Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-06-2023
Auteur: Marc Gerlings

Lab beleving in Rijksmuseum

Samenwerking Rijksmuseum en NEMO

Lab beleving in Rijksmuseum
Kinderen kunnen deze zomer kunst onderzoeken in het Rijksmuseum. Foto: Rijksmuseum/ Olivier Middendorp

Op donderdag 29 juni verrichtte astronaut André Kuipers samen met kinderen de lancering van Missie Meesterwerk in het Rijksmuseum. Het Rijksmuseum in Amsterdam heeft deze zomer de tentoonstellingsvleugel omgetoverd tot laboratorium waar kinderen vanaf acht jaar met hun familie met behulp van uitdagende opdrachten uitvinden wat een meesterwerk is.

Met een druk op de knop en veel confetti openden de kinderen en de voormalig astronaut gisteravond Missie Meesterwerk waar nieuwsgierige bezoekers vanaf aanstaande zaterdag tot en met 3 september 2023 onderzoek doen naar zes echte kunstwerken. De jonge onderzoekers gebruiken daarbij dezelfde methodes en technieken als de restauratoren en wetenschappers van het Rijksmuseum.

Beleving lab

Met een labjas aan bestuderen ze textielvezels, watermerken en pigmenten met behulp van microscopen, uv-licht en röntgenscans en ontdekken zij zo of iets een meesterwerk is of niet. Missie Meesterwerk is gemaakt in samenwerking met NEMO Science Museum en een panel van tien kinderen. Het is een gratis activiteit maar er moet wel een starttijd gereserveerd worden.

Géke Roelink, directeur NEMO Science Museum: "Het is natuurlijk prachtig dat NEMO en het Rijksmuseum de krachten hebben gebundeld. We hebben een bijdrage geleverd door het delen van onze kennis en ervaring met het ontwikkelen van interactieve tentoonstellingen en workshops voor families.”



Topics:Cultuur
Trefwoorden: museum, onderzoek, kunst, lab

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.