Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 26-09-2023
Auteur: Marc Gerlings

Schiphol krijgt toch natuurvergunning ondanks kritiek op stikstofpositie

Schiphol krijgt toch natuurvergunning ondanks kritiek op stikstofpositie
Groeicijfers toerisme kunnen beleid voor krimp in de weg zitten.

Voor luchthaven Schiphol is het belangrijk dat het de natuurvergunning krijgt. Daarmee kan de luchthaven gewoon doorgaan maar het is een gevoelig punt.

De minister voor Natuur en Stikstof heeft Luchthaven Schiphol vandaag een natuurvergunning verleend. Schiphol krijgt een vergunning voor 440.000 vluchten tot maximaal 500.000 vluchten. Schiphol vroeg de vergunning aan op 1 oktober 2020 en de aanvraag is sindsdien enkele malen aangevuld. Dat is op zichzelf al opmerkelijk want eerder werd overeengekomen dat Schiphol moest krimpen. Die krimp is versoepeld van de eerste norm van 440.000 vluchten naar 452.500 vluchten. Nu lijkt er nog wat meer ruimte te zijn voor de luchthaven.

Eerder kocht luchthaven Schiphol boeren in de omgeving uit en nam van deze bedrijven de stikstofrechten over. Die deals liggen gevoelig in politiek Den Haag. Een natuurvergunning wordt doorgaans ook afgegeven als wordt aangetoond dat een bedrijf bijdraagt aan de natuur. De luchthaven reageert als volgt op het verkrijgen van de vergunning.

‘Dit is een belangrijk moment, omdat we met het verkrijgen van de vergunning weer voldoen aan de geldende wet- en regelgeving. Het laat ook zien dat Schiphol voldoet aan alle eisen die de wet natuurbescherming stelt. Dat geeft ons en onze omgeving zekerheid. De vergunning biedt bovendien de mogelijkheid voor de overheid om nieuw beleid voor Schiphol in te voeren. Bijvoorbeeld een luchthavenverkeersbesluit met daarin een nieuwe aanpak met daarin harde milieu- en geluidsgrenzen voor de luchtvaart.’

Daarbij wil Schiphol doorgaan op de ingeslagen weg van minder vliegen. Deze week werd duidelijk uit diverse groeicijfers in het toerisme dat de reiziger daar niet veel mee bezig is op individueel niveau. Schiphol heeft een visie op de inzet om minder te vliegen.


‘Zo’n nieuw stelstel willen we zo snel mogelijk, maar uiterlijk in 2025-2026. We roepen de overheid daarom op met een wettelijk verankerd systeem te komen waarin niet langer het middel (het aantal vliegbewegingen) maar juist het doel (structureel minder hinder en uitstoot, in lijn met het klimaatakkoord van Parijs) leidend is. Zo brengen we onze activiteiten beter in balans met de behoeftes van de omgeving en onze medewerkers en dragen we bij aan wereldwijde klimaatdoelen.’

Trefwoorden: Schiphol, vergunning, natuur, klimaat, vliegen, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
26/05/25
Exclusief voor leden
Jelmer Schoolderman brandmanager bij Corendon
Jelmer Schoolderman treedt per 2 juni 2025 in dienst bij Corendon als Brandmanager. In deze rol vers...

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...