Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-08-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Weinig draagvlak voor btw-verhoging betaalde sport

Weinig draagvlak voor btw-verhoging betaalde sport
Afbeelding van Andrzej Rembowski via Pixabay

Onder Nederlanders is weinig draagvlak voor de verhoging van de btw op sport. Een deel gaat minder sporten of stopt met betaalde sport. Dat blijkt uit onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van het Platform Ondernemende Sportaanbieders (POS).

Tegenstrijdig beleid

De sportaanbieders zien een tegenstrijdige visie van het kabinet op gezondheid. Waar het kabinet stelt dat preventie in de gezondheidszorg meer centraal moet staan inclusief sport en bewegen, verhogen ze tegelijkertijd de btw op betaalde sport. Actie en stimulerende maatregelen zijn juist nodig aangezien momenteel slechts 45% van de Nederlanders voldoet aan de beweegrichtlijn. Dat moet in 2040 op 75% liggen. Zeker voor een gezondere generatie maar ook om de kosten voor de gezondheidszorg in toom te houden. Nu al liggen de totale maatschappelijke kosten van overgewicht en obesitas op 79 miljard euro per jaar. De btw-verhoging levert slechts 198 miljoen euro op.

Groot risico op sportuitval

Maar liefst zeven miljoen Nederlanders beoefenen een met btw-belaste sport. Van alle Nederlanders vindt 40% de daarmee verbonden kosten nu al bezwaarlijk. Naar verwachting gaan 500.000 tot 840.000 Nederlanders hun sportabonnement opzeggen bij een prijsverhoging.

Weinig draagvlak voor maatregelen

Drie op de vier Nederlanders vindt het geen goed idee om de btw op betaalde sportbeoefening te verhogen en eenzelfde aandeel vindt dat dit een negatieve invloed heeft op de volksgezondheid. Zelfs onder de Nederlanders die op de coalitiepartijen hebben gestemd is er een breed gedragen gevoel dat de overheid moet investeren in het betaalbaar houden van sportbeoefening. Uit het onderzoek blijkt dat 1,8 miljoen Nederlanders door de btw-verhoging minder gaan sporten, 7% stopt zelfs helemaal met betaalde sport.

Topics:Beleid, Sport
Trefwoorden: beleid, sport, belastingen

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
17/06/25
Exclusief voor leden
Pocketpark Houthavens Botanique open
Prinses Margarita opende in de Amsterdamse Houthavens het Houthavens Botanique. Dit groene pocketpark, een samenwerking van Heren2, Boomkwekerij Ebben en Erwin Stam Tuinstudio, benadrukt het belang van groenbeleving.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.

||| Agenda |||

25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...