Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 25-09-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nederlandse vakantiegangers verlaten Nederland na BTW-verhoging

Nederlandse vakantiegangers verlaten Nederland na BTW-verhoging
Foto: 123RF

De aangekondigde btw-verhoging van 12% door het kabinet zal een zware klap betekenen voor recreatieondernemers. Vooral ondernemers in landelijke gebieden en grensregio’s maken zich zorgen. Uit onderzoek van Ipsos I&O, in opdracht van HISWA-RECRON blijkt namelijk dat veel Nederlanders die in eigen land op vakantie gaan overwegen om hun vakantieplannen te wijzigen bij hogere kosten.

Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 63% van de Nederlandse vakantiegangers overweegt om bij een btw-verhoging een goedkopere vakantiebestemming net over de grens te zoeken. Dit kan een aanzienlijke omzetdaling veroorzaken voor ondernemers in (grens)gebieden, die sterk afhankelijk zijn van binnenlands toerisme.

De betaalbaarheid van een vakantie in Nederland speelt een doorslaggevende rol voor 59% van de Nederlanders die in eigen land op vakantie gaan. Bij Nederlanders met een laag en midden inkomen is dat nog belangrijker, respectievelijk 68% en 62%. Van de Nederlandse vakantiegangers zegt 12% niet meer in eigen land op vakantie te gaan en 40% zou minder vaak in Nederland een vakantie vieren. Ze zoeken dan een goedkoper buitenlands alternatief

Oproep tot actie

Geert Dijks, directeur van branchevereniging HISWA-RECRON, spreekt zijn zorgen uit: "Met name recreatieondernemers in het landelijk gebied en de grensregio's worden keihard geraakt door de btw-verhoging. Vakantiegangers kiezen steeds vaker voor een goedkopere bestemming net over de grens. Dit betekent niet alleen een forse omzetdaling voor vakantieondernemers, maar ook bij lokale horeca, detailhandel, dagrecreatie en cultuursector op de bestemming, die voor een belangrijk deel afhankelijk zijn van toerisme.” 

Volgens Dijks hebben ondernemers al te maken met verhoogde lasten en prijsstijgingen, en een verdere btw-verhoging zal de situatie alleen maar verergeren. "Een recente studie van Ginder naar het effect van 12% BTW verhoging laat zien dat er sprake zal zijn van tot wel 5 tot 10% vraaguitval van de omzet exclusief de bestedingen buiten het vakantieverblijf." HISWA-RECRON pleit daarom doormiddel van een petitie voor een uitzondering voor de sector verblijfsrecreatie in de btw-verhoging.”

Link: https://www.ipsos-publiek.nl/actueel/btw-verhoging-logies-drijft-vakantiegangers-mogelijk-naar-buitenland/?utm_medium=email#:~:text=In%20het%20regeerakkoord%20op%20hoofdlijnen,stacaravans%20op%20vakantieparken%20en%20campings.
Trefwoorden: beleid, verblijfsrecreatie, vakantieparken, bungalowparken, campings, belastingen

CELTH



||| Nieuws |||

16/06/25
ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
03/06/25
Klimrijk Brabant verwelkomt 15.000ste bezoeker tijdens jubileumjaar
Het vijftienjarig jubileum van het park was een mooie aanleiding om de 15.000ste bezoeker extra in het zonnetje te zetten.
27/05/25
Dagattractie Top 50: Dierentuinen noteren sterkste groei
De grootste Nederlandse dagattracties hebben vorig jaar 2% meer bezoekers geteld. Dierentuinen deden het relatief beter dan attractieparken en musea. De Zaanse Schans is in 2024 gestegen naar de tweede plaats op de ranglijst van best bezochte dagattracties in Nederland.
26/05/25
24-uurs achtbaanmarathon brengt € 71.896 op voor goede doel
Op zaterdag 24 mei en zondag 25 mei vond in Attractiepark Toverland de Troy Coaster Challenge plaats. Tijdens deze challenge stapten 24 strijders in de houten achtbaan Troy om 24 uur lang ritjes te maken voor het goede doel: Stichting Jade.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
19/05/25
Wisselend beeld Gelders dagbezoek in meivakantie
In de meivakantie hebben attracties op de Veluwe, in de regio Arnhem en het Rijk van Nijmegen meer bezoek ontvangen dan een jaar eerder. Het was wel rustiger in de binnensteden en in de natuur. Er waren meer bezoekers uit andere regio’s.