Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 15-12-2023
Auteur: Marc Gerlings

Schiphol bereikt 1 miljoen geboekte tijdsloten

Schiphol bereikt 1 miljoen geboekte tijdsloten
1 miljoenste geboekte tijdslot voor de securitycontrole. Foto: Schiphol.

Een tijdslot boeken heeft voordeel voor de passagier maar zeker ook voor de luchthaven. De luchthaven is maar wat blij dat meer mensen een slot boeken.

Het boeken van tijdsloten voor de securitycontrole op Schiphol is redelijk succesvol. Er zijn sinds maart meer dan een miljoen tijdsloten gereserveerd. De service om snel door de beveiligingscontrole te gaan, werd deze week voor de miljoenste keer gebruikt. 

Het nietsvermoedende stel Willy en Leny Janssen - Jansen uit Uden maakte die boeking om moeiteloos de securitycontrole te passeren, op weg naar hun kerstvakantie-uitje op Bonaire. Zij werden door Schiphol verrast met gratis toegang tot de luxe Privium Lounge. 

Door gebruik te maken van een gereserveerd tijdslot, kunnen reizigers op een zelfgekozen moment door de securitycontrole. Hierdoor weten ze precies hoe laat ze bij de securitycontrole moeten zijn en hoeven ze niet te wachten. Tijdsloten zijn drie dagen voor vertrek te reserveren via de website of de app van Schiphol. Het laatste tijdslot dat een passagier kan boeken voor een niet-Schengenbestemming is 90 minuten voor vertrek. Voor Schengenbestemmingen is dit 60 minuten. 

Cijfers

  • Sinds maart zijn er ruim een miljoen tijdsloten door reizigers geboekt. 
  • Het meest populaire tijdslot is 90-105 minuten voor vertrek.
  • De meeste tijdsloten binnen de Schengenzone worden geboekt door reizigers die vliegen naar Barcelona, Malaga en Lissabon. De favoriete niet-Schengenbestemmingen van passagiers met een tijdslot zijn Curaçao, Londen Heathrow en Dubai.

Kerstvakantie 

Tijdens de kerstvakantieperiode –die vanaf 22 december tot en met 7 januari loopt- verwacht Schiphol zo’n 3 miljoen passagiers die via de luchthaven reizen. Dat is 30% meer dan in de kerstperiode van vorig jaar. Op drukke dagen vertrekken er ruim 60.000 passagiers vanaf de luchthaven. De populairste bestemmingen deze vakantie zijn Londen, Istanbul, Barcelona, Dubai en Milaan.


CELTH




||| Nieuws |||

18/08/25
Jacqueline Lijs nieuwe directeur-bestuurder Visit Flevoland
Per 15 september van dit jaar zal Jacqueline Lijs de rol van directeur-bestuurder van Visit Flevoland vervullen. Hiermee volgt zij Brigitte Daalder op.
18/08/25
Exclusief voor leden
Coosto biedt integratie Bluesky aan
Beheerplatform voor sociale media Coosto breidt zijn aanbod uit met een integratie van Bluesky, het snelgroeiende socialmediaplatform dat inzet op openheid, privacy en inhoudelijke interactie.
18/08/25
750 Ajax shirts met SAIL embleem
Voetbalclub Ajax en SAIL 2025 slaan handen ineen voor een bijzondere samenwerking. Speciaal voor de jubileumeditie van SAIL brengt Ajax een gelimiteerde versie van het uittenue 2025/2026 uit, voorzien van een exclusief SAIL 2025-embleem.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
23/07/25
Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...