Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 13-05-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Sterk kwartaal voor Airbnb

Sterk kwartaal voor Airbnb
Foto: Airbnb Ryan Lowry

Airbnb is 2024 sterk begonnen met flink meer boekingen en een sterke omzetgroei vooral uit de app. In Europa wordt veel verwacht van de grote evenementen die deze zomer op het programma staan. Airbnb blijft ook vernieuwen met Guest Favorites, meerjarige reizen en iconen als host. 

In het eerste kwartaal groeide de omzet met 18% naar 2,1 miljard dollar met 133 miljoen boekingen (+9,5%). De groei werd gedreven door een solide groei van het aantal geboekte overnachtingen en ervaringen. Ook de Average Daily Rate (ADR) groeide, weliswaar bescheiden. Airbnb zag vooral een aanhoudende groei van app downloads. Wereldwijd groeide het aantal nachten geboekt via de app met 21%. Zij vertegenwoordigen inmiddels 54% van het totaal aantal geboekte overnachtingen. Airbnb boekte in het eerste kwartaal een winst van 264 miljoen dollar. De winstmarge groeide van 6% in het eerste kwartaal van 2023 naar 12% in het afgelopen kwartaal.

Aanbod blijft groeien

Ook het aanbod op het platform blijft groeien. In het eerste kwartaal van 2024 groeide het actieve aanbod met 15% ten opzichte van het eerste kwartaal in 2023. Dit ondanks het feit dat ook duizenden aangeboden accommodaties vanwege de lage kwaliteit werden verwijderd. In alle regio's bleef het aanbod met dubbele cijfers stijgen, met de grootste groei in Azië-Pacific en Latijns-Amerika - de twee regio's die ook de grootste groei op jaarbasis lieten zien in geboekte overnachtingen en ervaringen. Het aanbod groeide in een gelijk tempo in stedelijke en niet-stedelijke gebieden. Datzelfde ziet Airbnb ook in de groei van het aanbod van individuele en professionele verhuurders.

Evenementen geven boost aan vraag

Grote evenementen geven de vraag naar Airbnb een flinke boost. In april verbleven meer dan 500.000 gasten op Airbnb tijdens de totale zonsverduistering in Noord-Amerika. Ze zagen meer dan twee keer zoveel overnachtingen op Airbnb langs het directe pad van de eclips in vergelijking met het voorgaande jaar, met veel van deze locaties in landelijke gebieden zonder hotels. Als ze kijken naar de Olympische Zomerspelen Parijs 2024, zijn de geboekte overnachtingen tijdens de data van de Olympische Spelen meer dan vijf keer hoger dan in dezelfde periode een jaar geleden. Duitsland ziet ook een soortgelijke trend voor het Europees kampioenschap voetbal deze zomer met bijna het dubbele aantal geboekte nachten in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Nieuwe aanvullende focus

Airbnb heeft het afgelopen jaar honderden verbeteringen doorgevoerd om Airbnb betrouwbaarder, betaalbaarder te maken en een betere service te bieden voor verhuurders en gasten. In november 2023 hebben ze Guest Favorites gelanceerd, een verzameling van de meest geliefde woningen op Airbnb gebaseerd op beoordelingen, recensies en betrouwbaarheidsgegevens. "We zien al een positieve impact, met meer dan 100 miljoen geboekte nachten bij Guest Favorites accommodaties sinds de lancering”, schrijft het bedrijf dat zich naast de core business ook wil richten op meerjarige reizen en buitengewone ervaringen die gehost worden door grote namen in bijvoorbeeld muziek, film, televisie, kunst en sport. "Iconen markeren een belangrijke volgende stap om mensen te laten begrijpen dat Airbnb meer biedt dan alleen accommodaties.”

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, particuliere accommodaties, hotels, b&b, vakantiehuizen

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.