Geplaatst op: 29-11-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Amsterdam start campagnes om imago van de stad bij te stellen

Amsterdam start campagnes om imago van de stad bij te stellen

De gemeente Amsterdam wil met een nieuwe campagne samen met amsterdam&partners het imago van de stad veranderen. De campagne moet een meer realistisch beeld van de stad geven.. Het is nadrukkelijk niet de bedoeling om meer bezoekers naar de stad te trekken. Amsterdam wil juist een ander soort bezoekers trekken en ongewenste bezoekers ontmoedigen.

Renew your view on Amsterdam

In eerste instantie richt de campagne zich op internationale bezoekers. Hij heeft dan ook een Engelse titel: ‘Renew your view on Amsterdam’. De campagne moet ervoor zorgen dat bezoekers de stad ervaren zoals Amsterdammers die ervaren. In de internationale campagne staan de verhalen centraal van echte Amsterdammers die de stad maken tot wat die is. "Zo ontstaat er een nieuw en realistisch beeld van de stad en zetten we de eerste stap naar een nieuw imago”, schrijft de gemeente. De campagne richt zich ook op bewoners. Deze versie van de campagne is in het Nederlands en heet ‘Amsterdam verruimt je blik’. De campagne start begin volgend jaar en loopt tot eind 2025.

Aandacht verleggen

Amsterdam vindt het nodig het imago van de stad bij te stellen omdat het beeld van een stad waar alles kan te veel voorop is komen te staan. "Veel bezoekers komen voor de Wallen en de coffeeshops en om vrijgezellenfeesten te vieren. Ze zoeken vooral sensatie en platvloers vermaak, en voelen zich vrij om zich grensoverschrijdend te gedragen.” Aandacht voor de schoonheid en gezelligheid, het kunst- en cultuuraanbod, de bijzondere winkels, spannende evenementen en de vele fijne buurten, hebben ze niet. De nieuwe campagne laat een andere kant van de stad zien.

Vervolg op Stay Away-campagne

De veel bekritiseerde ontmoedigings- en gedragscampagne Stay Away krijgt ook een vervolg. Daarin richt Amsterdam zich niet meer alleen op mannen van 18 tot 35 jaar uit het Verenigd Koninkrijk die overlast geven, maar ook op mannen uit die leeftijdsgroep uit andere EU-landen en Nederland. Deze campagne staat niet op zichzelf maar is onderdeel van maatregelen om overlast tegen te gaan in de binnenstad, zoals het blowverbod en de vervroegde sluitingstijden van horeca in het Wallengebied. Bezoekers moeten dan natuurlijk wel goed weten wat de nieuwe maatregelen zijn.


Samenwerking

Amsterdam&partners heeft de campagne in opdracht van de gemeente opgezet in samenwerking met ruim 150 bewoners, bedrijven, kennisinstellingen, culturele instituten, makers, ondernemers, en zakelijke en toeristische bezoekers uit alle stadsdelen. De campagne is onderdeel van een breed pakket aan maatregelen uit Aanpak Binnenstad en Visie Bezoekerseconomie 2035.

Trefwoorden: dmo, cmo, marketing, imago, amsterdam, toerisme

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/11/24
Exclusief voor leden
Duitsland themaland Fiets en Wandelbeurs 2025
Duitsland is het themaland van de 20e editie van de Fiets en Wandelbeurs in Jaarbeurs Utrecht (14, 15 en 16 februari 2025).
08/11/24
Exclusief voor leden
Postillion Hotels wint it-award
Postillion Hotels heeft op woensdag 6 november de Cvent Excellence Award Europe gewonnen in de categorie Portfolio Powerhouse.
08/11/24
Inzicht in toeristisch-recreatief bezoek en draagkracht voor natuurgebieden
Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft onderzoek gedaan naar ecologische draagkracht van natuurgebieden in relatie tot bezoek.
08/11/24
Pompoenen Halloween Slagharen naar Wildlands
Attractie- en Vakantiepark Slagharen schonk honderden overgebleven pompoenen na Halloween aan Wildlands Adventure Zoo in Emmen.
08/11/24
Vakantieparken van grote economische betekenis voor de Veluwe
Het programma Vitale Vakantieparken heeft onderzoek laten doen naar de bijdrage van de vakantieparken aan de lokale en regionale economie op de Veluwe.
08/11/24
Kerststad Valkenburg opent weer haar deuren
Van 15 november 2024 tot 5 januari 2025 keert Kerstad Valkenburg terug voor een magische winterbeleving.
08/11/24
ENCI bij Maastricht wordt monument
In het zuiden van de stad Maastricht is een uniek stukje natuur met industrieel erfgoed te vinden: het ENCI-gebied. De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en de gemeente starten met procedures om deze industriële geschiedenis te beschermen.
08/11/24
Pilot met Biesboschvaantje om recreatieve voorzieningen te financieren
In 2025 start de gemeente Drimmelen een pilot met het Biesboschvaantje, een initiatief van Stichting Recreatief Drimmelen en lokale ondernemers. Het Biesboschvaantje is bedoeld voor gebruikers van de Biesbosch, die hiermee kunnen bijdragen aan het onderhoud en beheer van recreatieve voorzieningen.

||| Agenda |||

12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...
12/11/24
12/11/24 t/m 12-11-24: Netwerkevent Afsluiting Toeristisch Seizoen 2024
Op dinsdag 12 november organiseert Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug en Vallei de afsluiting ...
22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...