Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 29-03-2024
Auteur: Klaas van Erp

La, la, la geld!

Waarom kost het financieringstraject van recreatiebedrijven veel tijd?

La, la, la geld!
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt van allerlei ontwikkelingen doorgemaakt. Wat de laatste tijd opvalt is de houding van de banken in financieringstrajecten. 

Door Klaas van Erp

Vroeger

Tot medio 2005 was het verkrijgen van een financiering een substantieel onderdeel van een aan- of verkoopproces. Met name de inbreng van zo’n 40% tot 50% eigen vermogen zorgde ervoor dat het kopers potentieel veelal beperkt bleef tot ondernemers die al een recreatie- of watersportbedrijf hadden. In die tijd werd dan ook de kiem gelegd voor de concernvorming. Starters op de markt, tenzij ze over substantiële bedragen aan eigen vermogen beschikten, kwam je minder tegen.

Vanaf medio 2005 werd daar een kentering in waargenomen. Banken werden makkelijker in het verstrekken van financieringen en ook de inbreng van eigenvermogen werd beperkt. Dit duurde voort tot ergens medio 2009. In de zomer van 2007 was weliswaar de start van de kredietcrisis, maar de wereld werd pas echt wakker toen Lehman Brothers in september 2008 failliet ging. Terwijl in de woningmarkt direct de gevolgen van de kredietcrisis waren waar te nemen, kwam dat in de markt van recreatie- en watersportbedrijven beduidend later.

De kredietcrisis toonde dat de huidige kapitaaleisen, gesteld onder Basel II, onvoldoende bleken te zijn. Op voordracht van de vertegenwoordigers van centrale banken en toezichthouders van de 27 grootste economieën ter wereld, werd in juli 2009 de eerste aanvulling op Basel II gepresenteerd. De extra regels moesten er onder andere voor zorgen dat er meer kapitaal aangehouden diende te worden als buffer. Deze nieuwe eisen werden op 31 december 2010 van kracht.
Dat zorgde ervoor dat de banken weer meer eisen gingen stellen bij het beoordelen van financieringen. In die zin leek die tijd weer meer op de periode 2001 tot en met 2005. De focus lag echter anders. Waar "vroeger” met name werd gekeken naar de waarde van het recreatie-/watersportbedrijf en de inbreng van het eigen vermogen, ligt nu de focus meer op de verhouding van de financiering opzichte van de kasstromen (EBITDA). Verder wordt er veel meer dan voorheen gekeken naar de huidige exploitatie, de ondernemer, zijn ervaring, zijn plannen, de mogelijkheden tot verbetering van de exploitatie en nog veel meer zakelijke ontwikkelingen. 

Know your client

De rol van de banken is afgelopen jaren alleen nog maar intenser geworden. Banken hebben immers te maken met de wettelijke plicht om witwassen te voorkomen. Zij moeten zich houden aan de regels in de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Voor de verplichtingen uit de Wwft staan banken onder toezicht van De Nederlandsche Bank (DNB) en moeten zij verdachte transacties herkennen en deze melden bij de Financial Intelligence Unit – Nederland (FIU)
Onderdeel van deze regels is onder meer het zogenaamde KYC (know your client). Dit is een proces waarbij de bank informatie verzamelt over een (potentiële) klant om te bepalen of het een klant is met wie zij zaken kan (blijven) doen. 

Advies voor recreatieondernemer

Dit impliceert dat een financieringstraject veel tijd in beslag neemt. Of eigenlijk neemt alles bij de bank thans veel tijd in beslag. Als is het maar het openen van een nieuwe bankrekening. De (nieuwe) klant van de bank zal veel informatie moeten aanleveren en geduld moeten hebben. De processen zijn tijdrovend en frustrerend. Zonder opgaaf van redenen kan een bank een klant of een financiering weigeren. Wat dat betreft is er maar één advies als je een recreatie- of watersportbedrijf wilt aankopen: begin tijdig met je bankzaken (aanvraag financiering, nieuwe bankrekening, etc.). Gok nooit op 1 bank, dat kan kostbare tijd schelen en geeft je wellicht de gelegenheid om uit twee banken te kiezen. 

Ook eens praten over de markt?

Mail of bel ons: info@maasrbm.nl/ Klaas van Erp 06-53424147 
Maas recreatie bedrijfsmakelaardij 
Trefwoorden: Maas, makelaar, financiering, trends, regelgeving, markt, Klaas van Erp

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.