Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-11-2023
Auteur: Marc Gerlings

Industry Fair sterke samenwerking in NHL Stenden

Industry Fair sterke samenwerking in NHL Stenden
Aantal standhouders is verdubbeld. Foto: Ronnie Zeemering.

Een springplank voor de carrière noemt Hogeschool NHL Stenden de Industry Fair op woensdag 29 november. Door een sterke interne samenwerking is er veel vernieuwing te vinden op deze beurs waar werkgevers de talenten spotten.


Op woensdag 29 november vindt een extra grote editie plaats van de Industry Fair. Honderd (inter)nationale werkgevers uit de hospitality-, leisure- en toerismebranche presenteren zich in het WestCord WTC Hotel in Leeuwarden aan meer dan duizend studenten van NHL Stenden Hogeschool. De Industry Fair is een innige samenwerking tussen Hotel Management School LeeuwardenLeisure & Events Management en Tourism Management van NHL Stenden. Dat maakt deze editie krachtiger dan vorige banendagen.

Grote internationale hotelketens zoals Accor, Hilton en Intercontinental Hotels Group en landelijke en regionale hospitality-, leisure- en toerismebedrijven zoals De Krim Texel, Landal GreenParks, RAI Amsterdam en WestCord hotels pitchen wat zij te bieden hebben aan de werknemers van de toekomst. Stenden laat aan NRIT weten dat de rollen omgedraaid zijn. Waar voorheen de student richting het bedrijfsleven ging om zich te oriënteren op stageplekken of carrièremogelijkheden, gebeurt dit nu andersom. "Het bedrijfsleven komt naar de student toe. Bedrijven zien echt de toegevoegde waarde van een beurs als dit en zitten te springen om talent.”


Ontmoet je toekomst

Bij de Industry Fair staat ontmoeting centraal. Tijdens het event kunnen studenten kennismaken met bedrijven via pitches, speeddates en netwerkgesprekken. Zo oriënteren ze zich vast op een stageplek. Dat ziet ook Melissa Fuller, directeur van de academie Leisure & Tourism: "Deze Industry Fair is niet zomaar een evenement, het is een springplank voor aankomende carrières. We bieden niet alleen een beurs, we bieden een toekomst.”

Marco ten Hoor, academiedirecteur Hotel Management School Leeuwarden, ziet de fair als "de ultieme plek voor studenten om te oriënteren op een stageplek en voor de industrie om kennis te maken met nieuw talent.”

Verdubbeling standhouders

Hotel Management School Leeuwarden organiseert de beurs dit jaar voor het eerst samen met opleidingen Leisure & Events Management en Tourism Management. Daardoor is er een verdubbeling van standhouders gerealiseerd ten opzichte van de Industry Fair van 2022. Studenten kunnen zich nu nog beter oriënteren op hun vervolgstappen. Er is veel overlap en synergie tussen de sectoren, dus een logische verbinding. Dat is een positieve ontwikkeling voor het vakgebied. Het is  een kans om de aantrekkingskracht van de branche in de breedte te verhogen, zodat talenten behouden kunnen worden voor hospitality. De branche heeft veel facetten. "Het is belangrijk dat we dat aan de studenten laten zien. Daarom zijn veel verschillende sectoren vertegenwoordigd op de Industry Fair, naast hotellerie bijvoorbeeld ook consultancy, congress & events en touroperators,” meldt de hogeschool.

In de organisatie zijn mooie details te vinden. Tijdens een gesprek en informatie over een carrière wil je niet gestoord worden door honderden andere studenten. Er is een plein op de beursvloer waar company pitches plaatsvinden. Vertegenwoordigers van de bedrijven en studenten dragen een silent disco koptelefoon, zodat ze niet gestoord worden. De studenten kunnen ook zelf leren van deze Industry Fair. De Fair is opgezet als een echte beurs, zodat studenten ook als een event ervaren en daarbij meehelpen van begin tot het eind.

Datum: woensdag 29 november
Locatie: WestCord WTC Hotel, Heliconweg 52, 8914 AT in Leeuwarden
Tijd: 9.30 - 16.15 uur


Trefwoorden: banen, werk, carriere, Stenden, toerisme, leisure, hotel, hospitality, onderwijs

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.