Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 25-08-2023

Schiphol Group haalt kleine 15 miljoen euro winst halfjaar 2023

Schiphol Group haalt kleine 15 miljoen euro winst halfjaar 2023

Het netto resultaat van Royal Schiphol Group is 44 miljoen euro voor het eerste halfjaar van 2023 (2022: -29). De winst is maar 15 miljoen euro. De passagiersaantallen nemen toe ten opzichte van 2022, maar ondanks dat is de business area ‘aviation’ verlieslijdend door hogere operationele kosten.

CEO Ruud Sondag kijkt na de chaos op de luchthaven van Amsterdam in 2022 vooral naar de passagierservaring. "Onze focus was bovenal om passagiers weer een fijne reiservaring te bieden tijdens het vakantieseizoen. Ik denk dat we wel kunnen zeggen dat we dit doel hebben bereikt. Iedereen op Schiphol kan daar trots op zijn. Maar we zijn er nog niet. Voor al onze passagiers moeten wij en onze partners blijven verbeteren.” 

De huidige Net Promoter Score (NPS) geeft de betere ervaring van passagiers weer die van en naar Schiphol reisden. De scores in mei, juni en juli van dit jaar zijn aanzienlijk hoger dan in dezelfde periode vorig jaar, toen operationele problemen tot extreem lage NPS-scores leidden. Momenteel is de passagierservaring bijna net zo hoog als de zomer van 2019 (juli 2019: 44, juli 2023: 39).  

Sondag spreekt van een keerpunt: "De nieuwe standaard voor Schiphol is dat we de daad bij het woord voegen. In korte tijd hebben we de ervaring van onze passagiers substantieel verbeterd, de rustruimtes voor medewerkers verbeterd, bijna vijftig tilhulpen besteld, besloten een nieuwe innovatieve bagagekelder te bouwen en acht maatregelen gepresenteerd die leiden tot een stillere, schonere en betere luchtvaart. Kwaliteit gaat boven lage kosten. Kwaliteit heeft een prijs en dat benadrukken wij tijdens de lopende gesprekken met alle betrokken partners.”

Het totaal aantal passagiers op de luchthavens van Royal Schiphol Group in Nederland is met 22% gestegen tot 33,2 miljoen (Halfjaarcijfer 2022: 27,3 miljoen). 

Halfjaar 2022 vergelijking met halfjaar 2023

Passagiersaantallen in miljoenen
Amsterdam: van 23,8 naar 28,7
Eindhoven: van 2,7 naar 3,5
Rotterdam/DenHaag: van 0,8 naar 1,0

Er waren 206,198 vliegtuigbewegingen op Amsterdam Airport Schiphol. Dat is een stijging van 9% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2022 (189,506 vliegbewegingen), maar nog altijd 15% minder dan in de eerste helft van 2019 (242.107 vliegbewegingen).

Het vrachtvolume op Amsterdam Airport Schiphol daalde met 6% tot 0,7 miljoen ton. 

Het onderliggende nettoresultaat over de eerste helft van 2023 kwam uit op 44 miljoen euro, vergeleken met een verlies van 29 miljoen euro in het eerste half jaar van 2022. Het nettoresultaat is 15 miljoen euro in het eerste half jaar van 2023, vergeleken met een nettoresultaat van 65 miljoen euro in het eerste half jaar van 2022. 

Vooruitzichten voor 2023 

‘In de eerste helft van 2023 heeft Royal Schiphol Group een verder herstel van de passagiersaantallen sinds de COVID-19-pandemie gezien en we verwachten dat deze trend zich in de rest van 2023 zal voortzetten. Passagiers hebben een goede reiservaring gehad tijdens de meivakantie, wat traditioneel een piekmoment in passagiersaantallen is. De reiservaring en goede operationele prestaties blijven een sterk aandachtspunt voor de luchthavens van Royal Schiphol Group. Voor heel 2023 verwachten wij dat het totaal aantal passagiers op Amsterdam Airport Schiphol tussen de 60 en 64 miljoen zal uitkomen. Het verwachte aantal vluchten voor het gehele jaar ligt tussen de 430.000 en 445.000. Ondanks de aanhoudende inflatiedruk zijn de consumentenuitgaven aan vliegreizen in de eerste helft van 2023 veerkrachtig gebleven en werden ze ondersteund door een sterke vraag. De economische onzekerheid blijft echter bestaan.’ 


Trefwoorden: Schiphol, luchthavens, halfjaar 2023

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
17/06/25
Exclusief voor leden
Pocketpark Houthavens Botanique open
Prinses Margarita opende in de Amsterdamse Houthavens het Houthavens Botanique. Dit groene pocketpark, een samenwerking van Heren2, Boomkwekerij Ebben en Erwin Stam Tuinstudio, benadrukt het belang van groenbeleving.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.

||| Agenda |||

25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...