Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-03-2024
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen.

Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen.

De platformen scoren een gemiddelde NPS van +63. De Net Promoter Score is een

maatstaf voor het meten van klanttevredenheid. Natuurhuisje heeft de hoogste NPS (+86) en Trivago de laagste (+44). Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Vakantieplatformen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 6.000 Nederlanders.

 

Natuurhuisje heeft de hoogste NPS (+86)

De Europese Net Promoter Score (NPS)1 meet de klanttevredenheid van de online boekers. Natuurhuisje (+86) heeft de hoogste NPS van alle vakantieplatformen. Daarna volgen Tripadvisor (+82), Treinreiswinkel (+82), BungalowSpecials (+71), Airbnb (+69) en Micazu (+69). Voornamelijk relatief kleine spelers op de Nederlandse markt behalen een hoge Net Promoter Score. Het blijkt over het algemeen dat hoe meer klanten, hoe lastiger het is om iedereen tevreden te stellen. Airbnb vormt hierop een uitzondering, met zowel een hoog klantaandeel in de markt als een hoge klanttevredenheid.

 

Trivago scoort laagste NPS (+44)

Alle vakantieplatformen krijgen een positieve NPS. Trivago heeft een NPS van +44, daarmee de laagste in de markt. De Net Promoter Score van Hotels.com (+46) is de op een na laagste in de markt. De gemiddelde NPS van een vakantieplatform is +63.

 

Tevredenheid vakantieplatformen hoger dan hotelketens

Recent deden we ook vergelijkbaar onderzoek naar hotelketens en touroperators.

Vakantieplatformen presteren beter dan hotelketens, met een gemiddelde NPS van +63

tegenover +49 voor hotelketens. De gemiddelde NPS van touroperators (+63) is gelijk aan die van vakantieplatformen. Klanten in de reisbranche zijn dus erg tevreden en daarmee ligt de lat hoog voor toekomstig klantbehoud.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=I81j-NjtZ34
Trefwoorden: Gemiddelde NPS, Platform, vakantieplatform

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
17/06/25
Exclusief voor leden
Pocketpark Houthavens Botanique open
Prinses Margarita opende in de Amsterdamse Houthavens het Houthavens Botanique. Dit groene pocketpark, een samenwerking van Heren2, Boomkwekerij Ebben en Erwin Stam Tuinstudio, benadrukt het belang van groenbeleving.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.

||| Agenda |||

25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...