Geplaatst op: 03-06-2024
Auteur: Marc Gerlings

Brede coalitie cultuur horeca en media in verzet tegen btw verhoging

Paginagrote krantenadvertentie met de boodschap: #geenhogerebtw!

Brede coalitie cultuur horeca en media in verzet tegen btw verhoging
Een brede coalitie vanuit sport, media, boeken, cultuur en horeca is tegen de aangekondigde btw-verhoging van 9 naar 21% van het nieuwe kabinet. "Het is een extra belasting op de kostbare vrije tijd."

Het nieuwe kabinet is van plan om in 2026 het btw-tarief voor cultuur, media, logies, boeken en sport te verhogen van 9% naar 21%. De deelnemende partijen vinden elkaar in de overtuiging dat deze grote lastenverzwaring álle Nederlanders gaat raken. Uiteenlopende organisaties waaronder NOC*NSF, de KNVB, Koninklijke Horeca Nederland, Kunsten ‘92, NDP Nieuwsmedia en Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek maken zich grote zorgen en starten daarom samen een campagne tegen hogere btw.

De voorgenomen verhoging van het btw-tarief gaat onvermijdelijk leiden tot hogere prijzen, wat de toegankelijkheid en betaalbaarheid van sport, media, boeken, cultuur en horeca voor het publiek onder druk zet. Het raakt iedereen in Nederland in het dagelijks leven en op meerdere vlakken. 

Het is een extra belasting op de kostbare vrije tijd, het verenigingsleven, nieuwsgierigheid en (mentale) gezondheid van elke Nederlander. Van het toejuichen van je favoriete voetbalteam, het boek dat je wilt lezen, een bezoek aan je lievelingsmuseum of aan live muziek, luisteren naar de fanfare in de buurt, een hotelovernachting in eigen land, een uurtje sporten bij de sportschool in de wijk, tot de krant die je op de hoogte houdt over wereldgebeurtenissen.

Gezamenlijke actie Op maandag 3 juni verschijnt namens deze brede coalitie in elk landelijk en regionaal dagblad een paginagrote krantenadvertentie met de boodschap: #geenhogerebtw! Je belast er heel Nederland mee. De advertentie staat in de Telegraaf, Algemeen Dagblad (inclusief regio), NRC, FD, Volkskrant, Trouw, Parool.

Alle partijen roepen hun achterban, leden en het brede publiek op om de actie massaal via sociale media te delen. Meedoen kan ook door bijvoorbeeld één van de deelnemende kranten te kopen, de paginagrote advertentie uit te knippen en deze op te hangen. Het publiek kan een selfie nemen met de krantenadvertentie onder de hashtag #geenhogerebtw en ook deze via sociale media delen.

Deelnemende partijen van de campagne zijn:

NOC*NSF

KNVB, Koninklijke Nederlandse Voetbalbond

Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie

KHN, Koninklijke Horeca Nederland

Kunsten ’92

De Creatieve Coalitie

Federatie Cultuur: NAPK, de Museumvereniging, VSCD, CultuurConnectie, VOB, VNPF, VvNO.

Federatie Creatieve Industrie: BNA, BNO, DGA, DDD, MODINT, Buma Cultuur, NAPA, NCP, Dupho, NVPI

CPNB, Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek

Erfgoedplatform

Kunstenbond

NDP Nieuwsmedia
-
POS, Platform Ondernemende Sportaanbieders

Goede Doelen Nederland

VVTP, Vereniging Vrije Theater Producenten

VVEM, Vereniging van Evenementenmakers

De Federatie Auteursrechtbelangen

De Akademie van Kunsten

De Zaak Nu

Vereniging Rembrandt

ENCORE

Platform ACCT

Koornetwerk Nederland

De Popcoalitie

NVJ, Nederlandse Vereniging van Journalisten

De Alliantie van Evenementenbouwers

BAM popauteurs

NVBF, Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters

Mediafederatie

Koninklijke Boekverkopersbond

Vereniging Rembrandt

VTTE, Vereniging Technisch Toeleveranciers Evenementen
Trefwoorden: btw, leisure, horeca, media, evenementen, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...