Geplaatst op: 23-05-2024
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Koninklijke Horeca Nederland lanceert namens 6 fastservice-bedrijven het Fastservice Manifest

Koninklijke Horeca Nederland lanceert namens 6 fastservice-bedrijven het Fastservice Manifest

De afgelopen maanden heeft de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) fastservice-werkgroep, een groep van zes KHN-leden, gewerkt aan een Fastservice Manifest vanuit de motivatie om bij te dragen aan een gezondere voedselomgeving. In dit manifest hebben zes bedrijven, McDonald’s Nederland, KFC, Domino’s, Bram Ladage, Kwalitaria en FHC Formulebeheer concrete ambities gedefinieerd om hun positieve impact op productsamenstelling, gevarieerd aanbod, kindermarketing, vestigingsbeleid en communicatie de komende jaren verder te vergroten. 

 

Sinds het sluiten van het Preventieakkoord in 2018 heeft de roep om een gezondere voedselomgeving het maatschappelijk debat geïntensiveerd. Gedreven door verantwoordelijkheidsgevoel en een gedeelde ambitie, hebben een aantal fastservice-bedrijven de handen ineengeslagen om een concrete bijdrage te leveren aan een gezondere voedselomgeving. KHN wil samen met deze leden door het Fastservice Manifest een stem hebben in het debat, meedoen met concrete stappen richting een gezondere voedselomgeving en daarmee onderdeel van de oplossing zijn. Het manifest is een belofte aan Nederland, waarbij de zes toonaangevende fastservice-bedrijven zich committeren om jaarlijks verantwoording af te leggen over de voortgang van deze beloften.

 

Startpunt voor bredere samenwerking

In aanloop naar de lancering is gesproken met verschillende experts over de inhoud van het manifest en op basis daarvan is de inhoud verder aangescherpt. De KHN fastservice-werkgroep ziet het Fastservice Manifest als een startpunt voor een langdurige bijdrage aan een gezondere voedselomgeving. Veel van de zes bedrijven hebben de afgelopen jaren al concrete acties ondernomen, bijvoorbeeld op het gebied van reductie van zout of suiker. Andere bedrijven beginnen hier pas net mee, mede dankzij het manifest. KHN heeft als doel om de fastservice-sector verder te inspireren en het draagvlak voor het manifest zo breed mogelijk te maken. Andere fastservice-bedrijven mogen zich bij dit manifest aansluiten via. Daarbij wil KHN in voortdurende dialoog met stakeholders blijven werken aan verdere aanscherping van het manifest en de acties die op basis van het manifest door de verschillende bedrijven worden genomen.

 

Inspanningen van de fastservice-sector

Volgens Marijke Vuik, voorzitter van KHN, is het manifest pas het begin: "Al enkele jaren verrichten fastservice-bedrijven inspanningen op het gebied van een gezondere voedselomgeving. Dat gebeurt alleen vaak onder de radar. Dit manifest gaat daar verandering in brengen. Daarnaast gaat het niet om woorden, maar om het daadwerkelijk boeken van vooruitgang op de ambities in het manifest. Dat doen de bedrijven op hun eigen manier, want ze verschillen in schaal en omvang. Maar het gezamenlijke startpunt is dat ze actief de handen ineenslaan om hun beloften waar te maken en jaarlijks gaan rapporteren over de resultaten die zijn geboekt."

 

KHN wil ook met de partijen die nu werken aan een regeerakkoord in Den Haag in gesprek over het Fastservice Manifest. Met die input wordt het manifest beter. Vuik zegt hierover: "We willen aan tafel met de formerende partijen. Aan hen vraag ik: betrek ons bij de verdere vormgeving van maatregelen die gaan over de gezondere voedselomgeving. Met gezamenlijke inspanning komen we verder en worden de ambities nóg beter. Wat als we samen met onze ketenpartners en de overheid kunnen werken aan een Preventieakkoord 2.0? Een aanpak waarin bedrijven de mogelijkheid hebben om zelf te innoveren en stappen te zetten en we elkaar motiveren om daadwerkelijk tot actie over te gaan.”

Link: https://www.khn.nl/sluit-je-aan-bij-het-fastservice-manifest
Topics:Beleid, Horeca
Trefwoorden: Manifest, fastservice

CELTH
 








||| Nieuws |||

22/07/24
Exclusief voor leden
Opleving in Nederlandse  hotelvastgoedmarkt
In de eerste helft van 2024 is er een duidelijke opleving van activiteit bij vastgoedbeleggers in Nederland, met een bijzondere focus op hotelvastgoed. Waar in het eerste halfjaar van 2023 slechts 42 miljoen euro in hotelvastgoed werd belegd, steeg dit beleggingsvolume in het afgelopen halfjaar naar maar liefst 250 miljoen euro.
15/07/24
Fletcher Hotels breidt uit naar Europa: Eerste hotel in Duitsland geopend
Fletcher Hotels, de grootste hotelketen van Nederland, zet een historische stap met de opening van hun eerste internationale hotel in Duitsland. Over tien jaar wil Fletcher in Duitsland 400 tot 500 hotels hebben. Ook in Nederland ziet het bedrijf nog mogelijkheden.
11/07/24
Exclusief voor leden
Robert Simons “Horeca is hét visitekaartje van Rotterdam
Met de vaststelling van de nieuwe horecagebiedsplannen zet Rotterdam een stap richting een nog bruisendere stad. Op 2 juli jl. heeft het college van B&W de nieuwe horecagebiedsplannen voor Centrum, Delfshaven, Feijenoord, Kralingen-Crooswijk, Noord en de Centraal Aangestuurde Gebieden vastgesteld.
11/07/24
Udo Delfgou volgt Dirk Beljaarts op als algemeen directeur
Udo Delfgou volgt per 1 oktober 2024 Dirk Beljaarts op als algemeen directeur van Koninklijke Horeca Nederland. Delfgou is momenteel directeur van INretail, de branchevereniging voor ondernemers in de non-foodsector.
05/07/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs legt zes dubbel court padelbanen aan
Wat als er weinig evenementen zijn en je hebt heel veel indoor vierkante meters over. En je wilt daar toch graag rendement uithalen? De Jaarbeurs ziet een gat in de markt voor padelbanen.
05/07/24
Nieuw: De Noordwijkse Keuken
Op 3 juli heeft burgemeester Wendy Verkleij bij Breakers Beach House in Noordwijk aan Zee het eerste exemplaar van het kookboek ‘De Noordwijkse Keuken’ in ontvangst genomen.
04/07/24
Exclusief voor leden
Hilton beste werkgever in Nederland
Hotelketen Hilton is uitgeroepen tot beste werkgever van Nederland. Dit is op donderdag 27 juni bekendgemaakt tijdens het Best Workplaces Awardsfestival, dat werd georganiseerd door Great Place To Work (GPTW), het internationale onderzoeksbureau op het gebied van goed werkgeverschap.
28/06/24
Waar liggen kansen voor werknemers?
Jaarlijks brengt het UWV kansrijke beroepen in beeld. Dat zijn beroepen waar vanuit de markt veel vraag naar is. Welke beroepen in de gastvrijheidssector bieden veel kansen op een baan?

||| Agenda |||

10/10/24
10/10/24 t/m 10-10-24: Education & Research Day
Op donderdag 10 oktober 2024 organiseert de Hotelschool The Hague een Education & Research Day. ...
12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...