Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 06-09-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Omzet horeca en recreatie flink in de plus

Omzet horeca en recreatie flink in de plus
Afbeelding van Herbert Georg via Pixabay

De omzet van de Nederlandse horeca lag in het tweede kwartaal van 2023 10,9% hoger dan in hetzelfde kwartaal van 2022. Vanaf het tweede kwartaal van 2021 lag de omzet van de horeca elk kwartaal (fors) hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Vooral het volume groeide. Dat blijkt uit recente cijfers van het CBS.

Deelbranches

De grootste omzetstijging boekten hotels (+18,4%), gevolgd door kantines en catering (+17,3%). Verhuurders van vakantiehuisjes en campings zagen de omzet met 6,1% stijgen ten opzichte van het tweede kwartaal van 2022. Fastfoodrestaurants realiseerden een omzetstijging van 9,5% vergeleken met het tweede kwartaal van 2022. Bij restaurants was de omzet 8,7% hoger dan een jaar eerder. Cafés zetten 4,3% meer om dan een jaar eerder.

OmzetHorecaKw2-2023

Volume

Ook ten opzichte van een kwartaal eerder groeide de omzet in de Nederlandse horeca en wel met 4,5%. Het meeste door een stijging van het volume (+3%). De omzet van logiesverstrekking nam met 5,5 procent toe, de omzet van eet- en drinkgelegenheden steeg met 4,1 procent.

Vertrouwen

Ondanks die mooie cijfers daalde het ondernemersvertrouwen onder horecaondernemers aan het begin van het derde kwartaal naar -10,8%.

OmzetHorecaKw2-2023
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, horeca, omzet

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.