deal tussen hotelier CitizenM en hotelgigant Marriott is geen bedrijfsovername
De overname lijkt op een klassieke bedrijfsovername, maar in werkelijkheid gaat het om de koop van het merk en de formule.
09/05/25
Exclusief voor leden
Horeca laat miljoenen liggen door te weinig alcoholvrije opties
De horeca mist jaarlijks een omzet van maar liefst €437 miljoen door onvoldoende in te spelen op de groeiende vraag naar alcoholvrije dranken. De verkoop van alcoholvrije drankje groeit sterk maar het aanbod in de horeca is zeer gering.
07/05/25
Van der Valk en Fletcher populairste hotels voor Nederlanders
Meer dan de helft van de Nederlandse bevolking heeft de afgelopen drie jaar minstens één nacht in een Nederlands hotel doorgebracht. De hotelmarkt in Nederland wordt gedomineerd door Van der Valk en Fletcher Hotels.
07/05/25
Hoe presteerden de horeca en reisbranche in het eerste kwartaal?
De omzet in de Nederlandse vrijetijdssector geeft in de eerste twee maanden van 2025 een wisselend beeld. De horeca zit wat in de min terwijl de reisbranche flink plust.
25/04/25
Dormio Group sluit zich aan bij HISWA-RECRON
Dormio Group is lid geworden van brancheorganisatie HISWA-RECRON. Deze stap onderstreept de ambitie van Dormio Group om de kwaliteit van haar dienstverlening te verbeteren en actief bij te dragen aan de ontwikkeling van de sector.
24/04/25
BinnenhofBuiten doneert spiegelend kunstwerk aan Flora Restaurant en Filmhuis
Het Haagse stadsprogramma BinnenhofBuiten schenkt een monumentaal kunstwerk van de Haagse kunstenaar Marleen Sleeuwits aan Flora Restaurant en Filmhuis.