Geplaatst op: 26-01-2024
Auteur: Marc Gerlings

Tegenvaller voor HSL de snelheid moet naar 120

Tegenvaller voor HSL de snelheid moet naar 120

Er rijden per direct minder treinen tussen Amsterdam en Rotterdam, meldt spoorbeheerder ProRail. De hogesnelheidstreinen konden met 160 km per uur rijden van Amsterdam naar Rotterdam. Scheurtjes in constructies leiden ertoe dat de snelheid sinds gister is verminderd naar 120 km per uur.

Vanaf 25 januari rijden er minder treinen tussen Amsterdam en Rotterdam. Dit komt doordat er op meerdere punten op deze lijn een snelheidsbeperking (TSB) is opgelegd.


Viaduct Zuidweg

Dit was al eerder het geval op de HSL bij viaduct Zuidweg. Daar rijden de treinen sinds het najaar van 2022 met een snelheid van 80 kilometer per uur, in plaats van 300 kilometer per uur. In de Rijpwetering op de HSL-Zuid Noordsectie tussen Tunnel Groene Hart en Hoofddorp zijn 9 kunstwerken zoals viaducten en bruggen met een vergelijkbaar ontwerp als viaduct Zuidweg. Hier was een snelheidsbeperking van 160 kilometer per uur van kracht. Dit komt door constatering van beginnende scheurvorming bij meerdere van deze 9 kunstwerken. Bij de HSL-Zuid is het dagelijks beheer, inclusief onderhoud en storingsherstel, in handen van Infraspeed BV.


Quickscan

In het kader van het onderzoek naar maatregelen die nodig zijn om weer 300 kilometer per uur te kunnen rijden is een quickscan uitgevoerd waaruit blijkt dat het op dit moment niet veilig is om er met een snelheid van 160 kilometer per te blijven rijden. De snelheid is daarom op deze locaties teruggebracht naar 120 kilometer per uur.

Door deze genomen maatregelen lopen de treinen, Intercity’s en internationale treinen, veel vertraging op en is het dus niet meer mogelijk de volledige dienstregeling te kunnen blijven rijden. Hierdoor vallen verschillende treinen tussen Amsterdam en Rotterdam uit. De internationale treinen blijven wel rijden, maar doen langer over de reis.

Trefwoorden: trein, Eurostar, brug, ProRail

CELTH
 








||| Nieuws |||

24/07/24
Goed derde kwartaal voor easyJet
easyJet heeft een prima derde kwartaal, dat op 30 juni eindigde, achter de rug. Het aantal passagiers groeide met 8% en de winst met 16%. Het ging ook erg goed met easyJet Holidays dat het aantal passagiers met 33% zag groeien en de winst met zelfs 49%.
22/07/24
Exclusief voor leden
Boeing verwacht verdubbeling van luchtvaartvloot
Boeing verwacht dat het aantal commerciële vliegtuigen tot 2043 zal verdubbelen. Op dit moment telt de wereld 26.750 vliegtuigen voor commercieel passagiers- en vrachtvervoer. Dat zullen er in 2043 zo’n 50.170 zijn.
14/07/24
Exclusief voor leden
Hoge Raad vernietigt besluit hof: maatregelen om geluidshinder Schiphol te verminderen mogen niet zonder Europese procedure
De Hoge Raad heeft geoordeeld dat de beslissing van het gerechtshof Amsterdam, die de Nederlandse Staat toestond om twee voorgenomen maatregelen ter vermindering van geluidshinder van Schiphol door te voeren, niet in stand blijft. Volgens de Hoge Raad moet voor deze maatregelen de Europese procedure van de "balanced approach" gevolgd worden.
11/07/24
Travel Challenge scoort hoog in samenspel studenten en reisbedrijven
De recente Travel Challenge van Reiswerk scoort gemiddeld een 8,7 bij deelnemende bedrijven, studenten en onderwijsinstellingen. Reiswerk dat het door die hoge score meteen gemotiveerd is om de Travel Challenge voor 2025 op te zetten.
11/07/24
Exclusief voor leden
FNV ziet werkdruk te hoog worden op Schiphol
Na een jaar van relatieve rust over de drukte op Schiphol trekt vakbond FNV aan de bel voor de zomervakantie. Werknemers van Schiphol maken zich ernstige zorgen over de werkdruk, het ziekteverzuim en de veiligheidsrisico’s voor werknemers op Schiphol tijdens de aankomende zomerdrukte.
08/07/24
Exclusief voor leden
Investeringsbedrijf neemt minderheidsbelang in Flix
Reisbedrijf Flix SE en investeringsbedrijf EQT hebben een overeenkomst bereikt voor EQT Future en Kühne Holding om een ??minderheidsbelang van 35% in Flix te verwerven.
08/07/24
Traditionele luchtvaartmaatschappijen vervuilender dan prijsvechters
Staan de grote traditionele luchtvaartmaatschappijen in een onderzoek van de Consumentenbond mooi in hun hemd. Binnen Europa vliegen budgetmaatschappijen efficiënter en vervuilen daarmee minder dan traditionele luchtvaartmaatschappijen. Dat komt omdat prijsvechters over het algemeen met zuinigere toestellen vliegen, die beter bezet zijn en minder overstappers vervoeren.
08/07/24
Nederlandse vakantiegangers zoeken warmte op en mijden Parijs
Naar welke vakantielanden gaan Nederlanders dit jaar op zomervakantie en welke verschuivingen ziet TUI? Veel bekende landen en streken gaan aan top maar toch wel wat verrassingen.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.