Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-04-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Inspirerend Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024

Inspirerend Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024

We hadden gisteren in Vlissingen bij Hogeschool Zeeland een heel mooi en drukbezocht Trendcongres Toerisme en Vrijetijd. In de ochtend twee inspirerende keynotes en in de middag konden de deelnemers kiezen uit maar liefst zes interactieve workshops.

De opening was door de voorzitter van het college van bestuur van HZ, Barbara Oomen. Zij brak een lans voor het koppelen van onderzoek en onderwijs, interdisciplinariteit en internationalisering in het hoger onderwijs en samenwerken met de praktijk. HZ is die geworteld in de regio: "We nemen onze verantwoordelijkheid om het onze te doen om deze wereld door te geven aan volgende generaties."

Peter de Wilde: Op weg naar Florerend Vlaanderen

Eerste keynote CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen lichtte de Vlaamse toeristische visie ‘Toerisme naar Morgen’ toe. Vlaanderen is net als Nederland een andere weg ingeslagen naar een Florerend Vlaanderen: "Van enkel meer rendement op de investering naar een maatschappelijk rendement. We willen de positieve kracht van toerisme versterken zodat Vlaanderen kan bloeien als een innovaties, inspirerende en kwalitatieve reisbestemming ten behoeve van de pek.”

Frank Radstake: Naar een toekomstbestendige reisindustrie

Op datzelfde spoor zat tweede keynote adjunct-directeur Frank Radstake van ANVR. Zijn organisatie wil in 2050 dat reizen van ANVR-bedrijven 100% sociaal en ecologisch duurzaam zijn. Om daar te komen hebben ze experts van CELTH een duurzame visie laten maken die moet leiden naar een toekomstbestendige reisindustrie. "Want een niet duurzame reisindustrie heeft geen toekomst”, stelde hij resoluut.

Riemer Rijpkema: Blij met een krachtig opleidingsprofiel

Op het congres ook veel aandacht voor de arbeidsmarktproblematiek waar de organiserende hogescholen mede voor aan de lat staan. Ze leggen de laatste hand aan een nieuwe Landelijk Opleidsingsprofiel voor de Tourism Management opleidingen zodat hun studenten goed toegerust de arbeidsmarkt op komen. Voorzitter Riemer Rijpkema van Gastvrij Nederland was blij dat er een krachtig profiel is ontwikkeld: "Voor onze sector is het van essentieel belang dat er goed opgeleide mensen zijn met een intrinsieke motivatie die zich goed in de gasten kunnen inleven.”

Het Trendcongres wordt georganiseerd door NRIT en de Tourism Management opleidingen van HZ, Buas, Inholland, Saxion, NHL Stenden en wordt ondersteund door Destinatie Nederland, ANVR en Reiswerk.

Trefwoorden: toerisme, recreatie, trends, congressen, reisbranche, dmo, beleid, duurzaam toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
17/06/25
Exclusief voor leden
Pocketpark Houthavens Botanique open
Prinses Margarita opende in de Amsterdamse Houthavens het Houthavens Botanique. Dit groene pocketpark, een samenwerking van Heren2, Boomkwekerij Ebben en Erwin Stam Tuinstudio, benadrukt het belang van groenbeleving.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.

||| Agenda |||

25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...