Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-09-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Omzet horeca groeit in tweede kwartaal maar niet in de verblijfsrecreatie

Omzet horeca groeit in tweede kwartaal maar niet in de verblijfsrecreatie
Afbeelding van Pexels via Pixabay

De omzet in de horeca groeide in het tweede kwartaal van 2024 met 2,7% ten opzichte van het tweede kwartaal van 2023. De omzetgroei was sterker bij eet- en drinkgelegenheden dan in de logiesverstrekking. Bij campings en vakantieparken daalde de omzet. Dat meldt het CBS.

De groei van de omzet in het tweede kwartaal was lager dan een kwartaal eerder. In het eerste kwartaal was de omzet 8,1% groter dan een jaar eerder. De groei in het tweede kwartaal is de laagste sinds het tweede kwartaal van 2021, toen de omzet van de horeca voor het eerst sinds de coronacrisis weer groeide. Het weer speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van de omzet. Het tweede kwartaal van 2024 was een stuk natter en somberder dan het tweede kwartaal van 2023.

Omzet logiesverstrekkers groeit met bijna 1%

De omzet van logiesverstrekkers, waaronder hotels en vakantieparken, was in het tweede kwartaal 0,8% hoger dan in dezelfde periode van 2023. Hotels hebben 2% meer omgezet. De omzet van overige logiesverstrekkers, waaronder campings en vakantieparken, kromp echter met 2% ten opzichte van een jaar eerder. Het slechtere weer speelt hierbij een rol. Een jaar eerder groeide de omzet van de overige logiesverstrekking nog met 2,4%.

Omzet eet- en drinkgelegenheden bijna 4% hoger

De eet- en drinkgelegenheden hebben in het tweede kwartaal 3,6% meer omgezet dan een jaar eerder. De kantines en catering realiseerden met 7,7% de grootste omzetstijging van de horecabranches. De restaurants en de fastfoodrestaurants hebben respectievelijk 3,9% en 2,4% meer omgezet. De cafés noteerden met 0,3% de kleinste omzetstijging.

Vertrouwen horecaondernemers vrijwel even negatief

Het ondernemersvertrouwen van de horeca was aan het begin van het derde kwartaal 2024 vrijwel even negatief als een kwartaal eerder. Het vertrouwen kwam uit op -4,7, tegen -4,6 in het tweede kwartaal. In de meeste Nederlandse bedrijfstakken is het ondernemersvertrouwen in het derde kwartaal gestegen, maar nog wel negatief.

Horecaondernemers waren minder negatief over het economisch klimaat in de afgelopen drie maanden, maar negatiever over het economisch klimaat in de komende drie maanden.

Bijna de helft van de ondernemers in de horeca sloot het eerste halfjaar van 2024 met winst af. Dat percentage lag voor alle Nederlandse bedrijfstakken samen op 65% van de ondernemers. Alleen in de bedrijfstakken cultuur, sport en recreatie en de detailhandel waren de bedrijfsresultaten minder positief dan in de horeca.

Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/36/omzet-horeca-groeit-in-tweede-kwartaal-met-2-7-procent
Trefwoorden: horeca, verblijfsrecreatie, hotels, vakantieparken, campings, restaurants, cafes, omzet

CELTH



||| Nieuws |||

10/07/25
TopParken opent eerste indoor Funzone op Bospark Ede
TopParken heeft afgelopen zaterdag haar eerste indoor Funzone geopend op Bospark Ede. De feestelijke opening trok veel belangstelling van vakantiegasten, woningeigenaren en medewerkers. De nieuwe speelfaciliteit is niet alleen toegankelijk voor parkbezoekers, maar ook voor mensen van buitenaf.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.
04/07/25
Nieuwe tool brengt toeristisch aanbod regio in kaart
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) heeft op 3 juli de Destination Data Monitor gelanceerd: een interactieve tool die inzicht geeft in het toeristisch aanbod per gemeente of regio.
04/07/25
Exclusief voor leden
Opening nieuwe camperplaats in hart van Emmen
Emmen verwelkomt camperreizigers met een gloednieuwe camperplaats aan het Westeind.
03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.