Geplaatst op: 06-09-2023
Auteur: Peter Bekkering
NRIT

Stadsgids Eveline van Wanrooij wil met petitie sluiting VVV Rotterdam voorkomen

Stadsgids Eveline van Wanrooij wil met petitie sluiting VVV Rotterdam voorkomen
Stadsgids Eveline van Wanrooij voor het VVV-kantoor Rotterdam Tourist Information.

Als RotterdamPartners besluit op 1 januari 2024 te stoppen met VVV Rotterdam in het Schielandshuis aan de Coolsingel verliest Rotterdam, 84 jaar na het bombardement, opnieuw haar hart. Dat vindt Eveline van Wanrooij, sinds 1998 stadsgids in Rotterdam.

Directeur Wilbert Lek van Rotterdam Partners legt op de website van Rotterdam Partners uit waarom is besloten het VVV-kantoor, dat officieel het Rotterdam Tourist Information heet, te sluiten per 1 januari 2024. Dat begon ermee dat Rotterdam Partners van de gemeente Rotterdam fors moest bezuinigen en daardoor gedwongen was ingrijpende keuzes te maken. Dat gekozen werd voor het sluiten van de VVV aan de Coolsingel komt volgens Lek omdat de bezoeker steeds meer online zoekt naar informatie terwijl de behoefte aan fysieke informatieverstrekking afneemt. Lek wijst er daarnaast op dat er op Rotterdam Centraal een loket is dat niet alleen als alternatief kan dienen maar waar bovendien in 2022 twee keer zoveel bezoekers werden geholpen als op de Coolsingel.

Van Wanrooij is niet overtuigd. Ze wijst erop dat Rotterdam sinds 1902 (!) altijd een VVV heeft gehad, zelfs in de Tweede Wereldoorlog. Bovendien is de locatie Schielandshuis aan de Coolsingel uniek: "Rotterdam is vanwege het bombardement een hele andere stad. Een bezoeker heeft uitleg nodig om te begrijpen waarom. Vanaf de Coolsingel kan ik dat als stadsgids uitstekend laten zien. Bovendien staat in  de VVV het ‘Niet lullen maar poetsen’-scherm, waar bezoekers swipend kunnen zien welke schade het bombardement aanrichtte: het scherm laat de stad voor het bombardement zien en na het bombardement.” Van Wanrooij start daarom haar rondleiding bij voorkeur in het VVV-kantoor. Dat biedt Van Wanrooij bovendien de gelegenheid haar gasten gastvrij te ontvangen: "Gastvrijheid vind ik belangrijk, ik ben niet voor niets in november 2017 uitgeroepen tot meest gastvrije Rotterdammer.” Voor Van Wanrooij is het Centraal Station geen alternatief. "Daar kan ik niet hetzelfde doen. Bovendien is daar geen ‘Niet lullen maar poetsen’-scherm.”

Van Wanrooij is inmiddels een petitie gestart om sluiting van de VVV in het Schielandshuis aan de Coolsingel te voorkomen. Ze hoopt dat niet alleen Rotterdammers, maar ook iedereen die Rotterdam een warm hart toedraagt de petitie ondertekent. Ze kan zich een stad als Rotterdam zonder VVV niet voorstellen: "We hebben dan geen hart meer. Bovendien staan we dan landelijk voor paal!”

VVVRotterdam
De VVV-vestiging aan de Coolsingel in 2017.


Trefwoorden: dmo, cmo, vvv, Zuid-Holland, Rotterdam

CELTH





Trendrapport

||| Nieuws |||

11/12/23
Liebe Leute en Lowres Creative Studio winnen aankleding Amsterdam 750 slinger
Zo'n 70 creatieve Amsterdamse bureaus pitchten hun idee voor de feestelijke aankleding van de stad tijdens het jubileumjaar 750, waarbij de '750-slinger' van Liebe Leute en Lowres Creative Studio als winnaar werd gekozen.
06/12/23
Exclusief voor leden
Nederlanders houden van leerzame dagjes weg
Bij de keuze voor een gezellig dagje uit vindt de Nederlander het belangrijk dat er ook iets te leren valt. Madurodam is van zijn eerste plek op de ranglijst gestoten. Beekse Bergen staat anno 2023 bovenaan.
05/12/23
3x Awarduitreiking bij Recreatie Next Level
Op 24 en 25 januari 2024 staat het nieuwe event Recreatie Next Level, onderdeel van Recreatie Vakbeurs, in het teken van innovatie en vooruitgang binnen de recreatiebranche. De laatste dag van de beurs wordt afgesloten met een award ceremonie; een uitreiking van drie awards op het gebied van Recreatietechniek, Digitalisering en Marketing.
04/12/23
Technische innovaties in de vakantiebranche
De vakantiebranche is, net als de meeste andere branches, voortdurend in beweging. Zo zijn er allerlei verschillende innovaties die zowel voor de reiziger zelf, als de grote organisaties en bedrijven die hierachter zitten, een enorme impact hebben. Dit heeft niet alleen te maken met de manier waarop we reizen, maar ook met de bedrijfsprocessen achter de schermen en de manier waarop een vakantie vandaag de dag wordt geboekt.
29/11/23
Amsterdam start campagnes om imago van de stad bij te stellen
De gemeente Amsterdam wil met een nieuwe campagne samen met amsterdam&partners het imago van de stad veranderen. De campagne moet een meer realistisch beeld van de stad geven.
27/11/23
Exclusief voor leden
Van Gogh zonnebloemen in NP Van Gogh
In de zomer van 2024 krijgt Brabant een kunstwerk van planten en bloemen in de vorm van de ‘Vaas met zonnebloemen’ van Vincent van Gogh. Dit project, dat wordt uitgevoerd bij de Menmoerhoeve in Etten-Leur, wordt mogelijk gemaakt door Natuurhuisje die zich als partner aansluit bij Van Gogh Nationaal Park (NP).
22/11/23
Iconisch reismerk verre bestemmingen Fox weer terug
Kon ANWB toch niet zonder de sterke uitstraling van een echt sterk merk voor de reiswereld? ANWB Reizen herintroduceert het reismerk Fox. Het is een iconisch merk dat zijn waarde bewees voor de verre reizen.
20/11/23
Noordwijk Marketing organiseert leefstijlworkshops voor inwoners
Als DMO zeggen dat je er ook bent voor de bewoners is een eerste stap. Echt iets doen voor de eigen bevolking is stap twee en die nemen ze nu in Noordwijk. Daar kunnen inwoners gratis deelnemen aan zeven verschillende workshops voor een gezonde leefstijl.

||| Agenda |||

24/01/24 t/m 25-01-24
24/01/24 t/m 25-01-24: Recreatie Next Level 2024
Recreatie Vakbeurs organiseert op 24 en 25 januari 2024 een nieuw event voor de recreatiebranche: R...
18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...