Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 18-03-2024
Auteur: Marc Gerlings

Hoe toeristen reageren op gedragsmatige communicatie in tegengaan voedselverspilling

Hoe toeristen reageren op gedragsmatige communicatie in tegengaan voedselverspilling
Een internationaal onderzoeksteam bekeek hoe toeristen reageren op communicatie om zich milieuverantwoord te gedragen. In hotels in het hogere middensegment aan de Sloveense kust werden verschillende benaderingen bij buffetmaaltijden getest met het oog op het terugdringen van voedselverspilling.

Het kleine havenstadje Piran aan de Adriatische kust is een populaire toeristische bestemming. Onderzoekers willen ontdekken wat mensen ertoe kan aanzetten om aan het milieu te denken, zelfs als ze met vakantie zijn. De stickeropschriften op handdoeken in hotels over de hele wereld zijn misschien wel de bekendste van alle oproepen aan toeristen om zich milieuvriendelijk te gedragen. Dit is de simpele boodschap: gebruik de handdoek nog een keer en help ons water en wasmiddel te besparen – ter wille van het milieu. Een bilateraal samenwerkingsproject tussen de Universiteit van Ljubljana in Slovenië en de Universiteit voor Economie en Bedrijfskunde van Wenen, ondersteund door het Oostenrijkse Wetenschapsfonds FWF, onderzocht de effectiviteit van dergelijke gedragsmatige oproepen aan vakantiegangers in voor daadwerkelijke besparingen bij maalteijden en vergeleek vervolgens de resultaten. Het team, bestaande uit deskundigen op het gebied van toerisme en statistiek, voerde ter plaatse meerdere experimenten uit, waarbij de nadruk lag op het probleem van voedselverspilling. Voedsel is immers verantwoordelijk voor bijna de helft van al het afval in deze sector. Lees verder >>>
Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform.
Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
E-mailadres:
Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? - Lid of abonnee en nog niet geregistreerd?

Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid

 Proeflidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Jaarlidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Bedrijfslidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform

Stopt automatisch
Compleet individueel
lidmaatschap
Compleet bedrijfs-lidmaatschap
Lidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform90 dagen365 dagen365 dagen
Onbeperkt digitaal toegang tot alle content Kennisbank
Nieuwsbrief NRIT Actueel
Recreatie & Toerisme
Vrijetijdstudies
Toegang zonder inloggen
€ 45,-
€ 165,75 per jaarVanaf € 331,50 per jaar
Probeer nu
Bestel nu
Bestel nu
Trefwoorden: toerisme, gedrag, hotel, eten, maaltijd, voedselverspilling

CELTH



||| Nieuws |||

02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Exclusief voor leden
Ruby Group opent eerste hotel in Griekenland
De Ruby Group breidt haar internationale aanwezigheid uit met de aankondiging van een nieuw hotel in Athene, Griekenland. Het wordt het eerste Griekse hotel van de keten.
30/06/25
Voyin introduceert automatische herboeking bij prijsdaling
Het Nederlandse traveltech-platform Voyin.com heeft een innovatieve functie gelanceerd: Book & Rebook. Deze technologie herboekt hotelkamers automatisch wanneer de prijs daalt na de oorspronkelijke reservering, zonder dat de gebruiker iets hoeft te doen.
24/06/25
Camping De Drie Provinciën wint opnieuw ACSI Award: seniorentoerisme als groeikans voor Drenthe
Camping De Drie Provinciën heeft voor het derde jaar op rij de prestigieuze ACSI Award voor Beste Campingrestaurant in de wacht gesleept. De feestelijke uitreiking op donderdag 12 juni markeerde niet alleen een bijzondere mijlpaal, maar ook het startpunt van een inspirerend gesprek over de toekomst van recreatie in Drenthe.
24/06/25
Inschrijving Horecava Awards 2026 geopend
De inschrijving is geopend voor de Horecava Awards 2026. Deze prestigieuze prijs bekroont vernieuwende producten, diensten en concepten die de horeca daadwerkelijk verbeteren of vernieuwen.
20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.