Dubbelinterview Jeffrey Belt (HISWA-RECRON) en Simone Romijn (CELTH) over krappe arbeidsmarkt
Waarom is het debat over arbeid altijd verbonden aan eenvoudig werk?
Simone Romijn (CELTH). Foto: CELTH.
De ondernemers zuchten onder de krappe arbeidsmarkt. Waar haal je het personeel
vandaan? Maar er zijn ook voorbeelden waarom ondernemers géén gebrek hebben aan
personeel. Onder meer vormen duurzaamheid en natuurinclusieve bedrijven een
grote aantrekkingskracht op personeel. Hoe zit dat? En welke trends komen nog
meer op ons af.
Simone Romijn is themamanager
Human Capital bij Centre for Expertise Leisure Tourism & Hospitality.Zij
is op de hoogte van de jongste onderzoekscijfers. Simone begeleidt en start ook
nieuwe onderzoek naar skills en de arbeidsmarkt. Daar tegenover is er Jeffrey Belt, adjunct-directeur van branchevereniging
HISWA-RECRON. Deze organisatie vertegenwoordigt een groot deel van de werkgevers
in de gastvrijheidssector. Jeffrey geeft antwoord op actuele vragen zoals over
de nieuwe CAO recreatie die nog niet tot een akkoord heeft geleid.
Beiden spreken zich uit over nieuwe skills die na de Covid-periode zijn
opgekomen in de toeristische sector. Waarom is het debat over arbeid toch
altijd verbonden aan eenvoudig werk terwijl de sector innovatie, nieuwe
concepten en slimmer werken met datastromen nodig heeft. De sector kan niet
zonder die hoge inzet op creativiteit. Het komt allemaal aan bod in dit
boeiende interview.
Bezoekers van DierenPark Amersfoort hebben het afgelopen jaar een indrukwekkende bijdrage geleverd aan natuurbehoud wereldwijd. Mede dankzij een grootschalige flessenactie is er een recordbedrag van 159.000 euro opgehaald voor het DierenPark Amersfoort Wildlife Fund.
MarinaParken heeft Camping de Eenhoorn in Schardam overgenomen en gaat deze verder exploiteren onder de naam MarinaPark Bad Markermeer. Deze locatie aan het Markermeer wordt daarmee het zesde vakantiepark in de portfolio van MarinaParken.
De Vakantiebeurs heeft dit jaar ruim 71.000 bezoekers getrokken en 6.300 reisprofessionals bezochten de Travel Trade Days in de Utrechtse Jaarbeurs. In Amsterdam wis de Horecava 67.000 professionals te trekken.
Visit Friensland is aanwezig op de grootste watersportbeurs ter wereld waar exposanten en bezoekers de nieuwste trends en innovaties delen en ontdekken.
Meer dan zeven op de tien Nederlandse wintersporters zeggen dat wintersport voor hen niet alleen om sneeuw draait maar vooral om de fijne sfeer en het gevoel van vrijheid.