Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-10-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

ANVR richt Partij voor Vakanties en Reizen op

ANVR richt Partij voor Vakanties en Reizen op

De ANVR heeft een Partij voor Vakanties en Reizen opgericht. Daarmee wil de brancheorganisatie in aanloop naar de verkiezingen op een ludieke manier aandacht vragen voor de positieve impact van vakanties en zakenreizen. ANVR ergert zich aan de negatieve kant van reizen die bovenmatig wordt belicht. De PV&R moet daar meer balans in brengen.

"Dat er een negatieve kant aan reizen zit is duidelijk en daar sluiten we onze ogen ook niet voor, maar soms lijkt het alsof reizen alleen maar negatieve gevolgen heeft terwijl de positieve kanten van reizen, zowel zakelijk als voor vakanties vaak totaal onderbelicht blijven", aldus Frank Oostdam, directeur ANVR en lijsttrekker van de Partij voor Vakanties & Reizen. ANVR zegt tegen RTL dat het verkiezingsprogramma gaat worden aangeboden aan met ministerie van Buitenlandse Zaken.

Positieve effecten van vakanties en reizen

ANVR benadrukt nog maar eens de positieve kanten van vakanties en reizen. "Het maakt gelukkiger, gezonder, geeft energie, zorgt voor verbinding en reflectie. De vakantieparticipatie zit al jaren op 85% en daarmee behoren de Nederlanders tot het meest reislustige volk in Europa. Vakanties en reizen zijn daarmee uitgegroeid tot een eerste levensbehoefte voor veel Nederlanders. De partij wil zich daardoor hard maken voor het bereikbaar en betaalbaar houden van reizen voor iedereen. Daarnaast zijn zakelijke reizen cruciaal en noodzakelijk voor heel veel Nederlandse bedrijven en de Nederlandse economie.” Ook economisch is de vrijetijdssector van belang: "Wereldwijd zorgt toerisme en zakenreizen voor 1 op de 9 banen, elke vijfde nieuwe baan wordt door reizen gecreëerd. Ongeveer 10% van het bruto nationaal product wereldwijd wordt verdiend met toeristische activiteiten.”

Krimp luchtvaart lost niets op

Voor ANVR is duurzaam reizen daarbij wel essentieel. Maar de brancheorganisatie gelooft niet dat krimp van de luchtvaart en in het bijzonder Schiphol de oplossing is: "Krimp alleen leidt tot duurdere vakantie- en zakenreizen omdat er dan gesleuteld moet gaan worden aan het huidige uitgebreide bestemmingennetwerk. Verder schaadt het de werkgelegenheid en juist de doorontwikkeling van een duurzamere luchtvaart. Het zou bijvoorbeeld goed zijn als de opbrengst van de vliegtax die geïnd wordt, gebruikt gaat worden om de luchtvaart verder te verduurzamen.” Of ANVR hiermee een achterhoedegevecht voert zal de toekomst uitwijzen. Politiek is er inmiddels meer en meer steun voor een hogere beprijzing en krimp van de luchtvaart.

Het partijprogramma

Andere groot punt in het partijprogramma is het verstekken van 10 snipperdagen aan schoolgaande kinderen zodat gezinnen ook buiten de vakantieperiodes goedkoper op vakantie kunnen. Verder wil ANVR dat het vakantiegeld weer in de maand mei verplicht moet worden uitbetaald zodat het ook echt voor vakanties wordt gebruikt. Die meivakantie moet tot twee weken worden uitgebreid zodat het een serieus alternatief kan zijn voor de zomervakantie. Ook wil de ‘partij’ dat er een garantie komt voor vliegtickets zodat consumenten beschermd zijn bij een faillissement. Enig punt dat 100% voor duurzaam kiest is het plan voor één boekingsplatform waar meerdere vervoersmogelijkheden worden geboden zodat reizigers makkelijker verschillende internationale vervoersmogelijkheden zoals vliegtuig en trein in één reis kunnen combineren.

Link: https://www.anvr.nl/ANVRNieuwsBestanden/ANVR_Vakantiepartij_A4%20Programmaflyer_sept23_HR-DEF.pdf
Trefwoorden: reisbranche, vakanties, brancheorganisaties, ANVR

CELTH



||| Nieuws |||

16/06/25
Exclusief voor leden
PMV neemt 39 procent belang in Brussels Airport
Op 13 juni heeft PMV, de Participatiemaatschappij Vlaanderen een overeenkomst bereikt met het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers’ Pension Plan, OTPP, om haar onrechtstreeks belang in Brussels Airport Company te verwerven.
16/06/25
ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.
16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...