Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 08-07-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Traditionele luchtvaartmaatschappijen vervuilender dan prijsvechters

Traditionele luchtvaartmaatschappijen vervuilender dan prijsvechters
Afbeelding van Dirk Daniel Mann via Pixabay

Staan de grote traditionele luchtvaartmaatschappijen in een onderzoek van de Consumentenbond mooi in hun hemd. Binnen Europa vliegen budgetmaatschappijen efficiënter en vervuilen daarmee minder dan traditionele luchtvaartmaatschappijen. Dat komt omdat prijsvechters over het algemeen met zuinigere toestellen vliegen, die beter bezet zijn en minder overstappers vervoeren.

De Consumentenbond vergeleek verschillende Europese maatschappijen en routes. Budget airlines zoals Corendon, easyJet, Ryanair, TUI en WizzAir vliegen over het algemeen hun passagiers rechtstreeks naar de bestemming. Bovendien hebben ze geen businessclass waardoor hun toestellen beter zijn gevuld. Dat speelt traditionele maatschappijen als KLM, Lufthansa en British Airways parten met minder goed gevulde toestellen en daardoor gemiddeld per passagier meer vervuiling. Bovendien vervoeren traditionele luchtvaartmaatschappijen veel overstappers. Dat is overigens een groot deel van hun businessmodel. Maar overstappen is vervuilender. Taxiën, opstijgen en landen zorgen namelijk voor veel uitstoot van allerlei schadelijke broeikasgassen zoals CO2.

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: "KLM hanteert voor vluchten met een overstap lagere prijzen dan voor rechtstreekse vluchten. Daarmee concurreert het direct met de minder vervuilende vluchten. Dat strookt niet met de duurzame ambities die KLM zegt te hebben.”

Oude toestellen

De Consumentenbond bekeek ook de leeftijd van vliegtuigen op directe vluchten van Nederland naar Lissabon en naar Rome. De vliegtuigen van easyJet, ITA (voorheen Alitalia) en Wizz Air zijn op die routes gemiddeld maar 1 tot 5 jaar oud. KLM, TAP Air Portugal en Transavia vliegen met de oudste toestellen: respectievelijk 18, 17 en 16 jaar oud. Oudere toestellen verbruiken meer kerosine dan nieuwere. Toch vervangen traditionele maatschappijen hun toestellen gemiddeld maar eens in de 20 à 25 jaar.

Molenaar: "Je zou denken dat het duurzaam is om oude toestellen ‘op te gebruiken’, maar de productie van een toestel is slechts verantwoordelijk voor 5% van de CO2-uitstoot. 95% van de uitstoot komt van het gebruik.”

Greenwashing

Luchtvaartmaatschappijen adverteren graag met hun duurzame ambities en hanteren ten onrechte groene claims. Op 22 juni 2023 riep de Consumentenbond daarom samen met 15 andere Europese consumentenorganisaties de toezichthouders op iets te doen aan de greenwashing van 17 Europese luchtvaartmaatschappijen. Er werd aan de maatschappijen opgeroepen om te stoppen met misleidende reclame-uitingen. En in maart van dit jaar werd KLM door de rechter op de vingers getikt vanwege valse duurzaamheidsclaims. Deze zaak werd aangespannen door Fossielvrij NL.

Molenaar: "Duurzaam vliegen bestaat niet. Vliegen is met afstand de meest vervuilende manier van vervoer. Maar consumenten hebben wel enige invloed op hun ecologische footprint bij vliegen. Negeer de groene praatjes van de maatschappijen en kijk hoe efficiënt een maatschappij vliegt.”

Minst vervuilende vliegreis

Consumenten die de minst vervuilende vliegreis willen kiezen, kunnen op Google Flights checken of een bestemming rechtstreeks te bereiken is. Die website schat ook de uitstoot van alle broeikasgassen van de vlucht in. Er wordt rekening gehouden met vliegtuigtype, stoelindeling en hoe vol het toestel waarschijnlijk is. De leeftijd van de vliegtuigen wordt helaas (nog) niet meegenomen.

Trefwoorden: luchtvaart, duurzaam toerisme

CELTH




||| Nieuws |||

26/08/25
Exclusief voor leden
Grote verschillen in NPS-score van touroperators
Touroperators scoren gemiddeld een Net Promoter Score (NPS) van +62. Buro Scanbrit scoort het hoogst op klanttevredenheid (+97) en Effeweg.nl (+37) het laagst. Jongeren zijn het meest kritisch in de NPS voor touroperators. Nederlanders van 50 jaar en ouder zijn het meest tevreden.
25/08/25
Groei verkoop speedpedelecs vlakt af
Op 1 januari 2025 telde Nederland 35,4 duizend speedpedelecs, ruim 2 duizend stuks meer dan een jaar eerder. Dat is een toename van 6,5 procent. Het aantal van deze snelle elektrische fietsen groeit niet meer zo snel.
25/08/25
Oproep: stop indexeren accijns brandstof
Tijdens de vakantie zagen veel Nederlanders dat brandstof in het buitenland goedkoper is aan de pomp. De ANWB doet een dringende oproep aan het kabinet om de jaarlijkse indexering van de accijns op brandstof stop te zetten.
22/08/25
EU wil treinreizigers beter beschermen bij gemiste aansluitingen
De Europese Commissie heeft een voorstel in consultatie gebracht om de rechten van treinreizigers binnen de EU uit te breiden. Het gaat specifiek om reizigers die via één platform een treinreis boeken die door meerdere spoorwegmaatschappijen wordt uitgevoerd.
22/08/25
Exclusief voor leden
TUI biedt 30 extra vluchten naar Curaçao komende winter
De populariteit van Curaçao als vakantiebestemming blijft groeien en de vraag naar vliegtickets neemt toe. Touroperator TUI breidt het winteraanbod naar Curaçao fors uit met 30 extra vluchten in de komende wintermaanden.
22/08/25
Vliegtaks met 2,9% omhoog in 2026
Vanaf 1 januari 2026 verhoogt de overheid de vliegbelasting met 2,9%. Het huidige tarief van € 29,40 gaat daardoor omhoog naar € 30,25, zo blijkt uit berekeningen van de ANVR.
22/08/25
Vliegtickets tot 26 keer goedkoper dan treinreizen: Greenpeace hekelt ‘vervuilende prikkels’
Uit een nieuw rapport van Greenpeace blijkt dat korte vluchten binnen Europa vaak aanzienlijk goedkoper zijn dan treinreizen op dezelfde trajecten. De milieuorganisatie spreekt van een “perverse prikkel” die vervuilende luchtvaart bevoordeelt boven duurzamere treinverbindingen.
20/08/25
Exclusief voor leden
Kleine groei verre bestemmingen nazomer 2025
Hoewel de top 5 nazomerbestemmingen bij touroperator de VakantieDiscounter ongewijzigd blijft (Spanje, Turkije, Griekenland, Egypte en Italië), zijn binnen de overige bestemmingen duidelijke verschuivingen zichtbaar. Plus nog een paar interessante reistrends.