Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 26-08-2024
Auteur: Marc Gerlings

Feniks begroet bezoekers Vechtdal

Landmark bij Zwolle voor Vechtdal

Feniks begroet bezoekers Vechtdal
Naast de snelweg A28 ten noorden van Zwolle bij de afrit naar het Vechtdal (N340) ziet het ontstaan van De Feniks. Dit is een stalen kunstwerk van 18 meter hoog. 

Met vlammende kleuren in de zon door het gebruik van Japans titanium. De Feniks moet inwoners van Zwolle en het Vechtdal het gevoel geven weer thuis te komen, en passanten welkom heten en uitnodigen de regio te bezoeken.  Na het uitharden van de fundering zal De Feniks in september in delen worden aangevoerd. Ter plekke worden de staartvleugels, de romp, de kop en de vleugels aan elkaar bevestigd.

Poort van het Vechtdal en Zwolle

Vanuit het programma Ruimte voor de Vecht is het project Poort van het Vechtdal en Zwolle ontstaan. Het idee was om een landmark te maken langs de A28 bij de kruising met de Vecht. Na een selectieprocedure is het schetsontwerp van kunstenaar Giny Vos uitgekozen om verder uit te werken. Haar definitieve ontwerp is goedgekeurd door de Stuurgroep die over het project gaat. De voorbereidingen en de bouw van dit grote kunstwerk zijn een enorme klus. Het is een knap staaltje vakmanschap en ingenieurswerk, meldt de provincie.

De Feniks staat voor kunstenaar Giny Vos voor de onvoorstelbare kracht en het herstellende vermogen van de natuur, onder invloed van het licht van de zon. Het kunstwerk tekent zich met krachtige lijnen af in het landschap. De vuurvogel keert zich zuidwaarts. Zo volgt zij de zon in zijn baan aan de hemel, en kijkt uit over de stad Zwolle en het Vechtdal. Het Japans titanium op het kunstwerk heeft vlammende kleuren in het licht van de zon. Ook ’s nachts zal de Feniks spelen met het licht uit de omgeving, maar dat zal rustig ogen en een verstilder beeld opleveren. Iedere dag komt zij, onder invloed van de zon, opnieuw tot leven.
Trefwoorden: landmark, Zwolle, Vechtdal, toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
26/05/25
Exclusief voor leden
Jelmer Schoolderman brandmanager bij Corendon
Jelmer Schoolderman treedt per 2 juni 2025 in dienst bij Corendon als Brandmanager. In deze rol vers...

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...