Geplaatst op: 23-05-2024
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Koninklijke Horeca Nederland lanceert namens 6 fastservice-bedrijven het Fastservice Manifest

Koninklijke Horeca Nederland lanceert namens 6 fastservice-bedrijven het Fastservice Manifest

De afgelopen maanden heeft de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) fastservice-werkgroep, een groep van zes KHN-leden, gewerkt aan een Fastservice Manifest vanuit de motivatie om bij te dragen aan een gezondere voedselomgeving. In dit manifest hebben zes bedrijven, McDonald’s Nederland, KFC, Domino’s, Bram Ladage, Kwalitaria en FHC Formulebeheer concrete ambities gedefinieerd om hun positieve impact op productsamenstelling, gevarieerd aanbod, kindermarketing, vestigingsbeleid en communicatie de komende jaren verder te vergroten. 

 

Sinds het sluiten van het Preventieakkoord in 2018 heeft de roep om een gezondere voedselomgeving het maatschappelijk debat geïntensiveerd. Gedreven door verantwoordelijkheidsgevoel en een gedeelde ambitie, hebben een aantal fastservice-bedrijven de handen ineengeslagen om een concrete bijdrage te leveren aan een gezondere voedselomgeving. KHN wil samen met deze leden door het Fastservice Manifest een stem hebben in het debat, meedoen met concrete stappen richting een gezondere voedselomgeving en daarmee onderdeel van de oplossing zijn. Het manifest is een belofte aan Nederland, waarbij de zes toonaangevende fastservice-bedrijven zich committeren om jaarlijks verantwoording af te leggen over de voortgang van deze beloften.

 

Startpunt voor bredere samenwerking

In aanloop naar de lancering is gesproken met verschillende experts over de inhoud van het manifest en op basis daarvan is de inhoud verder aangescherpt. De KHN fastservice-werkgroep ziet het Fastservice Manifest als een startpunt voor een langdurige bijdrage aan een gezondere voedselomgeving. Veel van de zes bedrijven hebben de afgelopen jaren al concrete acties ondernomen, bijvoorbeeld op het gebied van reductie van zout of suiker. Andere bedrijven beginnen hier pas net mee, mede dankzij het manifest. KHN heeft als doel om de fastservice-sector verder te inspireren en het draagvlak voor het manifest zo breed mogelijk te maken. Andere fastservice-bedrijven mogen zich bij dit manifest aansluiten via. Daarbij wil KHN in voortdurende dialoog met stakeholders blijven werken aan verdere aanscherping van het manifest en de acties die op basis van het manifest door de verschillende bedrijven worden genomen.

 

Inspanningen van de fastservice-sector

Volgens Marijke Vuik, voorzitter van KHN, is het manifest pas het begin: "Al enkele jaren verrichten fastservice-bedrijven inspanningen op het gebied van een gezondere voedselomgeving. Dat gebeurt alleen vaak onder de radar. Dit manifest gaat daar verandering in brengen. Daarnaast gaat het niet om woorden, maar om het daadwerkelijk boeken van vooruitgang op de ambities in het manifest. Dat doen de bedrijven op hun eigen manier, want ze verschillen in schaal en omvang. Maar het gezamenlijke startpunt is dat ze actief de handen ineenslaan om hun beloften waar te maken en jaarlijks gaan rapporteren over de resultaten die zijn geboekt."

 

KHN wil ook met de partijen die nu werken aan een regeerakkoord in Den Haag in gesprek over het Fastservice Manifest. Met die input wordt het manifest beter. Vuik zegt hierover: "We willen aan tafel met de formerende partijen. Aan hen vraag ik: betrek ons bij de verdere vormgeving van maatregelen die gaan over de gezondere voedselomgeving. Met gezamenlijke inspanning komen we verder en worden de ambities nóg beter. Wat als we samen met onze ketenpartners en de overheid kunnen werken aan een Preventieakkoord 2.0? Een aanpak waarin bedrijven de mogelijkheid hebben om zelf te innoveren en stappen te zetten en we elkaar motiveren om daadwerkelijk tot actie over te gaan.”

Link: https://www.khn.nl/sluit-je-aan-bij-het-fastservice-manifest
Topics:Beleid, Horeca
Trefwoorden: Manifest, fastservice

CELTH
 






||| Nieuws |||

21/06/24
Exclusief voor leden
Tweede IntercityHotel open
IntercityHotel heef zijn tweede hotel in Nederland geopend. Het gaat om de Octagon-vestiging in Leiden.
18/06/24
Horeca prominente plek op Recreatie Vakbeurs 2024
Horecaleveranciers krijgen op de komende editie van Recreatie Vakbeurs op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg een nieuwe en prominente plek op de beursvloer.
14/06/24
Btw-verhoging logies en cultuur kan vestigingklimaat aantasten
De Rabobank maakte voor sectoren een korte analyse van de gevolgen van het Hoofdlijnenakkoord. De voorgestelde verhoging van de btw bij logies en cultuur wordt niet veroordeeld maar de gevolgen reiken ver.
11/06/24
Exclusief voor leden
Amsterdam aantrekkelijk voor hotelinvesteringen maar Utrecht maakt inhaalslag
Amsterdam is in 2024 de meest aantrekkelijke stad voor hotelinvesteringen. Dit blijkt uit de Dutch Hotel City Index, die tijdens de PROVADA 2024 wordt gepresenteerd door Horwath HTL en ABN AMRO. Amsterdam blijft op plaats één maar let op Utrecht en Rotterdam.
10/06/24
Pitches gehouden voor eerste F&B Jan Vlasman Award
Deze nieuwe prijs is dit jaar in het leven geroepen door de Hospitality Synergy Group om Vlasman nalatenschap te eren. Een derde- of vierdejaars hotelschoolstudent die zich tijdens zijn hotelschool carrière op een bijzondere manier heeft ontwikkeld, maakt kans op deze titel van F&B talent van het jaar.
10/06/24
Exclusief voor leden
Eerste energy hub geplaatst
Tijdens het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 bleek dat bij ondernemers grote zorgen zijn over de krapte op het elektriciteitsnet. Het kan plannen voor extra faciliteiten naar gasten in de weg zitten. In Tholen is vandaag een extra energy hub geplaatst om het net te ontlasten.
04/06/24
Omzet horeca groeit fors in 1e kwartaal
In het eerste kwartaal van 2024 groeide de omzet in de Nederlandse horeca met maar liefst 8,1%. De groei was even sterk in zowel de logiesverstrekking als in eet- en drinkgelegenheden.
03/06/24
Brede coalitie cultuur horeca en media in verzet tegen btw verhoging
Een brede coalitie vanuit sport, media, boeken, cultuur en horeca is tegen de aangekondigde btw-verhoging van 9 naar 21% van het nieuwe kabinet. "Het is een extra belasting op de kostbare vrije tijd."

||| Agenda |||

24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...
12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...