Geplaatst op: 09-04-2024
Auteur: Redactie
NRIT

De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel

De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel

In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.

Het Kleinste Mobiele Museum van Nederland is het resultaat van een samenwerking tussen Vechtdal Marketing, Vechtdal gemeenten, NBTC, tien streekproducenten en tweeëntwintig kunstenaars. Het museum, een vervolg op de expositie 'Kunst van de Korte Keten', reist de komende maanden door het Vechtdal, Reestdal en Hanzestad Zwolle en zal tijdens diverse evenementen en activiteiten te zien zijn. Meer informatie en de programmering: www.kunstvandekorteketen.nl.

Het Streekfeest de Waard is een innovatief project dat de verbinding legt tussen kunst en streekproducten in Zwolle en het Overijsselse Vechtdal. Met de Korte Keten Experience, een muziekvoorstelling van The Unstoppables, een streeklunch én een streekproductenmarkt - met heerlijke hapjes door TV-chef Ramon Brugman - is het bijzonder creatieve minimuseum klaar om bezoekers te ontvangen tijdens de reizende karavaan. 

Wethouder Monique Schuttenbeld: "Het Kunst van de Korte Keten project en het mobiele museum zijn waardevol voor Zwolle omdat ze creativiteit stimuleren en ruimte bieden voor experimenten, wat essentieel is voor een bruisende culturele en toeristische scene." Het museum, gehuisvest in een tweedehands paardentrailer, is toegankelijk voor iedereen en biedt een vernieuwend authentiek concept. Er is een digitale expositie over het verhaal van grond tot mond te zien. Bezoekers kunnen op een touchscreen de tien betrokken producenten selecteren en de kunstenaar vertelt over de inspiratie en het kunstwerk. Een greep uit de eerste reacties: ‘Wat mooi gemaakt zeg, heel bijzonder. Zo kun je met de kinderen ook nog eens naar een museum.’

KleinsteMuseum

Trefwoorden: marketing, cultuur, evenementen, overijssel

CELTH




||| Nieuws |||

19/08/25
Booking.com berekent voorlopig commissie over laag btw-percentage
Booking.com merkt de onrust in de markt van hotels door de komende btw-verandering van 9 naar 21%. D...
19/08/25
Aanmelden Duurzame KampeerAwards
De Duurzame KampeerAwards zetten bedrijven in het zonnetje die de kampeerbranche verduurzamen. Of het nu gaat om een innovatief kampeermiddel, een natuurvriendelijke kampeerplek of een slim concept dat de sector verder helpt. Aanmelden voor deze awards kan nog tot 29 augustus.
19/08/25
Exclusief voor leden
Programma B&B Vol liefde stimuleert boekingen
Nederlandse Bed & Breakfasts doen deze zomer goede zaken, blijkt uit de nieuwste cijfers van Bedandbreakfast.nl. Het aantal reserveringsaanvragen op de website ligt deze zomer 13% hoger ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
19/08/25
Wat is een creditcard en hoe werkt het?
Een creditcard is een handig financieel instrument dat je in staat stelt om aankopen te doen zonder direct geld uit te geven. In plaats daarvan leen je tijdelijk geld van de bank, dat je later terugbetaalt. Dit biedt niet alleen gemak, maar ook een zekere mate van financiële vrijheid. Veel mensen gebruiken een creditcard voor online aankopen, vakanties of onverwachte uitgaven.
19/08/25
Exclusief voor leden
Rol accountant verandert
Jaarlijks zitten veel recreatiebedrijven met hun accountant om tafel. De rol van de accountant veran...
18/08/25
Jacqueline Lijs nieuwe directeur-bestuurder Visit Flevoland
Per 15 september van dit jaar zal Jacqueline Lijs de rol van directeur-bestuurder van Visit Flevoland vervullen. Hiermee volgt zij Brigitte Daalder op.
18/08/25
Dagrecord voor stranden Leisurelands
Op 13 augustus trokken duizenden mensen naar de recreatiegebieden van Leisurelands. In totaal bezochten zo’n 180.000 mensen de Gelderse stranden – een absoluut dagrecord voor dit jaar.
18/08/25
Exclusief voor leden
Coosto biedt integratie Bluesky aan
Beheerplatform voor sociale media Coosto breidt zijn aanbod uit met een integratie van Bluesky, het snelgroeiende socialmediaplatform dat inzet op openheid, privacy en inhoudelijke interactie.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...