Geplaatst op: 26-01-2024
Auteur: Marc Gerlings

Uitstoot vliegtuigen kankerverwekkend

Vakbond wil schaderegeling toepassen werken met gevaarlijke stoffen - Schiphol werkt aan verbeteringen

Uitstoot vliegtuigen kankerverwekkend
Uitstoot vliegtuigmotoren is kankerverwekkend.

Nu de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) definitief heeft vastgesteld dat vliegtuiguitstoot kankerverwekkend is, moet Schiphol dit erkennen en zo snel mogelijk maatregelen nemen voor de werknemers. Dat stelt vakbond FNV.


Vakbond FNV waarschuwt al langer voor de gevaren van vliegtuiguitstoot en heeft ook al vaker aangedrongen op maatregelen. Twee jaar geleden heeft de vakbond een handhavingsverzoek neergelegd bij de Arbeidsinspectie. Die oordeelt dat vliegtuiguitstoot kankerverwekkend is en geeft aan dat er gehandhaafd gaat worden.


‘We zijn blij dat de Arbeidsinspectie heeft doorgezet en haar wettelijk rol hier pakt’, zegt Kitty Jong, vicevoorzitter FNV. ‘Dit is een onmisbare stap naar veilig en gezond werk voor iedere werknemer op Schiphol.’


Schaderegeling

De FNV pleit er voor dat werknemers die ziek zijn geworden door de uitstoot van vliegtuigen een beroep kunnen doen op de bestaande regeling voor het werken met gevaarlijke stoffen. Ze hebben dan recht op een eenmalige financiële tegemoetkoming van de overheid. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) moet onderzoeken hoe schadelijk en kankerverwekkend de uitstoot van kerosine en diesel exact is.


De zaak kwam aan het rollen door moedige leden van de vakbond. Na uitbereid onderzoek kwam de FNV in 2019 met een meldpunt. Begin 2020 klopten FNV-leden met de problematiek aan bij hun werkgever. Maar daar kwamen ze voor een gesloten deur te staan. Jaap de Bie, campagneleider FNV: ‘Ondertussen zijn we weer 2 jaar verder. De oplossing kan niet wachten tot 2030: dit kan en moet sneller.’


Veel collega’s verloren aan kanker

‘We zijn blij met de erkenning van de arbeidsinspectie’, zegt Gerben de Jong. Hij werkt als operationeel leidinggevende op Schiphol en is ook actief lid van de vakbond. ‘Maar een echte oplossing laat nog altijd op zich wachten. Door de jaren heen hebben wij veel collega’s verloren aan kanker en hartproblemen. Achteraf is het natuurlijk moeilijk te bewijzen dat dit door de uitstoot komt, maar nu is in ieder geval duidelijk dat het heel ongezond is. Ik neem aan dat Schiphol nu snel ingrijpt.

Schiphol werkt aan verbeteringen

Schiphol werkt aan het terugdringen van uitstoot en de blootstelling van medewerkers daaraan. Samenwerking is noodzakelijk om op de luchthaven verbeteringen door te kunnen voeren. De luchthaven doet dit in overleg met de luchtvaartsector, Rijksoverheid en kennisinstellingen. Schiphol werkt zo samen met andere werkgevers aan een totaalpakket van maatregelen. Dit is een complexe opgave, omdat een aantal van de (technologische) oplossingen die hiervoor nodig zijn nog niet altijd voorhanden zijn.   


Schiphol werkt aan:   

1 Maatregelen op het platform om de bron van uitstoot weg te halen. Voorbeelden hiervan zijn de dit jaar doorgevoerde strengere regels om met minder motoren te taxiën en om de hulpmotor van een vliegtuig minder te gebruiken.     


2 Maatregelen om de afstand te vergroten tussen de bron van uitstoot en de medewerkers, zoals het aanpassen van vertrekprocedures (bij de eerste twee gates in werking getreden dit jaar). In 2024 dient de luchtvaartsector gezamenlijk een plan van aanpak in om de vertrekprocedures de komende jaren op Schiphol aan te passen.   


3 Experimenteel onderzoek naar het filteren en schoonmaken van lucht op en aangrenzend aan het platform om daarmee de luchtkwaliteit te verbeteren. Schiphol heeft afgelopen najaar bijvoorbeeld een eerste proef gedaan met een speciale luchtzuiveringsinstallatie in de brandweerkazerne. In februari start een vervolgproef met de installatie in de buitenlucht op het platform bij de D-pier. 

Trefwoorden: Schiphol, vliegtuiguitstoot, kanker, schade

CELTH
 








||| Nieuws |||

30/08/24
Exclusief voor leden
Architect Western Region verlaat touroperator TUI
In oktober en november nemen in attractiepark Toverland angstaanjagende griezels de macht over Toverland tijdens 13 Halloween Nights in 2024.
30/08/24
AirExplore krijgt goedkeuring voor VS
AirExplore, de luchtvaartmaatschappij van Slowakije, heeft goedkeuring gekregen van het Amerikaanse ministerie van Transport (US DOT) om commerciële vluchten te starten in het Amerikaanse luchtruim.
30/08/24
Schiphol gaat 6 miljard in infrastructuur investeren
Schiphol kondigt het grootste investeringsplan aan in de geschiedenis van de luchthaven om de infrastructuur, arbeidsomstandigheden en dienstverlening aan passagiers en luchtvaartmaatschappijen te verbeteren. Schiphol gaat de komende vijf jaar 6 miljard euro investeren.
28/08/24
Eindhoven airport geen vliegverkeer mogelijk
Een grote storing in het netwerk zorgt er sinds vanmorgen zeven uur voor dat er geen vliegverkeer mo...
27/08/24
Exclusief voor leden
Eerste Airbus A321neo bij KLM
Vandaag ontvangt KLM het eerste Airbus toestel. Het is de Airbus A321neo en die zal in de komende jaren de oudere Boeing 737 van de Nederlandse vliegmaatschappij vervangen.
20/08/24
Exclusief voor leden
Euromonitor voorziet comeback van pakketreizen
Pakketreizen gaan in Europa een comeback maken. Dat voorspelt marktonderzoeksbureau Euromonitor waarover persbureau Reuters schrijft. Volgend jaar zullen Europeanen 125,9 miljard euro aan pakketreizen uitgeven. Die zullen wel duurder zijn dan dit jaar.
16/08/24
Nederlandse luchtvaart weer bijna op niveau van voor corona
In het tweede kwartaal van 2024 reisden 20,1 miljoen passagiers van en naar een van de vijf Nederlandse luchthavens van nationaal belang. Dat is 5,9% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2023. Het aantal passagiers ligt daarmee nog maar 7,8% achter op 2019.
16/08/24
All-you-can-fly abonnement
In een tijdperk dat we juist minder willen vliegen komt Wizz Air met een tegengestelde beweging. Een all-you-can-fly abonnement voor slechts 599 euro per jaar.