Natuurvergunning Schiphol gebaseerd op onvolledig onderzoek?
Stichting Mobilisation for the Environment (MOB) eist dat de natuurvergunning
van Schiphol wordt vernietigd. De vergunning had door inhoudelijke en
procedurele gebreken niet verstrekt mogen worden. Dat staat in het
beroepschrift dat MOB naar de rechtbank heeft gestuurd.
De Minister heeft de vergunning verleend op basis van de verkeerde
referentiesituatie, meent MOB dat steun krijgt van Milieudefensie en Greenpeace.
De referentiesituatie is hoe groot Schiphol redelijkerwijs mocht zijn toen de
Europese Habitatrichtlijn van kracht werd. Toen op 10 juni 1994 de
Habitatrichtlijn van kracht werd op natuurgebied ‘het Naardermeer’ was Schiphol
veel kleiner dan nu. Hoeveel kleiner is niet met zekerheid vast te stellen,
maar Schiphol kwam bij lange na niet aan de 500.000 vliegbewegingen die
minister Van der Wal (Natuur en Stikstof) tijdelijk vergund heeft.
De capaciteitsanalyse uit die periode geeft aan dat er toen
circa 300.000 vliegbewegingen mogelijk waren. De Minister gaat bij het verlenen
van de vergunning ten onrechte uit van de situatie in 2008. Overigens kan ook
die referentiesituatie dit aantal vluchten niet rechtvaardigen.
Volgens Minister Harbers maakt de huidige regelgeving geen 500.000
vliegbewegingen mogelijk. In de zaak over de krimp van Schiphol, stelde de
landsadvocaat namens de Minister dat de legale capaciteit van Schiphol 410.000
vliegtuigbewegingen is.
Procedurefouten en onvolledig onderzoek
De zogenaamde passende beoordeling heeft nooit ter inzage gelegen. Daardoor hebben omwonenden van Schiphol en milieuorganisaties niet op adequate wijze een zienswijze tegen deze vergunning in kunnen dienen. Er is ook onvoldoende onderzoek gedaan naar andere mogelijk beperkende factoren, zoals de slotcoördinatie en de uitstoot boven 3000 voet. Verder kocht Schiphol stikstofrechten van boerderijen. Maar deze geven niet genoeg stikstofruimte om het hoge aantal vliegbewegingen te mitigeren. De Minister heeft niet uitgesloten dat deze stikstofruimte nodig is voor natuurherstel. Dat had wel gemoeten.Overstappers dragen niets bij aan de Nederlandse economie. Door het grootste deel hiervan te schrappen en nachtvluchten geheel te verbieden kan Schiphol zijn functie behouden voor het verbinden van Nederland met de rest van de wereld.