Geplaatst op: 16-09-2024
Auteur: Marc Gerlings

Bieb motor voor veel kleine evenementen en activiteiten

406 duizend activiteiten

Bieb motor voor veel kleine evenementen en activiteiten
Forse groei activiteiten in de bibliotheek.
De bieb blijkt een motor in kleine evenementen in de buurt. Daarmee is het goed voor veel recreatieve activiteiten. In 2023 organiseerden de openbare bibliotheken 32 procent meer activiteiten dan een jaar eerder.

Ook werkten meer mensen bij of voor een bibliotheek, en werden meer boeken uitgeleend. Dat blijkt uit onderzoek van het CBS en de KB, nationale bibliotheek.

In 2023 organiseerden de 133 bibliotheekorganisaties samen bijna 406 duizend activiteiten. In 2022 waren dit er nog 306 duizend. Sinds 2015 neemt het aantal georganiseerde activiteiten door bibliotheken jaarlijks toe, met uitzondering van de coronajaren. Vergeleken met 2019, het jaar voor de coronapandemie, organiseerden de bibliotheken 84 procent meer activiteiten.

Educatie en ontwikkeling

In 2023 was 39 procent van de activiteiten gericht op ‘educatie en ontwikkeling’. Dit betekent dat 158 duizend activiteiten werden georganiseerd op het gebied van onder andere digitale geletterdheid, taalvaardigheid en digitale vaardigheden. In 2022 waren dit er nog ruim 128,5 duizend.

Bibliotheken organiseerden vooral meer activiteiten (+ 59 procent) op het gebied van ‘kennis en informatie’, vergeleken met 2022. Dit zijn bijvoorbeeld bijeenkomsten met thema’s als gezondheid, werk en sollicitatie, financieel en juridische zaken. Ook activiteiten op het gebied van ‘kunst en cultuur’, zoals cursussen en lezingen, exposities, filmvertoningen en theatervoorstellingen zijn de afgelopen jaren steeds meer onderdeel geworden van het bibliotheekaanbod.

Het organiseren van activiteiten is voor openbare bibliotheken een belangrijke manier om invulling te geven aan de bredere maatschappelijke functies uit de bibliotheekwet.

In 2023 waren 3,6 miljoen mensen lid van de bibliotheek. Dat is 5 procent meer dan een jaar eerder. Het is voor het tweede jaar op rij dat het aantal bibliotheekleden toeneemt, zowel onder jongeren en volwassenen. In de jaren voor de coronapandemie daalde het aantal leden juist. In 2023 was bijna twee derde van de leden jonger dan 18 jaar.
Trefwoorden: bibliotheek, evenement, activiteit, recreatie

CELTH
 
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   


||| Nieuws |||

04/10/24
Rabobank: Ketens dominanter in horeca en recreatie
Ketens worden tot 2040 steeds dominanter in de sectoren horeca en recreatie. Ondernemers doen er goed aan zich te richten op een flexibel en betaalbaar concept. En bedrijven moeten zelf de regie nemen op verduurzamen, anders dicteren ketenpartners die voor je. Dat zijn enkele opmerkelijke conclusies van Rabobank in haar nieuwe Sectorvisie Horeca & Recreatie.
04/10/24
Nederlanders willen eerlijke vliegbelasting, ook zorgen om betaalbaarheid vliegen
Ruim een derde (34%) van de Nederlanders vreest dat vliegen te duur voor hen wordt als de kosten van vliegen verder stijgen. Veel Nederlanders zien in een eerlijkere opzet van de vliegbelasting een oplossing. Dat betekent dat er een meerderheid is voor afstandsafhankelijke vliegbelasting, hogere belasting voor businessclass en een heffing voor transferpassagiers.
04/10/24
Waterstate Wellness Hotel geopend
Onder grote belangstelling opende Waterstate Wellness Hotel woensdagmiddag 25 september officieel zijn deuren. De exclusieve opening begon met een warm welkomstwoord van zowel de directie als de wethouder Joost De Goffau van Goes.
04/10/24
Exclusief voor leden
Toverland vernieuwt parade Halloween
Dit jaar beginnen de Halloween Nights extra goed met een vernieuwde parade.
04/10/24
Week van de Veiligheid met nieuwe campagne
Ondernemers en hun personeel worden helaas in toenemende mate geconfronteerd met agressie en geweld....
03/10/24
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking MECC en EMG
Event Management Group (EMG) en MECC Maastricht gaan samenwerking. Daarmee willen de twee hun marktpositie versterken en de klantervaring verder te optimaliseren.
03/10/24
ZigZag campagne in Breda voor cultuur
Om aandacht te vestigen op het rijke cultuuraanbod in de stad is Breda Marketing in opdracht van Gemeente Breda gestart met de campagne ‘ZigZag door cultureel Breda’. De campagne etaleert de mix in aanbod, van groot tot ‘klein dat groots is’.
03/10/24
Exclusief voor leden
Hertzinger Green Connect,eVentje en De Lemeler Esch winnen duurzame kampeerawards
Op het Duurzaamheidscongres Kampeerbranche zijn de duurzame kampeerawards uitgereikt. Hertzinger Green Connect,eVentje en De Lemeler Esch gingen er met de Awards vandoor.

||| Agenda |||

10/10/24
10/10/24 t/m 10-10-24: Education & Research Day
Op donderdag 10 oktober 2024 organiseert de Hotelschool The Hague een Education & Research Day. ...
12/10/24 t/m 13-10-24
12/10/24 t/m 13-10-24: Campervan Days
Tien vooraanstaande Nederlandse campermerken en NKC organiseren een gloednieuw event; Campervan Days...
15/10/24
15/10/24 t/m 15-10-24: Discover Your Future Networking Event
De Academy for Leisure & Events van de Breda University of Applied Sciences organiseert op dinsd...
23/10/24
23/10/24 t/m 23-10-24: Seminar Creating Equitable Destinations
CELTH organiseert in samenwerking met The Travel Foundation de online presentatie van het onderzoeks...
12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...