Geplaatst op: 07-11-2024
Auteur: Marc Gerlings

Destinatieorganisaties bundelen krachten in belevingsconcept rivieren

Destinatieorganisaties bundelen krachten in belevingsconcept rivieren
Erfgoed en rivier komen samen bij Pannerden. Foto: Rijkswaterstaat.
Met het nieuwe belevingsconcept 'De Rivier, je kunt er niet omheen' heeft de Initiatiefgroep 3e Waterverhaal de ambitie de verhalen van de rivieren de IJssel, en de Rijn/Nederrijn, Waal & Maas rondom de Groene Metropool Regio te laten spreken. 

Nederland' kent twee grote ‘waterverhalen’. Het ene verhaal gaat over de bedwinging van de zee met iconische plekken zoals de Deltawerken. Het andere verhaal gaat over de getijdenwerking van de Waddenzee tevens UNESCO Werelderfgoed. 


Het 3e Waterverhaal is dat van de grote rivieren en hun betekenis in het verleden, heden en toekomst voor ons land en onze landschapsinrichting. Wethouder Arthur Boone van Zevenaar, voorzitter Bestuurlijke Kopgroep 3e Waterverhaal: "Het 3e Waterverhaal is tot nog toe nooit als een samenhangend geheel verteld. De Initiatiefgroep 3e Waterverhaal wil dat overheden, bedrijven, inwoners en andere partijen in Gelderland en Overijssel dit gezamenlijk gaan doen.” Het is kansrijk om in de toekomst het 3e Waterverhaal uit te rollen over alle grote Nederlandse rivieren. Deze start is meteen ook een uitnodiging voor instanties die aan dit verhaal willen bijdragen. 

Partijen die aan willen haken en een bijdrage willen leveren aan de plannen worden uitgenodigd een mail te sturen naar 3ewaterverhaal@marketingoost.nl
 

Recreatieve en toeristische betekenis grote rivieren

Nederland wordt doorsneden en gevormd door rivieren. Zij beïnvloeden de ontwikkeling van het landschap en het leven van de mens toen, nu en straks. Ze bepalen het aanzien van dorpen en steden, dienen als transportroutes, zijn inzetbaar voor verdediging, van betekenis voor recreatie, essentieel voor natuurontwikkeling en dagen meer dan ooit uit tot innovatieve oplossingen voor waterveiligheid en het behoud van waterkwaliteit. De initiatiefgroep wil de recreatieve en toeristische betekenis van de grote rivieren onder de aandacht brengen bij de bewoners en onze bezoekers. Het belevingsconcept is gericht op het versterken van de gebiedsidentiteit, waarbij voor het gebied kenmerkende plekken en verhalen in beeld zijn gebracht. We hebben verbindende verhaallijnen benoemd en het langgerekte projectgebied in 14 behapbare deelgebieden (rondjes) verdeeld. Met herkenbare ankerpunten als musea, pontjes, steenfabrieken en landmarks. Samen vormen ze een ketting van rivierbeleving.
 

Verhalen die verbinden

Van waterbeheer tot natuurbescherming en de rijke cultuurgeschiedenis die zich langs de oevers heeft afgespeeld – deze verhalen verbinden ons landschap én onze gemeenschappen. Maar het 3e Waterverhaal komt niet alleen tot leven door verhalen. Ambitie is ook om samen met de partners aanbodontwikkeling op en langs de rivieren aan te jagen. Van Zevenaar en Wijchen langs de Rijn/Nederrijn, Waal & Maas via de IJssel tot aan het IJsselmeer. Dit zal bijdragen aan het spreiden van bezoekersstromen en het verlichten van de druk op populaire natuurgebieden, zoals de Veluwe.  
 

Regionale partners

Het 3e Waterverhaal is een initiatief van MarketingOost, Gastvrij Overijssel, Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Veluwe op 1, Gemeente Zevenaar/De Liemers, Masterplan IJsselvallei en de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen die samen de Initiatiefgroep vormen. Wethouders van de gemeenten Kampen, Olst-Wijhe, Heerde, Zutphen, Druten en Zevenaar vormen op dit moment de bestuurlijke kopgroep. Zij zijn de ambassadeurs van het 3e Waterverhaal. In een reeks fysieke en digitale bijeenkomsten, onder begeleiding van Bureau Trenn!ng en Bureau De Culturele Zaak, werden belangrijke keuzes gemaakt, gebiedskennis en ideeën opgehaald om gezamenlijk draagvlak te creëren voor dit bijzondere traject. Het Belevingsconcept is opgesteld met input van tal van organisaties zoals provincies, waterschappen, stichtingen, verenigingen, terrein beherende organisaties en ondernemers. 

Direct naar de download van het rapport Belevingsconcept 3e Waterverhaal.
Trefwoorden: destinatie, beleving, rivier

CELTH





||| Nieuws |||

14/03/25
Exclusief voor leden
Flinke omzetgroei in reisbranche
In 2024 is de omzet in de reisbranche met 7,9% gestegen ten opzichte van een jaar eerder.
14/03/25
Extra regels voor recreatie bij wolvengebied Utrecht
Provincie Utrecht heeft de regels aangescherpt voor recreatie bij de Leusderheide. Het gaat om een aanlijnplicht voor honden, regels voor kinderen op de paden en het advies om als groep bij elkaar te blijven.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.
13/03/25
Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.
13/03/25
Kröller-Müller viert 80 jaar vrijheid met wandelingen en open schuilkelder
Van 29 april tot en met 5 mei 2025 herdenkt het Kröller-Müller Museum 80 jaar vrijheid. De schuilkelder is opengesteld voor publiek, er zijn minicolleges in het museum en vrijheidswandelingen in de beeldentuin.
12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
12/03/25
Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
12/03/25
Exclusief voor leden
Landal rolt nieuwe merkidentiteit uit
Landal GreenParks en Roompot hebben een belangrijke stap gezet in hun transformatie naar Landal. Vanaf 10 maart 2025 zijn de eerste visuele elementen van de nieuwe merkidentiteit gepresenteerd aan gasten.

||| Agenda |||

18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...