Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-01-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Vier nieuwe projecten van CELTH

Vier nieuwe projecten van CELTH

De onderzoekers van CELTH zijn samen met werkveldpartners met maar liefst vier nieuwe projecten gestart. De projecten richten zich op een bewonersprofijt en -betrokkenheid, een eerlijker verdeling van de voordelen van toerisme en een rankingsystematiek voor duurzame prestaties van natuurhuisjes.

CELTH wil in 2024 samen met de sector in 2024 de Nederlandse gastvrijheid een stukje mooier en duurzamer maken. Dat doet dit Centre of Expertise aan de hand van haar Agenda Bewuste Bestemmingen. "Op de bestemming wordt gastvrijheid en waarde gecreëerd voor zowel toeristen, bewoners als bedrijven. In een Bewuste Bestemming streven partijen naar een uitkomst waarmee het gastvrijheidsdomein zo positief mogelijke sociale, ecologische en economische impacts heeft en waarbij het leidt tot zo hoog mogelijke kwaliteit van leven, ervaren en werken.”

Volgens directeur Menno Stokman is de samenwerking tussen overheidsinstanties, toerismeprofessionals en kennisinstellingen van cruciaal belang om het land en de gastvrijheidssector naar een duurzame en bloeiende toekomst te sturen.

Een rechtvaardig toerismemodel

CELTH werkt samen met internationale partners aan een routekaart om bestemmingen wereldwijd te helpen met de eerlijke verdeling van door toerisme gegenereerde voordelen. DMO's worden opgeroepen om voorbeelden van goede praktijken aan te leveren voor dit baanbrekende onderzoek. Doe mee en vul het onderzoek in.

Bewonersbetrokkenheid

Voor de duurzame ontwikkeling van de bestemming Nederland is betrokkenheid en draagvlak onder inwoners essentieel. Het zijn immers niet alleen overheden en ondernemers, maar juist inwoners die een bestemming maken. CELTH gaat samen met Utrechtse partners uitzoeken welke interventies gericht op residentempowerment het meest effectief zijn.

Bewonersbetrokkenheid

Voor de duurzame ontwikkeling van de bestemming Nederland is betrokkenheid en draagvlak onder inwoners essentieel. Het zijn immers niet alleen overheden en ondernemers, maar juist inwoners die een bestemming maken. CELTH gaat samen met Utrechtse partners uitzoeken welke interventies gericht op residentempowerment het meest effectief zijn.

Maximalisatie van positieve impact van Natuurhuisjes

Platform Natuurhuisje.nl wil natuurhuisjes beoordelen en ranken op hun bijdrage aan lokale diversiteit en duurzaam toerisme. CELTH gaat Natuurhuisje helpen met het optimaliseren van de criteria en een rankingsysteem ontwikkelen. Met die systematiek kunnen dan ook andere natuurhuisjes aan de slag.

Deze nieuwe projecten en nog veel meer actualiteit van CELTH zijn verzameld in de nieuwsbrief.

Link: https://www.celth.nl/projecten
Topics:CELTH, Toerisme
Trefwoorden: Celth, onderzoek, duurzaam toerisme, bewonersbetrokkenheid, bewonersprofijt, natuurhuisjes, eerlijk toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
17/06/25
Exclusief voor leden
Pocketpark Houthavens Botanique open
Prinses Margarita opende in de Amsterdamse Houthavens het Houthavens Botanique. Dit groene pocketpark, een samenwerking van Heren2, Boomkwekerij Ebben en Erwin Stam Tuinstudio, benadrukt het belang van groenbeleving.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.

||| Agenda |||

25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...