Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 12-09-2023
Auteur: Marc Gerlings

Inflatie zorgt voor torenhoge kamerprijzen hotels

Inflatie zorgt voor torenhoge kamerprijzen hotels
Inflatie zorgt voor snelle stijging kamerprijzen hotels in 2022.

Vanmiddag worden in Amsterdam de cijfers toegelicht van het jaarlijkse onderzoek tarieven, bezettingsgraad en management van hotels door Horwath HTL. De bezettingsgraden in 2022 zijn nog niet volledig hersteld, maar verbeteren sterk. Mede door de hoge inflatie zijn de gemiddelde kamerprijzen gestegen tot recordniveau.

Met het doorberekenen van de inflatie is de omzet voor het gemiddelde hotel weer even hoog als voor het start van de crisis. Door de sterk gestegen kosten blijft de gemiddelde winst echter lager, net iets boven de 30%. Het onderzoeks- en adviesbureau spreekt daarom ook zijn zorgen uit.


De bezettingsgraad van de Nederlandse hotels steeg in 2022 tot 65,8%. Dit is ruim 27 procentpunten boven het niveau van 2021 (38,6%), maar nog altijd 12 procentpunten onder het recordniveau van 2019 (78,2%).

De gemiddelde kamerprijs is in 2022 sterk gestegen. Door de coronacrisis daalde de gemiddelde kamerprijs van € 120 in 2019 tot € 88 in 2021. In 2022 is echter een gemiddelde kamerprijs van € 134 gerealiseerd. Dit is een stijging van 52% ten opzichte van 2020, en een stijging van 12% ten opzichte van 2019.

Door het herstel in de gemiddelde bezettingsgraden en de stijging van de gemiddelde kamerprijzen is de RevPAR, de omzet per beschikbare hotelkamer, gestegen van € 35 tot € 88, en stijging van ruim 150%. Doordat in 2022 ook het hotelrestaurant, zalen en overige voorzieningen weer meer gebruikt werden, steeg de totale omzet nog sneller. De totale omzet per beschikbare hotelkamer (TRevPAR) steeg van € 64 in 2021 tot € 153 in 2022, een stijging van bijna 40%. Ten opzichte van 2019 is de totale omzet met 5% gestegen.

 

Exploitatiekosten stijgen snel

De exploitatiekosten voor hotels in Nederland zijn sterk gestegen sinds de coronacrisis. De landelijke inflatie (cpi) steeg van 1,3% in 2020 tot 2,7% in 2021 en 10,0% in 2022. De gemiddelde prijsstijging sinds 2019 is daarmee ruim 14%. Voor hotels in Nederland lag de gemiddelde kostenstijging nog hoger. Met name de personeelskosten en de energiekosten zijn tussen 2019 en 2022 sterk gestegen.

 

De winstgevendheid van de Nederlandse hotels staat hierdoor nog altijd onder druk. Uitgedrukt als percentage van de omzet is het bedrijfsresultaat in 2022 circa 31,5%. In 2019 was dit nog 41,3%. Het bedrijfsresultaat per beschikbare hotelkamer was € 48 in 2022. Ten opzichte van 2021 is de winst per hotelkamer bijna verviervoudigd, maar ten opzichte van 2019 is de winst met bijna 20% gedaald.

Wat zijn de verwachtingen voor 2023? Ook dat wordt gevraagd bij de hoteliers. De bezettingsgraad lijkt nog steeds niet helemaal te herstellen van de coronacrisis maar de omzet kan de hefboom zijn om het toch goed te maken. Lees verder >>>

Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform.
Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
E-mailadres:
Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? - Lid of abonnee en nog niet geregistreerd?

Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid

 Proeflidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Jaarlidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Bedrijfslidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform

Stopt automatisch
Compleet individueel
lidmaatschap
Compleet bedrijfs-lidmaatschap
Lidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform90 dagen365 dagen365 dagen
Onbeperkt digitaal toegang tot alle content Kennisbank
Nieuwsbrief NRIT Actueel
Recreatie & Toerisme
Vrijetijdstudies
Toegang zonder inloggen
€ 45,-
€ 165,75 per jaarVanaf € 331,50 per jaar
Probeer nu
Bestel nu
Bestel nu
Trefwoorden: hotel, bezetting, 2022, onderzoek, inflatie, rendement, management

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.