Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-08-2024
Auteur: Marc Gerlings

Meer voorlichting bij Utrechtse evenementen over alcohol

Meer voorlichting bij Utrechtse evenementen over alcohol
Jongerenvoorlichters gaan in opdracht van provincie Utrecht op pad om voorlichting te geven tijdens alcoholcontroles van de politie. Deze BOB-teams van Responsible Young Drivers zijn ook te vinden bij festivals en evenementen, waar ze met de bezoekers in gesprek gaan over de gevaren van rijden onder invloed.

De teams nodigen bezoekers uit om deel te nemen aan een quiz en een blaastest die hen de BOB-sleutelhanger op kan leveren. Speciale aandacht is er voor de jongeren. Tijdens de interactieve BOB-up stand acties wordt er een stand geplaatst op een centrale locatie waar veel jongeren komen. Bijvoorbeeld tijdens festivals, evenementen of bij scholen. Deze interactieve stand is erop gericht om jongeren meer informatie te geven over de gevaren van alcohol in het verkeer. In deze interactieve stand staat onder andere de 3D-Tripping Car simulator. Deelnemers dragen een 3D-bril en komen in een virtuele wereld terecht waarin zij zelf ervaren wat de gevolgen van rijden onder invloed kunnen zijn. 

71%

Het zomerseizoen is in volle gang. Voor veel mensen betekent dat ook een bezoek aan een festival, tuinfeestje of terras. Niet zelden hoort daar ook een drankje bij. Provincie Utrecht vindt het belangrijk dat iedereen veilig thuiskomt en ondersteunt daarom graag de landelijke BOB-campagne. Alcohol en verkeer gaan immers niet samen. Uit onderzoek van VeiligheidNL blijkt dat het totaal aantal verkeersslachtoffers met ernstig letsel dat reed onder invloed in tien jaar tijd met maar liefst 71 procent is gestegen. 

Het BOB-team is dit seizoen onder andere nog te vinden op het Summerlake Festival in Woerden, de Gildefeesten in Soest, het Foutezomerfeest in IJsselstein en het Smeerboel Festival in Utrecht. Provincie Utrecht ondersteunt de landelijke BOB campagne verder door promotiematerialen beschikbaar te stellen aan de gemeenten en promotie in onder andere de bioscopen.
Trefwoorden: festival, evenement, BOB, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...