Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-04-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

2,4 miljard vrijetijdsactiviteiten leveren ruim 60 miljard euro op

2,4 miljard vrijetijdsactiviteiten leveren ruim 60 miljard euro op
Afbeelding van Angela Huang via Pixabay

Nederlanders maken jaarlijks 2,4 miljard uithuizige vrijetijdsactiviteiten. Daaraan wordt 60,4 miljard euro aan uitgegeven. Wandelen, fietsen en uit eten gaan zijn favoriet. Dat blijkt uit het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) dat in opdracht van NBTC is uitgevoerd. De resultaten zijn samengevat in een rapport. Gebruikers kunnen zelf analyses uitvoeren in het dasboard.

Het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) biedt een diepgaand inzicht hoe Nederlanders hun vrije tijd doorbrengen buitenshuis. Daarvoor zijn in de periode november 2022 en november 2023 werkelijks Nederlanders uitgenodigd de vragenlijst in te vullen. In totaal hebben 28.145 respondenten de vragenlijst volledig en correct ingevuld. De uithuizige vrijetijdsmarkt die onder de loep is genomen omvat ‘alle (dag)recreatieve activiteiten die worden ondernomen buiten de eigen woning in Nederland met een minimale duur van één uur (inclusief eventuele reistijd)’. Hierbij zijn alleen activiteiten meegenomen die vallen binnen het toeristisch en recreatief beleid; sportactiviteiten en hobbymatige activiteiten zijn buiten beschouwing gelaten.

Participatie

Uit het onderzoek blijkt dat bijna de gehele Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder (98,6%) op jaarbasis deelneemt aan tenminste één vrijetijdsactiviteit buitenshuis. In de provincies Flevoland (100%), Limburg (99,5%), Groningen (99,3%) en Overijssel (99,2%) lag de deelname nog hoger dan het landelijk gemiddelde. In Drenthe (97,2%) en Friesland (97,4%) juist lager. De participatie aan vrijetijdsactiviteiten ligt bij 65-plussers lager (96,5%) dan gemiddeld. Ook mensen met een laag opleidingsniveau hebben een lagere participatiegraad. De meeste vrijetijdsbesteders in Nederland zijn Rustzoekers (25%) en Stijlzoekers (16%).

Activiteiten

In totaal hebben Nederlanders 2,4 miljard vrijetijdsactiviteiten ondernomen. Wandelen blijkt veruit de meest populaire activiteit te zijn, met 811 miljoen activiteiten (34% van alle activiteiten). Gevolgd door fietsen (249 miljoen), uit eten gaan (219 miljoen) en bezoek bar/café/terras (192 miljoen).

Afstand en vervoermiddel

Driekwart van de activiteiten wordt in de eigen gemeente ondernomen. Voor 16% van de activiteiten reist men naar aan andere plaats in de eigen provincie en 9% van de activiteiten vindt plaats buiten de eigen provincie. Voor routegebonden activiteiten blijven Nederlanders veelal (84%) binnen de eigen gemeente. Voor culturele uitjes, attractiebezoek en wellness reist men vaker buiten de eigen gemeente. Voor ruim vier op de tien activiteiten hoeft men niet te reizen. Een kwart van alle vrijetijdsactiviteiten  wordt met de auto bereikt, 15% met de fiets en 11% te voet. Voor 5% van de activiteiten maakt men gebruik van het openbaar vervoer.

Bestedingen

Nederlanders geven gemiddeld 25 euro per persoon per vrijetijdsactiviteit uit. Dit resulteert in een totale uitgave van 60,4 miljard euro aan vrijetijdsactiviteiten buitenshuis. Vooral aan winkelen (85 euro), uitgaansactiviteiten (61 euro) en bezoeken aan cultuur en attracties (30 euro) wordt door de vrijetijdsbesteders het meeste geld gespendeerd. Veruit het meeste geld aan vrijetijdsbestedingen komt in Zuid-Holland terecht (13,8 miljard euro), gevolgd door Noord-Brabant (9,4 miljard euro) en Noord-Holland (9,14 miljard euro). Jongeren (18-39 jaar) geven per activiteit meer uit (27 euro) dan 65-plussers (22 euro). Naar opleidingsniveau bekeken zijn de verschillen minder groot en geven vooral middelbaar opgeleiden relatief meer geld uit aan vrijetijdsactiviteiten.

NVTO
Link: https://www.landelijkedataalliantie.nl/nl/home/over-lda/nieuws-agenda/inzichten-uit-het-nederlandse-vrijetijdsonderzoek
Trefwoorden: leisure, vrijetijd, onderzoek, dagrecreatie, cultuur, evenementen, wellness, retail, watersport, lda

CELTH



||| Nieuws |||

17/07/25
Exclusief voor leden
Kom je in aanmerking voor regeling Kunst Erfgoed Festival?
Organiseer je een festival, biënnale/triënnale of vergelijkbaar evenement gericht op beeldende kunst en/of erfgoed? Of wil je beeldende kunst en/of erfgoed tonen binnen een andersoortige context, zoals een pop- of theaterfestival? Misschien kom je in aanmerking voor een bijdrage Kunst Erfgoed Festival van Mondriaan Fonds.
17/07/25
easyJet boekt sterke winstgroei in derde kwartaal 2025 en blijft optimistisch over toekomst
Luchtvaartmaatschappij easyJet heeft in het derde kwartaal achter de rug met meer winst, capaciteit en bezetting.
16/07/25
Ga mee op inspiratiereis naar Montpellier – beleef de Europese recreatiesector van binnenuit
Van 3 t/m 6 november 2025 organiseert HISWA-RECRON samen met France-Compagnie opnieuw een unieke inspiratiereis voor recreatieprofessionals. Inmiddels hebben 23 ondernemers en managers uit de Nederlandse recreatiesector zich aangemeld voor deze exclusieve reis. Wil jij er ook bij zijn? Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar.
16/07/25
Eerste podhotel van Nederland opent in hartje Den Haag
In het centrum van Den Haag is De Lola Podshotel officieel geopend, het eerste volwaardige podhotel van Nederland. Gevestigd in de voormalige Foodhallen aan de Haagsche Bluf, introduceert het hotel een innovatief slaapconcept met 80 compacte slaapunits.
16/07/25
Exclusief voor leden
Hoe gaat Nederland last minute op vakantie?
Een deel van de vakantiegangers hoopt op een last minute. Maar wat weten we eigenlijk van ze? Wat voor type vakantie boeken ze, waar vertrekken ze en hoeveel zijn ze bereid te betalen. De VakantieDiscounter dook in haar data en komt met interessante bevindingen. We zetten ze in 6 punten op een rijtje.
16/07/25
Exclusief voor leden
Dagattracties kunnen sleutelrol spelen in verduurzaming reisgedrag
Dagattracties zoals pretparken, dierentuinen en musea kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan duurzamer reisgedrag van hun bezoekers. Dat blijkt uit een onderzoek van reizigersvereniging Rover.
16/07/25
Merlin investeert 70 miljoen pond in ruimtevaartthema
Merlin Entertainment heeft op 15 juli de eerste details onthuld van het ruimtevaartthema dat wordt ontwikkeld in LEGOLAND Resorts in Florida en Californië, met onder meer indoor achtbanen.
16/07/25
Aantal bezoekers VVV's Noordwijk stijgt fors
Een recordaantal van 23.904 bezoekers in VVV Noordwijk en Noordwijkerhout in de eerste helft van 2025. Voor VVV Noordwijk betekent dat een stijging van 34% ten opzichte van 2024, voor Noordwijkerhout een stijging van 16%.