Schiphol krijgt toch natuurvergunning ondanks kritiek op stikstofpositie
Groeicijfers toerisme kunnen beleid voor krimp in de weg zitten. Voor luchthaven Schiphol is het belangrijk dat het de natuurvergunning krijgt.
Daarmee kan de luchthaven gewoon doorgaan maar het is een gevoelig punt.
De minister voor Natuur en Stikstof heeft Luchthaven Schiphol vandaag een natuurvergunning verleend. Schiphol krijgt een vergunning
voor 440.000 vluchten tot maximaal 500.000 vluchten. Schiphol
vroeg de vergunning aan op 1 oktober 2020 en de aanvraag is sindsdien enkele
malen aangevuld. Dat is op zichzelf al opmerkelijk want eerder werd
overeengekomen dat Schiphol moest krimpen. Die krimp is versoepeld van de
eerste norm van 440.000 vluchten naar 452.500 vluchten. Nu lijkt er nog wat
meer ruimte te zijn voor de luchthaven.
Eerder kocht luchthaven Schiphol boeren in de omgeving uit en nam van deze
bedrijven de stikstofrechten over. Die deals liggen gevoelig in politiek Den
Haag. Een natuurvergunning wordt doorgaans ook afgegeven als wordt aangetoond
dat een bedrijf bijdraagt aan de natuur. De luchthaven reageert als volgt op het
verkrijgen van de vergunning.
‘Dit is een belangrijk moment, omdat we met het verkrijgen van de vergunning
weer voldoen aan de geldende wet- en regelgeving. Het laat ook zien dat
Schiphol voldoet aan alle eisen die de wet natuurbescherming stelt. Dat geeft
ons en onze omgeving zekerheid. De vergunning biedt bovendien de mogelijkheid
voor de overheid om nieuw beleid voor Schiphol in te voeren. Bijvoorbeeld een
luchthavenverkeersbesluit met daarin een nieuwe aanpak met daarin harde milieu-
en geluidsgrenzen voor de luchtvaart.’
Daarbij wil Schiphol doorgaan op de ingeslagen weg van minder vliegen. Deze
week werd duidelijk uit diverse groeicijfers in het toerisme dat de reiziger
daar niet veel mee bezig is op individueel niveau. Schiphol heeft een visie op de
inzet om minder te vliegen.
‘Zo’n nieuw stelstel willen we zo snel mogelijk, maar
uiterlijk in 2025-2026. We roepen de overheid daarom op met een wettelijk
verankerd systeem te komen waarin niet langer het middel (het aantal
vliegbewegingen) maar juist het doel (structureel minder hinder en uitstoot, in
lijn met het klimaatakkoord van Parijs) leidend is. Zo brengen we onze
activiteiten beter in balans met de behoeftes van de omgeving en onze
medewerkers en dragen we bij aan wereldwijde klimaatdoelen.’
Trefwoorden: Schiphol, vergunning, natuur, klimaat, vliegen, beleid
|
|
10/06/25
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
|
10/06/25
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
|
10/06/25
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
|
06/06/25
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
|
06/06/25
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
|
05/06/25
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
|
28/05/25
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
|
26/05/25
Jelmer Schoolderman treedt per 2 juni 2025 in dienst bij Corendon als Brandmanager. In deze rol vers...
|
|
27/06/25
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
|
27/08/25
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
|
22/09/25
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
|
|