Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-10-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nationale Data Strategie voor toerisme en recreatie gelanceerd

Nationale Data Strategie voor toerisme en recreatie gelanceerd

De vrijetijdssector heeft eindelijk een Nationale Data Strategie. Deze moet de komende jaren richting geven aan het databeleid en de uitvoering daarvan. De strategie is in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat ontwikkeld door de Landelijke Data Alliantie.

Bij het ontwikkelen van de Nationale Data Strategie door Rijnconsult zijn diverse netwerken betrokken geweest. Het kernteam bestond uit NBTC, CBS, het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en CELTH. Daarnaast zijn andere leden van de programmaraad en uit het LDA netwerk betrokken geweest bij de totstandkoming, te noemen: Destinatie Nederland, DMO’s, CMO’s en provincies.

Betere beleidskeuzes maken

Het doel van de strategie is om relevante data en inzichten over en voor alle partijen binnen het toerisme- en recreatiedomein te ontwikkelen, delen en toepasbaar te maken voor beter onderbouwde (beleids)keuzes. Dat is belangrijk omdat kennis het fundament is voor kwalitatief goede beleidsvorming. Voor een sector die gedreven door grote maatschappelijke ontwikkelingen de komende jaren voor belangrijke keuzes staat, is een goede onderbouwing van beslissingen met de juiste data essentieel.

Belangrijke uitgangspunten in de Nationale Data Strategie zijn:

  • We verzamelen en monitoren basisdata op het gebied van vraag en aanbod van toerisme en recreatie. We hebben aandacht voor de impact van de sector in brede zin, zowel economisch, ecologisch als sociaal-maatschappelijk, en bijbehorende relevante indicatoren.
  • We stimuleren vergelijkbare data doordat we met elkaar definities en standaarden opstellen en gebruiken.
  • We presenteren data begrijpelijk op een betrouwbare, vergelijkbare en zo actueel mogelijke wijze. We doen dit op een passende(open) wijze op verschillende niveaus (lokaal, regionaal, provinciaal, nationaal en internationaal) en delen en verbeteren onze methodieken waar mogelijk.
  • We werken binnen een breed netwerk op specifieke onderwerpen samen. We doen dit door afwisselend op specifieke vraagstukken de regierol te nemen en in projectgroepen met onze stakeholders samen te werken. We stellen duidelijke afspraken vast om relevante data te bepalen, financieren, verzamelen en verspreiden.
  • We sluiten aan bij de behoeften van de gebruikers (doelgroepen) van de data en financieren en organiseren de basisdata op een duurzame wijze.
  • We hebben een meerjarige focus en een lange termijn borging.

Basisdata op orde krijgen

De basisdata moet qua vraag inzicht geven in aantallen verblijfstoeristen in zowel reguliere als particuliere verhuuraccommodaties, het vakantiegedrag van Nederlanders, inzicht geven in internationaal bezoek aan Nederland en het vrijetijdsgedrag van Nederlanders. Inzicht in het recreatief en toeristisch aanbod hoort ook bij de basisdata. In de strategie is ook ruim aandacht voor innovatie door nieuwe dataverzamelingstechnieken en datapilots. Deze basisdata geeft in combinatie met andere bestaande databronnen zoals de Tourism Satellite Account, de Leefbaarometer of de Leefstijlvinder een kijk op de brede impact van toerisme, zowel op economisch, ecologisch als sociaal-maatschappelijk vlak. Aangezien maar voor een deel van de basisdata een wettelijke grondslag bestaat is het noodzakelijk om voor het resterende deel een meerjarige gezamenlijke financiering af te spreken.

Aan de slag

De strategie geeft de komende jaren richting aan het databeleid en de uitvoering daarvan binnen de toerisme- en recreatiesector. Voor de LDA is een kernrol in de uitvoering voorzien als het platform waarin de beschikbare data en inzichten over toerisme en recreatie van, naar en in Nederland wordt samengebracht, gedeeld en waar nodig versterkt. Het is  volgens de LDA belangrijk dat we met elkaar vanuit de strategische lijnen naar concrete acties komen. "We doen daarom een oproep aan alle netwerkleden van de LDA om de handschoen op te pakken en vanuit het geschetste gedachtengoed waar mogelijk keuzes te maken binnen eigen werkprogramma’s en planvorming.”

Link: https://www.landelijkedataalliantie.nl/nl/home/download/nationale-datastrategie-lda.htm?disposition=inline
Trefwoorden: beleid, onderzoek, data

CELTH



||| Nieuws |||

13/05/25
Klimaatrisico’s voor toeristische bestemmingen ontrafeld
CELTH onderzoekt samen met de Travel Foundation en Risklayer de klimaatrisico’s die bestemmingen lopen. Inmiddels doen wereldwijd zes bestemmingen mee aan de pilot die nog open staat voor meer deelnemers.
13/05/25
De vernieuwde LF Basiskaart is er - onmisbare kaartenset voor fietsvakanties
Stichting Landelijk Fietsplatform lanceert een vernieuwde versie van de populaire fietsatlas met een actueel overzicht van alle LF-routes en knooppunten.
08/05/25
Elektrische Efteling-stoomtrein rijdt eerste rondje
Na een jaar in Engeland te zijn geweest voor een onzichtbare metamorfose reed Aagje haar eerste rondje met een elektrische aandrijving.
02/05/25
Delft Beloont Duurzaam Bezoek met Nieuw Initiatief D'serve
Delft lanceert een uniek initiatief, D'serve, dat bezoekers aanmoedigt en beloont voor duurzaam gedrag. Door te kiezen voor duurzame activiteiten, mee te helpen de stad schoon te houden of per fiets te komen, kunnen bezoekers beloningen verdienen.
02/05/25
Onemeeting officieel B Corp: certificering bevestigt duurzame koers
Het boekingsplatform voor vergaderruimtes Onemeeting heeft onlangs de officiële B Corp-certificering ontvangen.
18/04/25
Toerisme & Recreatie Utrechtse Heuvelrug en Vallei bloeit!
Tegelijkertijd met de opening van het toeristisch seizoen viert RBT Heuvelrug & Vallei zijn 10-jarig jubileum van samenwerking door de regoio en het netwerk van partners aan recreatie en toerisme.
16/04/25
Mijlpaal: 800 Green Key’s in Nederland
Restaurant De Dikke van Dale in Leeuwarden heeft als 800e bedrijf in Nederland het prestigieuze Green Key certificaat behaald. De feestelijke uitreiking vond maandag plaats in aanwezigheid van wethouder Abel Reitsma van de gemeente Leeuwarden en Erik van Dijk, National Operator van Green Key Nederland.
14/04/25
Zelfs Better Places heeft moeite met duurzame doelstellingen
Reisorganisatie Better Places presenteert deze week haar impactrapport over 2024. Ondanks flinke inspanningen om haar reizen duurzamer te maken, is het doel om de CO?-uitstoot per reiziger jaarlijks met 5% te verminderen ten opzichte van 2019 niet gehaald.

||| Agenda |||

20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...