Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 09-04-2024
Auteur: Marc Gerlings

Campagne Varen doe je samen afgetrapt

Campagne Varen doe je samen afgetrapt
Tijdens de Veiligheidsdag aan de Eem heeft gedeputeerde Rob van Muilekom voor de provincie Utrecht de vaste campagne Varen doe je samen voor seizoen 2024 afgetrapt.

De zomers worden warmer en daardoor zoeken veel mensen afkoeling in, op en langs het water. De rivier de Eem is zo'n plek waar binnenvaart, sloepen, roeiers, suppers en zwemmers gebruik van maken. Daarom is het belangrijk dat mensen weten welke regels er op het water gelden. En ook hoe je het beste rekening met elkaar kunt houden om ongelukken te voorkomen. De campagne Varen doe je samen! zorgt voor bewustwording van elkaars gedrag en beperkingen op het water.

Het startsein van de campagne, tijdens de Veiligheidsdag aan de Eem, werd gegeven door André Heeringa (voorzitter roeivereniging HEMUS), Rutger Dijksterhuis (wethouder Amersfoort), Rob van Muilekom (gedeputeerde provincie Utrecht en Carlijn van Leeuwen (Varen doe je samen).

Rob van Muilekom: "Het veiligheidsbewustzijn onder vaarweggebruikers verdient blijvende aandacht. Zeker met de toename van de verschillende soorten gebruikers op en langs het water. Als iedereen een beetje rekening met elkaar houdt, gaan we hopelijk een mooie zomer tegemoet zonder ongelukken."

De Eem

De Eem is een drukke vaarroute die door de provincie Utrecht loopt. Naast binnenvaart maken ook recreatievaart, sporters en zwemmers er gebruik van. Mensen zijn zich vaak niet bewust welke gevolgen bijvoorbeeld te hard varen kan hebben. Te hard varen, vaak door recreatievaart, veroorzaakt boeggolven. Dit kan gevaarlijk zijn voor bijvoorbeeld kanovaarders en roeiers, omdat zij door deze hoge golven om kunnen slaan. Daarom is het erg belangrijk dat er goede voorlichting rondom vaarsnelheid wordt gegeven en om je ook aan de snelheid te houden. 
Trefwoorden: campagne, varen, watersport, recreatie

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...