Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-10-2024
Auteur: Marc Gerlings

ZigZag campagne in Breda voor cultuur

Veranderd cultuurbeleid

ZigZag campagne in Breda voor cultuur
ZigZag-borden in het stadspark van Breda. Foto: Breda Marketing.
Om aandacht te vestigen op het rijke cultuuraanbod in de stad is Breda Marketing in opdracht van Gemeente Breda gestart met de campagne ‘ZigZag door cultureel Breda’. De campagne etaleert de mix in aanbod, van groot tot ‘klein dat groots is’.

In de campagne krijgt het aanbod van de vijftien culturele basisinstellingen een podium, aangevuld met een divers aanbod van andere organisaties. Een verrassende mix van vernieuwing en traditie, waarbij groot en klein evenveel waarde hebben en élk genre aan bod komt. Getalenteerde Bredase makers en performers worden extra in de schijnwerpers gezet. 

ZigZag van folder tot borden

‘ZigZag door cultureel Breda’ komt tot uiting in een zig-zag harmonicaboekje waarin je letterlijk en figuurlijk alle zijden van cultureel Breda kunt ontdekken. De gratis ZigZag ligt straks onder meer bij culturele instellingen, wijk- en buurthuizen, horeca en winkels. De eerste oplage bedraagt 10.000 exemplaren. Het is de bedoeling steeds nieuwe herdrukken te bestellen die van actuele informatie wordt voorzien. Op het digitale platform explorebreda.com/zigzagcultuur vind je de culturele UIT-agenda en de culturele highlights en verhalen. De campagne is vanaf oktober zichtbaar in de stad en online.

Marike de Nobel, wethouder Cultuur Gemeente Breda: "Met ZigZag willen we iedere Bredanaar en bezoeker verrassen en enthousiasmeren. Door te laten zien hoe veelzijdig cultureel Breda is, met écht voor ieder wat wils. Op cultureel gebied is er van alles te ontdekken, maar lang niet iedere Bredanaar en bezoeker weet wat er in de stad gebeurt. Of je nu van kunst houdt, muziekliefhebber bent, of gewoon geniet van de reuring in de stad: we nodigen iedereen uit om te ‘zigzaggen door cultureel Breda’!” Vanuit de gemeente Breda is voor de jaren 2024-2026 budget vrijgemaakt voor deze campagne. Dit budget zal worden ingezet voor zowel de campagne maar ook voor het verkrijgen van meer data over doelgroepen en gebruikers om zo de marketingbudgetten nog effectiever in te kunnen zetten.

Focus op zowel bewoners als toeristen

De campagne richt zich op de bewoners van Breda en de omliggende dorpen met specifieke aandacht ook voor jeugd en jongeren. Ook is de campagne bedoeld voor toeristen vanuit het hele land. Met dit aanbod wil Marketing Breda jong en oud bereiken en mensen met diverse interesses en achtergronden. "Met name via de online media van Explore Breda hebben we veel mogelijkheden om de campagne en het zichtbare aanbod af te stemmen op specifieke doelgroepen", vertelt René Bergmans van Breda Marketing.

Cultuurbeleid 2025-2040

De cultuurcampagne ‘ZigZag door cultureel Breda’ is onderdeel van het nieuwe cultuurbeleid ‘Stad van Creatief Talent 2025-2040’ van de gemeente. Gemeente Breda kiest met het cultuurbeleid voor een sterke basis aan culturele voorzieningen, cultuur voor jeugd en jongeren, en talentontwikkeling. Bij het vergroten van de zichtbaarheid van cultuur werkt de gemeente nauw samen met Breda Marketing en diverse partners uit de stad. 
Link: https://www.explorebreda.com/nl/zigzagcultuur
Trefwoorden: Breda, dmo, campagne, communicatie, marketing

CELTH



||| Nieuws |||

14/07/25
Frieslands museumnacht 2025 'Als sterren vallen'
Op zaterdag 27 september 2025 beleeft Friesland de vierde editie van Museumnacht FRL. Het thema is 'Als sterren vallen'. Dit is de enige provinciebrede museumnacht in Nederland.
14/07/25
Groene Hart Visie: Recreatie is geen bedreiging, maar een kans – mits goed georganiseerd
Het Groene Hart staat op scherp. In de nieuwste editie van het digitale magazine Groene Hart Visie wordt duidelijk dat recreatie in dit kwetsbare landschap niet alleen spanning oproept, maar ook richting kan geven.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
14/07/25
850 vrijwilligers klaar voor wandelaars Vierdaagse
Opnieuw staan ruim 850 vrijwilligers van het Rode Kruis klaar om wandelaars te helpen op de 107de Nijmeegse 4Daagse. Bijna 400 blaarbehandelaars zullen de komende dagen duizenden blaarbehandelingen uitvoeren, met maar één doel: zorgen dat zoveel mogelijk wandelaars de finish halen.
11/07/25
De fuik van nepadvertenties voor vakanties
Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.
11/07/25
Bosbranden en hitte in zuidelijk Europa
Het Rode Kruis waarschuwt vakantiegangers die dit weekend naar zuidelijk Europa trekken. De hulporganisatie roept mensen op om goed voorbereid met vakantie te gaan. Met flinke bosbranden en zeer hoge temperaturen in Frankrijk, Spanje, Griekenland en Turkije ligt een noodsituatie deze zomer op de loer.
10/07/25
Exclusief voor leden
Madurodam opent grootste attractie ooit: De Windjager
Madurodam in Den Haag heeft vandaag haar nieuwste en grootste overdekte attractie geopend: De Windjager. Deze innovatieve dark ride laat bezoekers op meeslepende wijze ervaren hoe Nederland al eeuwenlang de kracht van de wind benut.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.