Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 25-10-2023
Auteur: Marc Gerlings

Jaarbeurs pakt uit met concept Dutch Travel Week

Jaarbeurs pakt uit met concept Dutch Travel Week

Het aantal bezoekers van de Vakantiebeurs liep terug in de recente jaren. Om het weer tot een succesvolle week te maken, pakt Jaarbeurs Utrecht uit met een nieuw concept, de Dutch Travel Week.

Van 10 tot en met 14 januari 2024 vindt de allereerste editie van de Dutch Travel Week plaats in het hart van Nederland, Utrecht. De Dutch Travel Week is een nieuw, meerdaags evenement waarin de (internationale) reiswereld centraal staat. Jeroen van Hooff, CEO Koninklijke Jaarbeurs: "De Dutch Travel Week bestaat uit een week vol activiteiten voor reisprofessionals en reisliefhebbers waaronder de 53ste editie van de Vakantiebeurs, de nieuwjaarsbijeenkomst van de ANVR, de Travel Trade Day en het Travel Talent Event voor studenten van toerisme-opleidingen. Tijdens de Dutch Travel Week verbinden we de gehele reissector zowel qua leisure als zakelijk toerisme.”

Al meer dan 50 jaar beginnen Nederlanders met een oriëntatiedag voor hun vakantie op de Vakantiebeurs in Utrecht. Honderdduizend bezoekers, duizenden vakprofessionals, honderden journalisten en tientallen internationale ambassadeurs komen jaarlijks naar de grootste consumentenbeurs van Jaarbeurs. Jeroen van Hooff, CEO Koninklijke Jaarbeurs: "De Vakantiebeurs wordt traditioneel gezien als de aftrap van een nieuw reisjaar. Rondom de beurs worden jaarlijks verschillende congressen en activiteiten georganiseerd voor reisprofessionals. Om te voorkomen dat branchegenoten elkaar in een paar dagen tijd op veel diverse events opnieuw tegenkomen, slaan we de handen ineen met Utrecht Marketing, de ANVR en Reiswerk. Zo brengen we alle doelgroepen samen in Utrecht. De stad wordt hiermee voor één week per jaar het centrum van en voor de reiswereld.”

Week vol evenementen voor consumenten en reisprofessionals

Jaarbeurs werkt samen met Utrecht Marketing om tijdens de Dutch Travel Week extra in te zetten op het enthousiasmeren van bezoekers om de stad in te gaan. Cor Jansen, directeur Utrecht Marketing: "De Dutch Travel Week is een mooie kans voor Utrecht, want samen met Jaarbeurs en ondernemers in de stad enthousiasmeren wij bezoekers en internationale reisprofessionals de stad in te gaan, een nachtje te blijven en zo Utrecht nog beter te leren kennen.”

Ook ANVR is actief betrokken bij de Dutch Travel Week. De ALV en nieuwjaarsreceptie van de ANVR verhuist naar Jaarbeurs. Daarmee wordt de receptie op 8 januari 2024 de officiële aftrap van de Dutch Travel Week. Frank Oostdam, directeur ANVR: "De Dutch Travel Week zorgt voor veel reisinspiratie en de mogelijkheid voor reizigers om persoonlijk advies te vragen aan onze erkende reisbedrijven. Een uitgelezen kans voor de reiziger om zich te oriënteren en de gewenste reis of vakantie op tijd vast te leggen.”

Kansen voor young professionals?

De Dutch Travel Week biedt ook kansen voor young professionals uit de reisbranche. Zo organiseert Reiswerk het Travel Talent Event. "We laten nieuw talent kennismaken met de reisbranche en zo hopen we studenten te enthousiasmeren voor een baan in deze dynamische en innovatieve branche. De young professionals geven vanuit hun eigen ervaringen een inkijkje in het werken in de reisbranche, de uitdagingen waar de sector voor staat en de verschillende baanmogelijkheden in de reiswereld.”

De Dutch Travel Week is in Nederland het grootst evenement voor de reiswereld. De Vakantiebeurs is vanaf 2024 onderdeel van de Dutch Travel Week. De Vakantiebeurs wordt gehouden van donderdag 11 tot en met zondag 14 januari. De beurs is dagelijks open van 10.00 tot 17.00 uur. Op de vrijdagavond is de beurs open tot 20.00 uur met een relatie-event. Op woensdag 10 januari vindt de Travel Trade Day plaats. 


Trefwoorden: Jaarbeurs, Vakantiebeurs. Travel, evenement

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...