Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 04-09-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Veel Italiaanse restaurants in Nederland

Veel Italiaanse restaurants in Nederland
Afbeelding van zuzana gazdikova via Pixabay

Nederland telt minder Italiaanse, Griekse en Turkse restaurants dan vijf jaar geleden. Het aantal Spaanse en Portugese restaurants is juist toegenomen. Van de Zuid-Europese keuken is de Italiaanse veruit het populairst. Opvallend is de opmars van de fast casual concepten. Op elke 100.000 inwoners telt ons land 8,2 Italiaanse restaurants. Dit en meer blijkt uit de publicatie van ‘Het Italiaanse restaurant in beeld’ van Van Spronsen & Partners.

Van alle Zuid-Europese restaurants in ons land is de Italiaanse keuken goed voor een aandeel van 56%. De afgelopen vijf jaar is het aantal Italiaanse restaurants in Nederland licht afgenomen (-2%) naar 1.469 restaurants. Iets minder dan het totaal aantal restaurants met Zuid-Europese keuken (1,7%). In de onderzochte periode is het aantal vestigingen van Domino’s en NY Pizza met bijna 50% gegroeid.

Noord-Holland heeft de hoogste dichtheid van Italiaanse restaurants in Nederland, met 13,6 restaurants per 100.000 inwoners. Zonder Amsterdam daalt deze dichtheid echter naar 5,4, wat lager is dan het landelijke gemiddelde van 8,2. Per 100.000 inwoners hebben Limburg (11,5), Zeeland (11,2) en Friesland (10,0) relatief veel Italiaanse restaurants. In absolute zin vinden we na Noord-Holland in de provincies Zuid-Holland, Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Utrecht de meeste Italiaanse restaurants.

De sterkste groei zien we in Utrecht (+28%), dat inmiddels 113 Italiaanse restaurants telt en een dichtheid van 8,1 heeft. Ook in Limburg groeide het aantal restaurants sterk (+20%). Veel minder in Flevoland (-25%) en Groningen (-16%).

Figuur 1: Aantal Italiaanse restaurants in Nederland, naar provincie, 2024

ItaliaanseRestaurants
Bron: van Spronsen en Partners
Link: https://www.spronsen.com/wordpress/wp-content/uploads/Het-Italiaanse-restaurant-in-beeld-2024.pdf
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, restaurants, aanbod, italiaanse keuken

CELTH




||| Nieuws |||

25/08/25
Brabant zet in op authentieke beleving met landelijke campagne
Brabant Partners lanceert vandaag een landelijke campagne die het veelzijdige karakter van ‘Goed Leven in Brabant’ centraal stelt. De campagne nodigt mensen uit om hun eigen invulling van goed leven te delen, wat resulteert in een kleurrijk en oprecht beeld van de provincie.
22/08/25
Exclusief voor leden
Snellere introductie Community Card
Insiders lanceert Community Card: een alternatief voor risicovolle tegoedkaarten. Met de Community Card kunnen DMO's, ondernemers en gemeenten vrijetijdsaanbod flexibel aanbieden aan verschillende doelgroepen.
18/08/25
Jacqueline Lijs nieuwe directeur-bestuurder Visit Flevoland
Per 15 september van dit jaar zal Jacqueline Lijs de rol van directeur-bestuurder van Visit Flevoland vervullen. Hiermee volgt zij Brigitte Daalder op.
18/08/25
Exclusief voor leden
Coosto biedt integratie Bluesky aan
Beheerplatform voor sociale media Coosto breidt zijn aanbod uit met een integratie van Bluesky, het snelgroeiende socialmediaplatform dat inzet op openheid, privacy en inhoudelijke interactie.
18/08/25
750 Ajax shirts met SAIL embleem
Voetbalclub Ajax en SAIL 2025 slaan handen ineen voor een bijzondere samenwerking. Speciaal voor de jubileumeditie van SAIL brengt Ajax een gelimiteerde versie van het uittenue 2025/2026 uit, voorzien van een exclusief SAIL 2025-embleem.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
23/07/25
Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...