Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-12-2023
Auteur: Marc Gerlings

Nieuwe CAO horeca gaat per 2024 in

Nieuwe CAO horeca gaat per 2024 in
Wijzigingen om horeca als aantrekkelijke werkgever te positioneren.

Brancheorganisatie KHN is samen met FNV Horeca en CNV Vakmensen een nieuwe cao voor de horeca overeengekomen. De nieuwe Horeca-cao gaat per 1 januari 2024 in en loopt tot en met 31 december 2024.

 

De nieuwe Horeca-cao bevat belangrijke wijzigingen om de horeca als aantrekkelijke werkgever te positioneren en met andere sectoren te kunnen concurreren op de arbeidsmarkt. Deze omvatten een nieuwe loontabel en loonontwikkeling, waarbij de koopkracht van horecamedewerkers wordt verbeterd, terwijl rekening wordt gehouden met de uitdagingen in de sector. Ook bevat de nieuwe Horeca-cao voor het eerst een minimumstagevergoeding, wordt er een ontwikkelingsplatform opgezet en blijft er aandacht voor een goede werk-privé balans.

 

KHN-voorzitter Marijke Vuik: "Met de recente en aankomende aanpassingen door de overheid van het wettelijk minimumloon was het duidelijk dat aanpassingen noodzakelijk waren. Maar met deze cao maken we ook werk van goed werkgeverschap. We willen immers een sector waarin medewerkers zich kunnen ontwikkelen, kunnen doorgroeien en met hun salaris ook op een normale wijze in hun levensonderhoud kunnen voorzien. Deze cao geeft enerzijds werkgevers ruimte om te blijven ondernemen maar geeft werknemers tegelijkertijd groei- en loopbaanperspectief.”

 

Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca: "Met het cao-akkoord en de afspraken hierin zetten we een belangrijke stap voorwaarts op het gebied van arbeidsvoorwaarden. Hierbij is het van cruciaal belang dat we met elkaar als sociale partners blijven werken aan een toekomstbestendige en aantrekkelijke sector waar het fijn is voor horecamedewerkers om in te (blijven) leren én werken.”

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, cao

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...